رئیس جمهور ترکیه در مراسم پرتاب ماهواره «ترک ست بی ۵» بر افزایش همکاری با شرکت فناوری‌های فضایی اسپیس ایکس تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (یک‌شنبه) در پیامی به مراسم پرتاب ماهواره «ترک ست بی ۵» ترکیه گفت: همکاری‌های ترکیه با شرکت فناوری‌های فضایی اسپیس ایکس به صورت فزاینده ادامه خواهد یافت.

اردوغان با اشاره به پرتاب ماهواره ترک ست بی ۵ با موشک فالکون شرکت اسپیس ایکس اعلام کرد: «ماهواره «ترک ست آ ۵» ترکیه نیز ماه ژانویه با موشک فالکون ۹ به فضا پرتاب و بهره برداری از آن ماه ژوئن آغاز شد. امروز ماهواره ت «رک ست بی ۵» را نیز به فضا پرتاب کردیم و در این زمینه نیز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس را ترجیح دادیم.»

اردوغان با تمجید از ایلان ماسک، مالک این شرکت، همکاری‌های ترکیه با اسپیس ایکس را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: «ایلان ماسک در مقابل فشار‌ها و شانتاژ‌های محافل ضد ترکیه تسلیم نشد و من به این خاطر به نمایندگی از جانب مردم ترکیه به وی تبریک می‌گویم.»

شایان ذکر است ماهواره ترک ست بی ۵ ترکیه امروز از پایگاه کیپ کاناورال در ایالت فلوریدای آمریکا با موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس با موفقیت به فضا پرتاب شد.

این ماهواره در رده ماهواره‌های پربازده با ظرفیت بازدهی حداقل ۲۰ برابر بیشتر از ماهواره‌های کلاس سرویس ماهواره‌ای ثابت (FSS) قرار دارد و غیر از ترکیه یک منطقه تحت پوشش گسترده که شامل کل خاورمیانه، کشور‌های خلیج فارس، دریای سرخ، مدیترانه، شمال و شرق آفریقا، نیجریه، آفریقای جنوبی و کشور‌های همسایه را نیز پوشش خواهد شد.

به گفته خبرگزاری آناتولی، ظرفیت ماهواره ترک ست بی ۵ از ظرفیت تمامی ماهواره‌های کنونی ترکیه بیشتر بوده و با آغاز بهره برداری از آن ظرفیت ارتباطی کشور ۱۵ برابر افزایش خواهد یافت. با ظرفیت بالای داده ارائه شده از سوی این ماهواره، زیرساخت اینترنتی در مکان‌های که امکان ارتباط زمینی وجود ندارد، ایجاد می‌شود.

لازم به ذکر است هم اکنون با پرتاب این ماهواره تعداد ماهواره‌های ارتباطی فعال در ترکیه به ۵ عدد و تعداد کل ماهواره‌ها به ۸ ماهواره افزایش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار