قاسمی گفت: به مردم توصیه می‌شود در سامانه‌ املاک و اسکان ثبت نام کنند و به زودی مجوز باز شدن دوباره آن را دریافت خواهیم کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: توصیه می‌کنیم که حتما مردم در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند. در حال رایزنی برای دریافت مجوز برای باز شدن دوباره سامانه املاک و اسکان هستیم.

قاسمی درباره سامانه ثمن هم گفت: با در نظر گرفتن ثبت نام کنندگان و متقاضیان مسکن ملی تعداد ثبت نام کنندگان به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است.

ثبت نام بیش از ۴ میلیون نفر در نهضت ملی مسکن

او ادامه داد: پیش بینی می‌شود میزان ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن با اضافه شدن ثبت نام کنندگان مجرد‌ به بیش از ۴ میلیون نفر برسد. همچنین طرح‌های زیادی نیمه تمام وجود دارد. با اتمام طرح‌های نیمه تمام در بخش ریلی و جاده‌ای کمک زیادی به بخش حمل و نقل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی ایران اتمام طرح‌های ریلی و جاده‌ای حائز اهمیت است. با اعتبارات پیش بینی شده امکان انجام و اتمام آن‌ها را در زمان بندی اعلام شده نداریم و در مجلس اعلام کرده‌ایم که با اعتبارات دولتی انجام پروژه‌های زیرساختی امکان پذیر نیست.

قاسمی گفت: در اکثر استان‌ها زمین‌های وزارت راه و شهرسازی را برای بخش اول ساخت نهضت ملی مسکن آماده کرده‌ایم. ما برای آنکه به زمان بندی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی برسیم باید در دو بخش ۲ میلیون واحدی کار ساخت مسکن را آغاز کنیم تا در طول ۴ سال بتوانیم واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن را بسازیم.

او تاکید کرد: ما نیازمند زمین‌های بخش‌های دیگر دولت هستیم و در حال حاضر اراضی لازم برای ۲ میلیون واحد مسکونی را از اراضی وزارت راه وشهرسازی تامین کرده‌ایم و در دولت تلاش می‌کنیم از اراضی که در حریم‌های شهر‌ها وجود دارد و هم از اراضی که تغییر کاربری داشته اند و هم از اراضی سایر دستگاه‌ها استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌های کشور در حال تردد هستند که ۱۶۰ هزار کامیون از این تعداد فرسوده هستند.

قاسمی گفت: به دنبال جذاب کردن پروژه‌های عمرانی برای بخش خصوصی هستیم. به طور مثال آزادراهی که قرار است ۱۰ ساله و با روش BOT واگذار شود، برای آنکه جذاب‌تر شود ۱۵ ساله به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

او حمل و نقل کشور ایران را بسیار مهم دانست و گفت: اگر حوزه حمل و نقل رشد کند، می‌تواند بالغ بر ۲۰ درصد GDP را در اختیار بگیرد. به طور مثال اگر کانتینر بخواهد از هند و مسیر ایران به فنلاند برود، ۲۰ روز بیشتر طول نمی‌کشد، حال آنکه از مسیر فعلی چند ماهه خواهد بود بنابراین به لحاظ زمان و هزینه، ترانزیت کالا از مسیر ایران منافع زیادی برای صاحبان کالا دارد.

قاسمی با تأکید بر اهمیت تکمیل و تجمیع کریدور‌ها گفت: تکمیل کریدور شمال ـ جنوب در دستور کار است. طرح‌های عمرانی نیمه تمام زیادی داریم که اتمام آن‌ها چه در بخش ریلی و چه جاده‌ای مهم است. کشور ما از جایگاه ژئوپلیتیک برخوردار است که سبب شده اتمام طرح‌های ریلی و جاده‌ای نیمه‌تمام برایمان حائز اهمیت باشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با اعتبارات دولتی و بودجه‌ای امکان اتمام پروژه‌ها در زمانبندی مقرر وجود ندارد و در مجلس هم بار‌ها این موضوع را اعلام کرده‌ام، بنابراین در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تبصره‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم که با استفاده از آنها، آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در زمان مقرر به اتمام برسد.

قاسمی درباره نوسازی ناوگان جاده‌ای گفت: ۴۰۰ هزار کامیون در جاده‌ها تردد دارند که بنا داریم ۱۶۰ هزار دستگاه را نوسازی کنیم. با مجلس هم برای تسریع در این نوسازی هماهنگ کرده‌ایم.

گفتنی است، پنجمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته امروز (یکشنبه ۲۸ آذرماه) با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی حمل و نقلی در مصلای تهران افتتاح شد.


بیشتر بخوانید


نمایشگاه به مدت سه روز از امروز شروع شده و تا سه‌شنبه ۳۰ آذرماه ادامه دارد.

برگزاری نشست‌های خبری و سلسله نشست‌هایی در حوزه‌های ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در نمایشگاه پنجم حمل‌ونقل است.

در نمایشگاه امسال بیش از ۲۲۳ شرکت دولتی و خصوصی (۱۰ درصد بخش دولتی و ۹۰ درصد بخش خصوصی), ۴۰ استارتاپ، ۲۲ شرکت دانش‌بنیان حضور دارند. همچنین نمایندگانی از کشور‌های ژاپن، چین، فرانسه، روسیه، سوئد در نمایشگاه حاضر هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۰
چشم
آخرین اخبار