معاون میراث‌فرهنگی گیلان از کشف ۱۸۰ قلم شیء دارای اصالت تاریخی در شهرستان رودبار خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی، معاون میراث‌فرهنگی گیلان گفت: تعداد ۱۸۰ شیء دارای اصالت تاریخی و تعداد ۵ شیء مرتبط با دوران معاصر در شهرستان رودبار کشف شد.

او افزود: بر اساس برآورد‌های کارشناسان، این اشیاء به لحاظ فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده و از تخریب گورستان وسیعی بدست آمده‌ند.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان گفت: پیش بینی می‌شود که حداقل ۲۰ قبر تاریخی که حاوی اطلاعات با ارزشی از نحوه زندگی و آئین‌های تدفین نیاکان باستانی ما بوده‌اند مورد دستبرد و تخریب قرار گرفته‌اند.

ولی جهانی با اشاره به ماهیت این اشیاء افزود: این اشیاء شامل ظروف زرین، سیمین و همچنین مفرغی بوده و بعضی از آن‌ها در نوع خود منحصربفرد می‌باشند و بخشی از این اشیاء نیز مربوط به زیورآلات زرین زنانه از قبیل گوشوار و انگشتر بوده و برخی دیگر نیز شامل انواع مهره‌های از جنس عقیق، خمیر شیشه و صدف هستند.

او گفت: از دیگر اشیاء به دست‌آمده می‌توان به دو ظرف شیشه‌ای مربوط به دوره ساسانی اشاره کرد.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان در انتها با تقدیر از تلاش‌های ملکی، فرماندهی محترم نیروی انتظامی استان گیلان و همکاران پرتلاش این مجموعه به ویژه در شهرستان رودبار تصریح کرد: از عموم مردم فهیم و فرهنگ‌دوست گیلان خواهشمندیم در راستای حفاظت و حراست از میراث نیاکان و حفظ هویت تاریخی منطقه، با همکاری با نیروی محترم انتظامی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مستقر در ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خود، اطلاعات و اخبار خود را در این رابطه به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

 

انتهای پیام/م.‌ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.