رئیس میراث فرهنگی اردستان گفت: قنات دوطبقه و تاریخی «مون» در اردستان، با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال مرمت می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهدی مشهدی رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان در ارتباط با احیای کاروانسرا‌های «بغم» و «ظفرقند» و بنا‌های تاریخ با مالکیت دولتی این شهرستان گفت: مقرر شد طی چند ماه آینده پس از طی مراحل قانونی و تهیه طرح توجیهی و برآورد هزینه، احیای این نوع بنا‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به سفر رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی کشور به اردستان در آینده‌ای نزدیک، گفت: این سفر در راستای بازدید از آثار و ابنیه‌های تاریخی شهرستان خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با اشاره مقاوم سازی قنات دو طبقه «مون»، گفت: این قنات که به شماره ۹۰۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، عنوان شگفت‌انگیزترین قنات دوطبقه در فهرست آثار جهانی یونسکو را دارد و به شماره ۱۵۰۶ در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

مشهدی با بیان اینکه این قنات با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و پانصد میلیون ریال مرمت می‌شود، گفت: طی قراردادی به مبلغ یک میلیارد ریال با پیمانکار با هماهنگی و نیازسنجی کارشناسان جهاد کشاورزی و هیئت امنا، لایروبی و مقاوم سازی بخش‌های قنات در حال انجام است.

وی گفت: مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال به صورت امانی و تهیه مصالح در اختیار هیأت امنا قرار گرفته شد تا در بخش‌های مورد نیاز قنات با هماهنگی، کارشناسان مربوطه برای مقاوم سازی و استحکام بخشی و لایه‌روبی قنات استفاده شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: صنایع دستی ، قنات مون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.