دو سال از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد ویروسی مرگبار که هنوز دانشمندان برای درمان آن راه قطعی نیافته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد  ، تاکنون چند پیک کرونایی را پشت سرگذاشته ایم که به باور بسیاری از کارشناسان، در پیک پنجم بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونایی را تجربه کردیم. آنچه این روز‌ها سازمان جهانی بهداشت بر آن تاکید دارد واکسیناسیون عمومی برای کنترل بیماری کروناست.

گرچه هیچ واکسنی ایمنی کامل در برابر بیماری ایجاد نمی‌کند، اما نتایج تحقیقات و البته تجربه واکسیناسیون کرونا نشان داده است که با تزریق واکسن، درصد بسیار کمی از افراد به کرونا مبتلا می‌شوند و واکسن از بستری و فوت بیماران کرونایی به حد زیادی پیشگیری می‌کند.


بیشتر بخوانید


آنچه محققان می‌گویند، این است؛ واکسیناسیون زمانی می‌تواند موفق واقع شود که ٧٠درصد افراد جامعه واکسن زده باشند.

خراسان شمالی رتبه نخست واکسیناسیون در کشور

 پورنقی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: آمار و ارقام نشان می‌دهد واکسیناسیون در کاهش ابتلا و مرگ و میر موثر بوده است.

در حال حاضر ۹۷ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان با دریافت دز اول و ۸۳ درصد از این جمعیت نیز با دز دوم واکسینه شده اند.

پورنقی با اشاره به حذف محدودیت سنی برای تزریق دز بوستر، گفت: اکنون تمام گروه‌های سنی که زمان دریافت دز سوم آن‌ها فرا رسیده می‌توانند برای دریافت دز یادآور واکسن کرونا اقدام و به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: براساس تازه‌ترین آمار وزارت بهداشت، این استان با واکسیناسیون بیش از ۹۰ درصدی علیه کرونا رتبه نخست پوشش کشوری را در این زمینه دارد.

پورنقی گفت:نمودار روند شیوع بیماری کرونا در استان نزولی است، اما عادی سازی منجر به افزایش شیوع بیماری خواهد شد و مردم باید همچنان شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

ویروس کرونا

واکسیناسیون بیش از ۹۰ درصدی جمعیت شهری بجنورد

 ابراهیم بازخانه‌ای رئیس شبکه بهداشت و درمان بجنورد گفت:   بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهری بالای ۱۲ سال بجنورد واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

او  گفت: از زمان شروع واکسیناسیون تا ۱۶ آذر ماه ۸۵.۱۸ درصد جمعیت شهری واکسینه شده بجنورد دوز دوم واکسن را نیز تزریق کرده اند.

بازخانه‌ای گفت: ۹۱.۳۱ درصد از کل جمعیت استان تاکنون نوبت اول و ۸۵.۰۴ درصد این جمعیت نوبت دوم واکسن را تزریق و ۷۳.۲۴ درصد از جمعیت روستایی این شهرستان دوز اول و ۸۴.۶۲ درصد از این جمعیت نیز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

واکسن کرونا

 به یکی از مراکز واکسیناسیون بجنورد رفتم.

پیرمردی را دیدم که با همسرش راهی مرکز واکسیناسیون بود تا همسرش واکسن بزند با او هم صحبت شدم او می گوید: دوز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کرده ام و بعد از واکسیناسیون علائم خاصی نداشتم و خدا را شکر هنوز مبتلا نشده ام.

در حین گفتگو با حاج آقا بودم که مرد جوانی جلو می‌آید و می‌گوید: من واکسن نمی‌زنم و معتقدم واکسن، ایمنی در برابر ابتلا به کرونا ندارد. وقتی از او دلیل این ادعایش را جویا می‌شوم گفت: واکسن‌ها عوارضی ایجاد می‌کنند که از ابتلا به بیماری کرونا خطرناکتر است.

البته خیلی‌ها هم از عوارض پس از تزریق واکسن کرونا ترس دارند، مسئله‌ای که باعث شده تا زهرا خانم ۵۰ ساله برای واکسیناسیون مراجعه نکند. او می‌گوید: شوهرم پس از تزریق واکسن دچار تب و بدن درد شده است و به همین خاطر از واکسیناسیون هراس دارم.

از بلای واکسن گریزی تا نقش واکسیناسیون در کاهش ابتلا به کرونا

مردم پس از تزریق واکسن دقایقی در مرکز حضور دارند. به سراغشان می‌روم تا با آن‌ها گفتگو کنم.

آقای حسنی ۵۴ سال دارد و امروز دوز دوم واکسن سینوفارم را دریافت کرده است. او که چند ماه پیش به کرونا مبتلا شده است، می‌گوید:   پس از تزریق دوز اول واکسن، علائمی نداشته ام و امیدوارم با تزریق دوز دوم، بدنم در برابر بیماری مقاومتر شود.

از خانم نوروزی که از فرهنگیان بازنشسته بجنوردی است در خصوص نحوه کار واکسیناسیون در مراکز تجمیعی سوال می‌کنم و او در پاسخ می‌گوید:  اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی برای مراجعه مردم به مراکز بسیار خوب است و وقتی برای تزریق واکسن می‌آییم، همه شیوه نامه‌های بهداشتی توسط کارکنان رعایت می‌شود.

او  از ترس مردم برای واکسیناسیون گلایه می‌کند و می‌گوید: حال که همه تمهیدات برای واکسیناسیون در استان ما فراهم شده است، باید به همدیگر احترام بگذاریم و با انجام واکسیناسیون، جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم.

 واقعیت این است که هم اکنون، تنها واکسیناسیون می‌تواند جان ما را در برابر ویروس حفظ کند و اگر می‌خواهیم به زندگی عادی پیش از کرونا برگردیم راهی جز تزریق واکسن نداریم. آمار‌ها همین حالا هم تأیید می‌کنند که بعد از تزریق واکسن مرگ و میر جهانی کاهش پیدا کرده است.

از بلای واکسن گریزی تا نقش واکسیناسیون در کاهش ابتلا به کرونا
 واکسینه شدن بیش از ۷۰ درصد مادران باردار در خراسان شمالی

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بجنورد از شهروندان واکسینه نشده درخواست کرد، در سریع‌ترین زمان برای واکسیناسیون و کمک به مهار بیماری کرونا کمک کنند.

پورنقی گفت: در این بین تنها شهرستان شیروان از پوشش واکسیناسیون خوبی برخوردار نبود که با همراهی تمامی دستگاه‌ها و مراجعه خانه به خانه در شهرستان، هم اکنون این خطه در حال نزدیک شدن به میانگین استانی واکسیناسیون است.

وی  گفت: واکسیناسیون مادران باردار استان نیز از وضعیت خوبی برخوردار است، از ابتدای واکسیناسیون جمعیت هدف، تاکنون بیش از ۷۰ درصد مادران باردار در برابر کرونا واکسینه شده اند.

از بلای واکسن گریزی تا نقش واکسیناسیون در کاهش ابتلا به کرونا

خراسان شمالی، رتبه ششم واکسیناسیون نظام آموزشی در  کشور

طبق گزارش مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، ۸۸ درصد از نظام آموزشی استان خراسان شمالی تا ۹ آذر ۱۴۰۰ واکسینه شده اند.

 ۸۸ درصد نظام آموزشی استان شامل معلمان، دانش‌آموزان، استادان دانشگاه و حوزه، دانشجویان و طلاب تا ۹ آذر ماه نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

گفتنی است: این رقم در استان بالاتر از میانگین کشوری است و در بازه زمانی اعلام شده، پوشش کامل واکسیناسیون نظام آموزشی کشور ۶۱ درصد و میزان واکسینه شده با دز اول ۸۱ درصد بوده است.

۹۶ درصد دانش آموزان گروه هدف استان (۱۲ تا ۱۸ سال)، دز اول واکسن و ۷۰ درصد هم دز دوم واکسن خود را دریافت کردند.

مدیرکل آموزش وپرورش خراسان شمالی از واکسیناسیون ۹۵درصدی فرهنگیان گفت: ۹۶ درصد دانش آموزان گروه هدف استان (۱۲ تا ۱۸ سال)، دز اول واکسن و ۷۰ درصد هم دز دوم واکسن خود را دریافت کردند.

از بلای واکسن گریزی تا نقش واکسیناسیون در کاهش ابتلا به کرونا

مهدی مودی گفت: در  کلاس‌های حضوری نباید بیش از ۱۵ دانش آموز حاضر شوند و برای هر دانش آموز باید ۲ متر و ۲۵ سانتیمتر فضا باشد.

به گفته مودی، اگر دانش آموز یا معلمی دو نوبت واکسن خود را دریافت نکرده باشند، باید در هفته، ۲بار تست پی سی آر، ارائه کند. همچنین معلمان و دانش آموزانی که یک دز واکسن دریافت کرده اند یکبار در هفته باید این تست را ارائه کنند.

 فیض الله برزگر رئیس گروه بیماری‌های واگیر علوم پزشکی خراسان شمالی هم گفت : بعد از صدور مجوز اضطراری واکسن اسپایکوژن توسط سازمان غذا و دارو این واکسن در استان توزیع شده و در تمام مراکز واکسیناسیون وجود دارد.

او  با اشاره به این که این نوع واکسن در دو نوبت و به فاصله حداقل ۲۱ روز و برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا انجام می‌شود، تصریح کرد: تجویز این نوع واکسن در دوران بارداری و شیردهی تا زمان تکمیل مطالعات توصیه نمی‌شود.

او  عوارض احتمالی بعد از تزریق این واکسن را درد در ناحیه تزریق، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، درد مفاصل، تب  یاد کرد.

براساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، شهرستان‌های مانه و سملقان، رازوجرگلان، فاروج و گرمه در وضعیت رنگبندی آبی کرونایی و چهار شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

گزارش از  فاطمه رستمی

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.