به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ سکاندار جدید وزارت صمت از روزهای آغاز کار خود تغییراتی در ساز و کار عملکرد و چارچوب سازمانی این وزارتخانه ایجاد کرده است. تغییراتی که با صحبتهای اخیر فاطمی امین ادامه دار شده و به چارتی که تصویر آن روزهای گذشته منتشر شده است ختم شده است. او روز گذشته نیز حکم تعدادی از معاونانش را نیز بر اساس همین چارت سازمانی صادر کرده است.
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در نشست هم اندیشی مدیران رسانه که به میزبانی وزارت صمت برگزار شد گفت: گزارش عملکرد وزارتخانه را به صورت مداوم و منظم هر سه ماه یکبار ارائه خواهیم داد که در همین راستا گزارش عملکرد فصل پاییز (سه ماهه) به زودی منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه میخواهیم وزارتخانه ای شفاف و پاسخگو داشته باشیم، تاکید کرد: می خواهیم نوع جدیدی از حکمرانی را تعریف و پیاده سازی نماییم که در این نوع جدید از نظرات رسانه، نخبگان و صاحب نظران استفاده خواهیم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برنامهای در قالب ۹ محور برای تحول در صنعت خودرو داریم که تمامی چالش ها و راهکارهای آن را در بر می گیرد و این برنامه به زودی منتشر میشود.
فاطمی امین همچنین تصریح کرد: سازوکاری برای عرضه کالاهای پایه در بورس کالا مشتمل بر ۲۶ ابزار در نظر گرفته ایم که تمامی حالات (کمبود یا مازاد) این کالاها را در نظر میگیرد و با استفاده از یک ماتریس، وضعیت کالاها مشخص میشود.
وی همچنین بیان کرد: با ارائه این ساز و کار رانتها و امضاءهای طلایی برداشته میشود و امورات در قالب یک ساز و کار عملیاتی بدون دخالت دست نظام مند میگردد.
وزیر صمت همچنین به موضوع فولاد به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: نوسان دلار این هفته در نوسان فولاد تاثیری نداشت.
فاطمی امین در خصوص کاغذ نیز اضافه کرد: حدود ۶ اقدام برای صنعت کاغذ تدوین شده است که به زودی عملیاتی میشود، در این حوزه تعامل بسیار مناسبی با وزارت ارشاد و جهاد کشاورزی نیز داریم.
وی همچنین با بیان اینکه برخی تغییرات ساختاری سبب از بین رفتن بسیاری از خلل میگردد، تاکید کرد: باید ساز و کارهای خودسازمانده که نیاز به مداخلههای مکرر و شائبه دار ندارند، تدوین پیاده سازی و اجرا گردد.
این تغییرات ساختاری از همان ابتدا کلید خورده و برخی از آنها را شاهد بوده ایم. از جمله اولین تغییراتی که در ساختار سازمانی این وزارتخانه اعمال شد اصلاح ساختاری در سازمان توسعه تجارت بود.
علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اصلاح ساختار سازمان توسعه تجارت در دو حوزه پیگیری میشود. یکی از بحثهای آن موضوعی بود که آقای وزیر در اجرای آن کمک و همراه بودند و مجموعههایی که به حوزه تجارت بینالملل ارتباط داشت از جمله صندوق ضمانت صادرات، شرکت نمایشگاهها و دفتر مقررات صادرات و واردات به زیر مجموعه سازمان توسعه تجارت منتقل شدند.
او ادامه داد: در این شرایط ما یک فرماندهی واحد را در حوزه تجارت و موضوع صادرات داریم که در همین مدت کوتاه هم فواید خود را به ما نشان داده است.
بعد از سازمان توسعه تجارت نوبت به معاونت صنایع و بخشی از سازوکار کنترل بازار رسید. بنا شد تا بخشی از مسئولیتهای کنترل بازار به دفاتر تخصصی زیر مجموعه معاونت صنایع منتقل شود؛ به عبارتی بنا شد تا بخشی از کنترل بازار از طریق کنترل تولید مدیریت شود و دفاتر تخصصی مسئول کنترل بازار محصولات تولیدی خود باشند.
محسن صفدری سرپرست دفتر شیمیایی و پلیمر حدود یک ماه قبل در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به تازگی معاونت صنایع به موضوع قیمتها ورود کرده و تقریبا موضوع تنظیم بازار در این بخش مدیریت میشود. به صورت عملیاتی معاونت امور صنایع و دفاتر تخصصی متولی موضوع بازار شدند. ما وظیفه داریم از ابتدا تا انتهای زنجیره را رصد کرده و بخشنامهها و ابلاغیه ها را مدیریت کنیم تا مردم از این فرآیند منتفع شوند.
او ادامه داد: بازار به عنوان مصرف کننده محصولاتی تولیدی اگر خللی در فرایند توزیع و پخش داشته باشد میتواند به بخش تولید صدمه وارد کند، متقابلا تولید هم در صورتی که مشکلی داشته باشد میتواند به بازار آسیب وارد کرده و باعث ایجاد مشکل برای مردم شود. تولید، توزیع و فروش تا سفره مردم باید زنجیره کاملی با حلقههای مختلف در نظر گرفته شود. این موضوع به صورت کامل در سامانه جامع تجارت دیده شده است.
به نظر میرسد این انتقال مسئولیت به معاونت صنایع بار سنگینی بر دوش آنها گذاشته است و برخی اخبار شنیده شده از ایجاد چند دفتر تخصصی جدید خبر میدهند. تغییر در ساختار دفاتر تخصصی هم سابقه زیادی دارد و پیش از این برخی دفاتر تخصصی با هم ادغام یا از هم تفکیک شده اند که از جمله آنها میتوان به ادغام دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی با دفتر الکترونیک وزارت صمت اشاره کرد.
به تازگی موج تغییر به سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی هم رسیده است. طبق اخبار به دست آمده طی نامهای به مدیران شرکتهای صنعتی استانها ابلاغ شده که به عنوان معاون مدیر سازمان صمت استان باید فعالیت کنند. درست مانند رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی که معاون وزیر صمت محسوب میشود؛ همین چارچوب در سطح استان هم اجرا شده است.
آرمان خالقی قائم مقام خانه صمت ایران اظهار کرد: به مدیران عامل شهرک صنعتی استان طی نامهای اعلام شده که معاون رئیس سازمان صمت استان محسوب میشوند. اما این اقدام تا پیاده سازی زمان خواهد برد. این تغییر باید اثر بخش باشد در غیر این صورت تنها سربرگ تغییر میکند. اگر به همین روال پیش روی کنیم این تغییر بی فایده خواهد بود.
او با تاکید بر این که شرکتهای شهرکهای صنعتی مستقلا به ثبت رسیدهاند و شرکت مجزا محسوب میشوند گفت: در اغلب شهرکهای صنعتی استانها واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستند و واحدهای بزرگ با وزارتخانه اصلی مشکلاتشان را حل میکنند. اگر قرار باشد تمام مسئولیت این حوزه به معاونتی به نام شهرکهای صنعتی منتقل شود بار اداری سنگینی از سازمان صمت استان به یک شرکت شهرکها منتقل میشود. در حالی که به طور معمول بیشتر کاری که سازمانهای صمت انجام میشود به واحدهای کوچک و متوسط مربوط است. این تغییرات هنوز به صورت مدون دیده و ارائه نشده است.
موج تغییرات چارت سازمانی بین معاونتهای وزارت صمت در جریان است و از ابتدای استقرار دولت جدید ادامه داشته است. با توجه به تاکید فاطمی امین بر تغییرات بیشتر در ساختار سازمانی وزارت صمت این روند در سایر معاونتها هم ادامه دار خواهد شد.
انتهای پیام/
دفتر مواد پیشرفته به چه معناست و دفتر صنایع ورزشی خلاق قرار است چه کاری انجام بدهد؟آیا با تغییر عناوین وزارتخانه تحول ایجاد خواهد شد؟تا کی باید این سعی و خطاها ادامه یابد و تاوان این اشتباهات را فقط مردم و فعالان تولید باید پس بدهند
تاکید دوباره و چند باره میکنم که:
بزرگترین ظلم به کشورت و مردم سرزمینت همین مافیای خودرو و رفاقتی بودن خودروسازی و تولید اندک و گران است.
بزرگترین ظلم به کشورت و مردم سرزمینت همین مافیای خودرو و رفاقتی بودن خودروسازی و تولید اندک و گران است.
#افزایش تولید رباتیک
#افزایش دهها برابری با تولید رباتیک
هر روز گرونتر از دیروز این است خودروی ملی
همه میگن انحصار رو بردارین شرکت های خارجی اجازه پیدا کنن سرمایه گذاری کنن اونا میگن چیکار کنیم ایران خودرو و سایپا نابود نشن
چون دیدگاه ها فرق میکنه جواب ها هم هیچوقت یکی نمیشه
یکبار خداد عزیزی تو تلویزیون تلفنی مصاحبه کرد(جملات دقیق یادم نیست) گفت این همه از مشکلات گفتید و کارشناس آوردید آخرمگه درست شد من چی بگم ؟
لامصب ایران ب هیچ سویه ای ن نمیگه
هر سویه ای بیاد ایران میگه بفرما در خدمت باشیم
بیایید با خودرو سازای مطرح کره ای و ژاپنی و آلمانی و فرانسوی و سوئدی و.... صحبت کنید تا تکنولوژیشونو بیارن و مهندسان نخبه ی ایران خودرو و سایپا از رو دستشون به طور تقلبی کپی کنن تا صنعت خودروی کشور متحول بشه.ما مهندسانی داریم که بدون زحمت از رو دست خارجیا کپی میزنن برابر اصل و به قول خودشون مشابه خارجی...
چون ایران خودرو و سایپا دولتی ان دولت دست از حمایتشون بر نمیداره.و این ظلمی نابخشونی به ملت شریف و نجیب ایرانه.
مگه ملت حق ندارن سوار خودروی با کیفیت بشن جناب وزیر؟؟؟؟
خدا یه جایی بدیمتی و اونچه نه بتره وت بدراوردمی که ایچنو دس از ای دو دیو خودرو نیورداری.ترجمه با خواننده نظر
خیال باطله اگه فکر کنید دولت رئیسی با دولت روحانی فرقی خواهد داشت.