مشکات گفت: برداشت غیر مجاز آب باعث شوری آب برخی چاه‌های کشاورزی، افزایش عمق برداشت آب و ایجاد فروچاله‌ها شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید علی مشکات، مدیر امور منابع آب ابرکوه گفت: برداشت غیر مجاز آب باعث شوری آب برخی چاه‌های کشاورزی، افزایش عمق برداشت آب و ایجاد فروچاله‌ها شد.

مشکات افزود: کاهش آب سفره‌های زیر زمینی خطر‌هایی مانند فرونشست زمین، فروچاله، شق زمین، کاهش حجم آب شیرین و شوری منابع را در پی دارد و هم اکنون علاوه بر این مشکلات آبدهی بیشتر چاه‌ها نسبت به گذشته کم و روز به روز از دبی چاه‌ها کاسته می‌شود.

او خاطر نشان کرد: این شهرستان یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است که با کسری مخزن حدود ۱.۱ میلیارد متر مکعب روبه رو است، این در حالی است که ۳۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان در ابرکوه حفر و ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی شهرستان مصرف می‌شود.

مدیر امور منابع آب ابرکوه گفت: بهره برداران و کشاورزان سالانه از ۷۵۵ حلقه چاه فعال مجاز که ۶۸۰ حلقه آب چاه کشاورزی است و حدود ۹۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی است، برداشت می‌کنند.

مشکات ادامه داد: برداشت بی رویه آب از گذشته تاکنون سبب شد تا دشت ابرکوه پس از دشت یزد_اردکان بیشترین کسری مخزن آب استان را داشته باشد.

او گفت: تجهیز چاه‌ها به سامانه هوشمند یکی از ابزار‌های مدیریت برداشت آب است که به این منظور ۹۸ درصد چاه‌های کشاورزی و ۵۶ درصد چاه‌های صنعتی منطقه مجهز به کنتور یا سامانه حجمی با اندازه گیری میزان پمپاژ آب و محاسبه حجم مصرفی است که مانع بهره برداری غیر اصولی از این منابع شده و زمینه را برای استفاده بهینه همه ذی نفعان از این ماده حیاتی فراهم می‌کند.

مشکات بیان کرد: تاکنون حدود ۴۵ مورد فروچاله و فرونشست زمین در ابرکوه شناسایی شده است.

او تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵، کشاورزان با مشارکت در طرح خاموشی موقت چاه‌های آب کشاورزی در مدیریت برداشت آب مشارکت فعال دارند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.