یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش رکورد بی‌نظیری را در ساعت‌های پرواز کسب کرده بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که ارتش بعثی عراق به کشورمان حمله کرد؛ آماده‌ترین نیرویی که برای دفاع از کشورمان به نیرو‌های بعثی یورش برد، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. این نیرو از نخستین ساعت‌های آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی تا روز‌های پایانی آن همواره در عملیات‌های مهمی حضور داشته است.

این نیرو دلاوران و قهرمانان بسیاری را به خود دیده است که نام بسیاری از آن‌ها برای ما آشناست و برخی دیگر از آن‌ها نیز گمنام و یا کمتر شناخته شده هستند. همین قهرمانان عملیات‌های مهمی را در این دوران انجام دادند. نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام می‌داد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساخت‌های اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور.

خلبانان نیروی هوایی ارتش از نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی و بعد‌ها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیات‌های مهمی، همچون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیات‌ها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است.

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

نبرد‌های هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که کمتر به آن پرداخته شده است. F-۱۴‌ها و خلبانان آن‌ها، نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه بین ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند F-۱۴ ایران را ساقط کند. در این بین، اما یکی از مهم‌ترین وظایف، انهدام و نابودی مقر‌های استقرار نیرو‌های بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم می‌شدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود.

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

امیر سرلشکر خلبان شهید محمدحسین قهستانی یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس است. دوم فروردین‌ماه سال ۱۳۲۵ در تهران بدنیا آمد. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش طی کرد. پس از دریافت دیپلم در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۴۶ به نیروی هوایی ارتش پیوست. آموزش‌های مقدماتی را در ایران گذراند. پس از این بود که به آمریکا رفت تا دوره‌های پیشرفته را تکمیل کند. با پایان دوره به ایران بازگشت و بعنوان خلبان F-۴ انتخاب شد. ستاد نیروی هوایی ارتش محل خدمتش را پایگاه هفتم شکاری شیراز تعیین کرد.

به گفته همرزمانش شهید قهستانی یکی از خلبانان ماهر نیروی هوایی بود. در این باره، امیر سرتیپ دوم ستاد سیدمحمدمهدی فرجادی درباره او روایت می‌کند؛ تمامی هشت سال دفاع مقدس خاطره است. اما بعضی خاطره­‌ها هرگز از ذهن انسان محو نمی­‌شود. از جمله این خاطرات مربوط به مأموریت عملیاتی با خلبان محمد قهستانی است. او یکی از بهترین، ماهرترین و شجاع­ترین خلبان‌­های نهاجا بود که بدون گذراندن دوره کابین عقب، مستقیم پس از دریافت وینگ خلبانی و آمدن به ایران برای کابین جلوی فانتوم انتخاب شد.

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

محمدحسین در سال ۱۳۵۰ ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر شد.

مهارت بالای او باعث شد تا در سال ۱۳۵۱ برای طی دوره تاکتیکی رزم هوایی مجددا به آمریکا اعزام شود. پس از بازگشت از آمریکا به پایگاه ششم شکاری رفت.  

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

آغاز جنگ تحمیلی و هجوم بعثی‌ها به ایران اسلامی

با آغاز جنگ تحمیلی، طبق دستور ستاد نیروی هوایی از پایگاه یکم شکاری تهران به پایگاه سوم شکاری همدان رفت. در آنجا پرواز‌های بسیاری علیه بعثی‌ها انجام داد. بیشتر پروازهایش کم نظیر بود همچون لیدری دسته پروازی حمله به تاسیسات هسته‌ای بعثی‌ها با نام اوسیراک.

از همان نخستین روز‌های دفاع مقدس پرواز‌های مهمی انجام داد. او در عملیات کمان ۹۹ نیز نقش موثری داشت.

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته جعفر عمادی درباره نقش او در این عملیات می‌گوید: هدف دسته ما پایگاه حبانیه بود این پایگاه در ۷۰ مایلی غرب بغداد بود و بعد از پایگاه‌های الولید دورترین پایگاه هوایی عراق بود. قرار بر این بود که ۸ فانتوم در دسته‌های دوفروندی با فواصل زمانی کوتاه به این پایگاه حمله کنند که من در دسته دوم قرار داشتم و قرار بود بعنوان شماره دو این پرواز باشم هواپیمای شماره یک را یکی از بهترین خلبانان نیروی هوایی که استاد خلبان هم بود و بعد‌ها به درجه رفیع شهادت نائل آمد برعهده داشت. قرار بود تمامی پرواز‌ها در صبح زود انجام شود.

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

راس ساعت مقرر نوبت به ما رسید که پرواز کنیم همانطور که گفتم ما به صورت دوفروندی پرواز می‌کردیم هر دو فانتوم مسلح روی باند رفتیم، هواپیمای شماره یک با هدایت شهید سرهنگ خلبان قهستانی و فانتوم دیگر به خلبانی من پرواز می‌کرد. به یاد دارم که کابین عقب من هم ستوان حدادی بود که یک هفته بعد در یک پرواز برون مرزی مورد هدف قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد و به اسارت درآمد. با اشاره شهید قهستانی که لیدر دسته بود به پرواز در آمدیم. بلافاصله بعد از بلند شدن ارتفاع گرفتیم و به همین شکل ادامه دادیم تا وارد خاک عراق شدیم.

تا چند روز اول جنگ ما با ارتفاع بالا پرواز می‌کردیم و وارد خاک عراق می‌شدیم که چند روزی از جنگ نگذشته بود که متوجه شدیم اگر بخواهیم با این ارتفاع وارد خاک عراق شویم به راحتی هدف قرار می‌گیریم و از آن به بعد برخلاف آموزش‌هایی که در تمرینات برای بمباران، از ارتفاع بالا دیده بودیم تغییر رویه دادیم و برای مخفی ماندن از دید رادار‌های دشمن با ارتفاع خیلی پایین وارد خاک عراق می‌شدیم.

خلبانی که بعد از ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز آسمانی شد

ماجرای آخرین پرواز محمدحسین برای دفاع از وطن

محمدحسین که خلبان پرواز‌های سخت و ناممکن بود، بالاخره راهی یک پرواز سخت شد. ۱۹ روز از دی ماه سال ۱۳۵۹ گذشته بود که ماموریت مهمی دریافت کرد. ساعت حوالی ۱۴/۴۵ ظهر است. طبق دستور باید دو فروند F-۴E برای ماموریت مهمی پرواز می‌کردند. لیدر این دو جنگنده سرگرد محمدحسین قهستانی و کمک ستوان‌یکم عبدالرضا کوپال هستند. آن‌ها به پرواز درمی آیند برای بمباران قرارگاه لشکر نهم عراق در غرب هویزه.

هنوز زمان زیادی نگذشته است که اشباح ایرانی بالای سر بعثی‌ها حاضر می‌شوند. نیرو‌های بعثی زیر آتش سنگین خلبانان ایرانی به سختی شکست خوردند. خلبانان به سوی آشیانه باز می‌گردند. اما دشمن جنگنده لیدر دسته را با موشک هدف قرار داده است. سرعت لیدر دسته به ناگاه کاهش پیداکرده و مجددا در حوالی هویزه هدف دشمن قرار می‌گیرد. خلبان سعی دارد تا جنگنده را هدایت کند، اما جنگنده آسیب دیده قابل کنترل نیست. بالاخره جنگنده در حوالی حمیدیه با هر دو خلبان به زمین برخورد می‌کند. هر دو به شهادت می‌رسند. اما ضایعه فراتر از شهادت دو خلبان است. چراکه خلبان کابین جلو محمدحسین قهستانی است. یکی از برترین خلبانان فانتوم و طراحان تاکتیکی نیروی هوایی با سابقه ۲ هزار و ۸۴۸ ساعت پرواز.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خب می‌پرید بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
دوردبرشیرمردان واقعا شجاع دلیر بودندولی متاسفانه کمنام ماندد واقعا مسولین فرهنکی خیلی کم یا اصلن کاری برای این دلاوری تیز پزوازها انجام ندادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
خداوند روحشان را با سرور و سالار شهیدان محشور گرداند خالصانه و صادقانه جنگیدند
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله عزیزیان
۱۵:۰۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
سلام دورد و ،عرض ادب سروران دلاور پاسداران ایران بازماندگان کورش و داریوش ،،آرش که صیاد و مقدم ،تهرانی ،فهمیده ، منتظرقام فکو ری هاجهان آرا وو وکه از یک تبارند وشهیدان جاویدان هر دو جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
بهشت مبارکت باشه
با شجاعت و غیرت جنگید و شهید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
خداوند بیامرزتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
درود خدا بر شهدای وطن،روحش شادو یادش گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
روح همه شهدای عزیز مخصوصا‌ شهید سرافراز سرلشگر خلبان قهستانی شاد و با اقا اباعبدالله محشور باد .
Iran (Islamic Republic of)
تریلی
۱۲:۰۵ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
یادش همیشه وتا ابد در دل ما زنده و جاودانه خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۱:۳۸ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
همه دارین تمجید میکنین ولی اگه برای کاری به هر کدوم از شما در هر شغلی که هستین مراجعه کنیم ذره ای احترام میذارین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
روحش شاد و یادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۰:۵۶ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
سلام به تمام پیکر پاک شهیدان خلبان تیز پروازان نیروی هوایی که چه در دوران جنگ تحملی و چه در دوران صلح در مقابل دشمنان از میهن عزیزمان دفاع می کردن به درجه شهادت رسیدن رحمت کند روحشان شاد یادشان گرامی.
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۰:۴۶ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
روح تمامی شهدای این مرز و بوم شاد
شهدا شرمنده‌ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
روحش شاد و راهش پر رهرو باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
خداوند ایشان را قرین رحمت خود قرار دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
باسلام
روحش شاد.
آخرین اخبار