فرماندار اردستان :

برداشت آب کشاورزی در اردستان تمدن منطقه را تهدید می‌کند

فرماندار اردستان گفت: کشاورزی به شیوه موجود با برداشت چاه‌ها از منابع آبخوان دشت منطقه بر اساس بررسی‌های علمی تمدن شهرستان اردستان را تهدید می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حمیدرضا تاملی فرماندار اردستان گفت: بر پایه اطلاعات و گزارش‌های سازمان آب منطقه‌ای اصفهان به عنوان متولی تامین آب در استان ۹۴ درصد آب موجود اردستان در بخش کشاورزی مصرف و کمتر از ۶ درصد در بخش صنعت، شرب و بهداشت استفاده می‌شود.

وی گفت: دشت اردستان از دهه ۵۰ به عنوان دشت ممنوعه بحرانی در بین دشت‌های آبخوان کشور طبقه‌بندی شده و با تاسف در دهه ۶۰ با توجه به سیاستگذاری‌های جهاد کشاورزی تعداد زیادی چاه به بهانه رونق کشاورزی و کشت محصول‌های ضروری و مهم در منطقه حفر شد که برداشت بی‌رویه آب را به دنبال داشت، به طوری که از سال ۱۳۶۳ تاکنون با نزدیک ۲۳ متر افت آبخوان دشت اردستان مواجه شده‌ایم و همین موضوع فرونشست زمین را به همراه داشته است.

به گفته ی، وضعیت موجود در دشت کویر در دهستان‌های ریگستان و گرمسیر در بخش‌های زواره و مهاباد که این روز‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود محصول برداشت بی‌رویه آب از این آبخوان است.

فرماندار اردستان گفت: درباره موضوع‌هایی که اغلب از روی ناآگاهی و یا مغرضانه در فضای مجازی مطرح می‌شود و وضعیت اردستان را با شهر‌های صنعتی از جمله اصفهان مقایسه می‌کنند که آب در بخش صنعت مصرف می‌شود باید گفت که شهرستان به هیچ عنوان سابقه صنعت ندارد و تعدادی واحد صنعتی ایجاد شده و عمده این واحد‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

تاملی گفت: طبق مصوبه گارگروه ملی سازگاری با کم آبی، اردستان باید سالانه ۴۲ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی داشته باشد که تلاش برای تحقق این مهم با نصب کنتور‌های هوشمند روی چاه‌ها آغاز شده است.

وی گفت: از نزدیک به ۶ سال پیش تاکنون هیچ‌گونه آبی به بخش صنعت اردستان اختصاص داده نشده و هر واحد صنعتی باید برای تامین آب خود یک حلقه چاه کشاورزی را خریداری و با تغییر کاربری و تعدیل پروانه، آب مورد نیاز خود را تامین کند.

فرماندار اردستان گفت: در گذشته کشاورزی شهرستان به صورت دیم یا استفاده از آب قنات و با توجه به شرایط اقلیم صورت می‌گرفت و اگر آب قنات خشک می‌شد کشت و کار تعطیل و سبب مهاجرت مردم به منطقه دیگری می‌شد که با حفر چاه‌های عمیق، برداشت آب به صورت شبانه‌روزی و در تمامی روز‌های سال صورت می‌گیرد و همین موضوع وضعیت کنونی را برای شهرستان به وجود آورده است.

تاملی گفت: به طور مثال بنیاد مستضعفان در اردستان با ۲۲ حلقه چاه کشاورزی مجوز برداشت ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه دارد که اگر این آب در بخش صنعت استفاده می‌شد می‌توانست یک مجتمع عظیم پتروشیمی را تامین کند، در حالی که بنیاد در بخش کشاورزی کمترین بازده را در شهرستان دارد.

وی گفت: برای خروج از این چالش باید مصرف آب در بخش کشاورزی اردستان تعدیل، با کشت محصول‌های کم آب‌بر از جمله پسته و توسعه گلخانه از برداشت بی‌رویه آب جلوگیری، اقتصاد منطقه تامین و از فرونشست بیشتر زمین جلوگیری شود.

اردستان ۴۷۳ رشته قنات، ۴۴۴ چاه مجاز و ۲۵ هزار و ۷۶۱ هکتار زمین کشاورزی و باغی، ۲ هزار و ۵۰۰ راس گاو و گوساله و یک واحد گاوداری ۵۰۰۰ راسی پرورش گوساله گوشتی، ۱۴۰ هزار راس گوسفند و بز، ۱۲۸ واحد مرغداری گوشتی و ۲ واحد تخم‌گذار فعال با چهار میلیون و ۵۰۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در سال و ۵۷۰ هزار تخم گذار و ۱۲۱ هزار انواع ماکیان دارد.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.