رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: ۴۵ درصد مخاطبان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که این نشانگر اهمیت این آموزش‌ها است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، غلامحسین حسینی نیا رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان قزوین، با بیان اینکه ۴۵ درصد ازمخاطبان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند،گفت: امروز، رسالت بزرگی در حوزه تربیت نیروهای ماهر و توانمند بر دوش سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری تربیت پنجه های کارآمد را باید با جدیت دنبال کنیم.

وی اظهار داشت: دنیا نیز امروزه مهارت را بسیار جدی گرفته و توجه به این مقوله نقش مهمی را در توسعه کشورها ایفا می کند.

این مسوول اظهار داشت: امروز سرعت تحولات و فناوری بسیار زیاد شده به گونه ای که عمر مفید هر مهارت به پنج سال کاهش یافته و افراد پس از این دوره نیاز به تجدید آموزش پیدا می کنند.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی های انجام شده ۶۷ درصد دانش آموزانی که در سال ۲۰۱۶ به مدرسه رفته اند در مشاغلی مشغول می شوند که هنوز به وجود نیامده است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: براساس آمار سازمان جهانی کار تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد نفر در جهان نیاز به آموزش مهارت دارند و با احتساب جمعیت کشورمان ما نیز باید به ۱۰ میلیون نفر آموزش مهارتی ارایه کنیم.

حسینی نیا با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای را باید بزرگترین سازمان توسعه ای کشور دانست، خاطرنشان کرد: باید فرهنگ مهارت را به باور عمومی جامعه تبدیل و از مدرک گرایی پرهیز کنیم چرا که اگر به سمت ترویج فرهنگ مهارت و کارآفرینی پیش نرویم در آینده با خسارات بزرگی روبه رو خواهیم شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه ۵۴ درصد کنکور دادگان امسال انتخاب رشته نکردند که نشان می دهد این افراد راه خوشبخت شدن را تنها از مسیر دانشگاه نمی دانند، افزود: ما باید این افراد را به سمت مهارت سوق دهیم.

این مسوول با اشاره به وجود ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی با پنج هزار و ۴۰۰ کارگاه و بیش از پنج هزار مربی در کشور، گفت: با توجه به تغییرات حوزه فناوری و کسب و کارها همواره نیازمند ارتقای امکانات و تجهیزات آموزشگاهی هستیم.

وی با اشاره به لزوم تقویت اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان متولی آموزش های غیرسمی کشور، گفت: تنها هشت درصد اعتبارات آموزشی کشور سهم آموزش های غیررسمی است که آن هم بین ۲۶ دستگاه تقسیم می شود.

حسینی نیا در ادامه از قزوین به عنوان استانی که از قطب های صنعت کشور به شمار می رود، یاد کرد و گفت: مهارت آموزی و تربیت نیروهای ماهر در این استان از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.