معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری:

عملا اختصاص یک درصد از بودجه کشور به پژوهش در دانشگاه‌ها محقق نشده است

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: تضمین کیفیت برای دانشجویان بین المللی یک ضرورت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، هاشم داداش پور در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه ارومیه که در سالن جلسات دانشگاه برگزار شد، افزود: تضمین کیفیت تحصیل برای دانشجویان بین المللی یک ضرورت است که تاکنون آنگونه که باید در این زمینه کار اساسی نشده است.  

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۷هزار دانشجوی افغانستانی غیر مقیم در کشور مشغول به تحصیل هستند، تصریح کرد: باید از فرصت جذب دانشجویان بین المللی برای قرار گرفتن در جایگاه مرجعیت علمی و پرورش سفیران علمی بهره گیریم.

داداش پور به ظرفیت واکسن سازی در کشور اشاره و اظهار کرد: تولید و آزمایش ۱۷ واکسن کرونا و به سرانجام رساندن ۶ واکسن نشان داد دانشگاه در کشور دارای ظرفیت‌های علمی بسیاری هستند.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به موضوع همسان سازی حقوق دانشگاهیان خاطر نشان کرد: همسان سازی حقوق در بودجه عمومی کشور نیامده و موکول شده به اینکه دانشگاه‌ها با فروش مستغلات این قانون را اجرا کنند که همین امر، موجب شده دانشگاه‌ها با چالش مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه درآمد اختصاصی می‌تواند به کمک دانشگاه‌ها بیاید، یاد آور شد: متاسفانه اتصالی بین صنعت و دانشگاه به صورت کامل انجام نشده بنابراین دولت نقش کلیدی در اتصال صنعت و دانشگاه دارد.

وی یاد آور شد: یک درصد از بودجه کشور باید به بحث پژوهش اختصاص یابد، اما در عمل این اتفاق رخ نداده است.

داداش پور با اشاره به حضور بیش از ۷۰۰ دانشجو خارجی عراقی در دانشگاه ارومیه، این امر را یک فرصت در مرجع شدن دانشگاه ارومیه دانست، افزود: رسیدن به تمدن علم و دانش، رسیدن به مرجعیت علمی، عدالت علمی در جامعه اسلامی و توسعه زبان فارسی و تبدیل شدن به یک زبان مرجع علمی از مطالبات رهبر انقلاب است.

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: ناتوانی در جذب دانشجویان خارجی به دلیل بروکراسی حاکم، ضعف در شناخت کشور‌های همسایه، ضعف در توسعه زیر ساخت‌ها  و عدم اشنایی با زبان‌های زنده دنیا موحب شده تاکنون کمتر از فرصت جذب دانشجویان بین المللی استفاده کنیم.

داداش پور تصریح کرد:  رسیدن به دیپلماسی علمی و مرجعیت علمی مستلزم شروع جذب دانشجویان بین المللی از کشور‌های همسایه و بعدا رسیدن به مرحله جذب دانشجویان از کشور‌های دور دست است‌

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.