منابع رسانه‌ای با بررسی برخی از اختلافات آشکار شده میان ابوظبی و واشنگتن اعلام کردند تنش‌ها میان دو کشور رو به افزایش است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از امارات لیکس، شواهدی مبنی بر تشدید روابط متشنج بین دولت آمریکا و امارات وجود دارد که آخرین آن، اعلام ابوظبی مبنی بر تعلیق مذاکرات با واشنگتن درباره قرارداد هواپیما‌های F-۳۵ است. در همین حال خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد تحولاتی وجود دارد که فشار‌های دولت آمریکا بر امارات برای حذف شرکت چینی «هوآوی» از شبکه مخابراتی خصوصی داخلی خود طی چهار سال آینده را تایید می‌کند.

گفتنی است از اوایل سال جاری خبرگزاری‌های آمریکایی فاش کردند مقامات این کشور به ابوظبی فشار می‌آورند شرکت چینی هوآوی را از شبکه مخابراتی خود حذف کند، اما امارات تا کنون در مقابل این فشار‌ها ایستاده و هوآوی را اخراج نکرده است.

بلومبرگ در ادامه اعلام کرد که دولت جو بایدن امارات را برای برداشتن گام‌های بیشتر برای فاصله گرفتن از چین تحت فشار قرار می‌دهد. دولت امارات از طریق رسانه‌های غربی از تعلیق مذاکرات با واشنگتن بر سر قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری برای خرید هواپیما‌های اف-۳۵، پهپاد‌های مسلح و سایر تجهیزات ساخت آمریکا خبر داده است، اما منابع آمریکایی گزارش دادند که این اقدام امارات یک ابزار مذاکره برای پیشبرد معامله است.

سفارت امارات در واشنگتن اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا را به حالت تعلیق در می‌آورد، اما جلسات وزارت دفاع این کشور که قرار است در هفته جاری بین دو طرف در خصوص سایر موضوعات باشد، طبق برنامه پیش می‌رود. سفارت امارات در بیانیه‌ای گفت: «آمریکا همچنان تامین کننده ترجیحی الزامات دفاعی پیشرفته برای امارات است.»

پیشنهاد فروش ۵۰ فروند هواپیمای اف-۳۵ به امارات در اواخر دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، پس از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موسوم به «توافق‌ ابراهیم» باجی بود که آمریکایی‌ها به امارات دادند.

جو بایدن پس از آن که ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده گرفت، به دلیل انتقاد از امارات و عربستان در رابطه با جنگ بیش از شش ساله در یمن، که بدترین بحران انسانی در جهان را ایجاد کرد و تا امروز ادامه دارد، این توافق را به حالت تعلیق درآورد. این قرارداد همچنین شامل ۱۸ سیستم پیشرفته پهپاد‌ی و یک مجموعه مهمات هوا به هوا و هوا به زمین بود.

یک مقام اماراتی اعلام کرد که الزامات فنی، محدودیت‌های عملیاتی و تحلیل هزینه-فایده منجر به ارزیابی مجدد این قرارداد شد و ممکن است مذاکرات درباره هواپیما‌های F-۳۵ در آینده از سر گرفته شود. وزارت امور خارجه آمریکا نیز در همین راستا در بیانیه‌ای نوشت: «دولت با وجود رایزنی‌های مستمر برای اطمینان از درک متقابل شفاف بین طرفین درباره تعهدات و اقدامات امارات قبل، حین و پس از تحویل، به فروش پیشنهادی متعهد می‌ماند.»

یک منبع آگاه هم در همین خصوص گفت: «آمریکا معتقد است که اقدام امارات یک ابزار مذاکره در تلاش برای پیشبرد این روند است. پیام امارات که آمریکا را از این نظر مطلع کرده است، به وسیله یک مقام نسبتا پایین نوشته شده است.»

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که مشخص نیست آیا قرارداد تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری امضا شده در روز‌های پایانی دولت دونالد ترامپ، مرده است یا تهدید امارات مبنی بر خروج از آن، یک چانه زنی در آستانه سفر یک هیئت اماراتی به آمریکا بوده است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون بعد از این اتفاقات اعلام کرد الزامات استفاده نهایی و حفاظت از تجهیزات دفاعی ما الزامات جهانی است که فقط مختص امارات نیست و قابل مذاکره نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
دروغي بيش نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
تجملات کجا بود از گرونی سرسام آوره که کام مردم تلخه
Canada
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
استعمار با به تصویر کشیدن وطن ما به مثل جن
توانسته هی به این کشورهای کوچک و بزرگ عرب
اسلحه .تجهیزات وووو بفروشد
تحلیل من اینه که
کدخدا نمیخواهد کشورهای عربی به ایران زمین نزدیک شوند
چونکه بعد چطور اسلحه وووو بفروشد
کشور عدو از بین میره
همیشه استعمار باید کشور عدو بسازد تا نانی بخورد
Germany
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
ولی کشو های خلیج فارس خیلی باهوش هستند توی سیاست و بر حسب منافع ملی قدم بر می دارند
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۰۰:۲۹ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
خیلی ساده ای رفیق !!!!
وقتی از موضوعی سر در نمیاری مجبوری نظربه پردازی کنی ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
آره خوبه شما هارو همین طوری گول میزنن
خدا میدونه هدف ایالات متحده کبیر از این نقشه چیه و این دفعه چه خوابی برای ایران دیدن
الکی وانمود میکنن رابطه شون با امارات خراب شده و امارات رو به ایران نزدیک میکنن، حالا دنبال چی هستن خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
این امارات و عربستان و اینا که نمیشه گفت اختلاف اینا مثل زمان طاغوت ایران تحت فرمان امریکا هستند خودشون نمیتونن تصمیم بگیرن انگلیس امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
نیس شماباج به روسیه وچین نمیدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
خود تحقیری تا چه حد واسه کشور مضخرفی مثه آمریکا کشور خودتو نفروش #وطن_فروش_نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
کدامین باج ؟ این گفته رسانه های معاند دشمنان ایران زمین و اپوزسیون مثلا بر انداز است و امثال شما هم ساز دهنی آنان هستید که با هر فوت آنان صدایت در می آید خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
اشتباه نکنید دولت آمریکا امارات را برای فاصله گرفتن از چین تحت فشار قرار نداده است بلکه برای فاصله گرفتن از ایران تحت فشار قرار داده است چون چند روز پیش چند تا از مقامات امارات به ایران امده بودن آمریکا ئی ها تر سیدن اعراب شیر ده منفعتشان به ایران برسد
آخرین اخبار