معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین نرخ بیکاری در استان را ۶.۴ عنوان کرد که از میانگین کشوری پایین‌تر است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین،  شفیع آبادی، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: در استان قزوین ۳۹۵ هزار نفر شاغل و ۴۲ هزار نفر بیکار هستند و نرخ بیکاری استان قزوین نسبت به کشور کمتر است.

وی افزود:نرخ بیکاری آشکار در استان قزوین ۶.۴ است که نسبت به مدت مشابه کاهش یافته است.

شفیع آبادی خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد‌های جهانی، افرادی که در هفته مرجع، حتی برای یک ساعت کار کرده باشند شاغل محسوب می‌شوند، اما باید در مقابل کار انجام شده، به معیشت کارگر هم توجه کنیم.

وی افزود: استان قزوین استان برخورداری است و به دلیل تصمیم‌های اخذ شده، نرخ بیکاری در استان نسبت به کشور پایین‌تر است و هم اکنون برخی از واحد‌های صنعتی در حال جذب نیروی کار هستند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین تصریح کرد: یکی از چالش‌های اساسی بازار کار، فقدان مهارت نیروی انسانی است و بالغ بر ۷۰ درصد نیروی کار فاقد مهارت هستند که فنی و حرفه‌ای باید در این زمینه با جدیت عمل کند.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۳۴۱ تشکل قانونی کارگری در استان قزوین فعالیت می‌کنند، افزود: وضعیت کار در استان قزوین به سمت توازن پیش می‌رود و قانون هم بر حسن رابطه میان کارگر و کارفرما نظارت دارد.

شفیع آبادی تأکید کرد: جشنواره کارآفرینی و استارت آپ ها، گام‌هایی برای اشتغالزایی در استان قزوین برمی دارند و باید این گام‌ها تقویت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ هزار و ۵۷۳ نفر از کارگران استان از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند که بیشتر این افراد به دلیل شیوع کرونا بیکار شدند، افزود: سقف استفاد از بیمه بیکاری حداقل ۶ ماه و حداکثر ۵۰ ماه برای افراد متأهل است و کارگران بیکار شده بنا بر سابقه بیمه واریز شده می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و ۴۶ هزار واحد صنفی در استان قزوین فعالیت دارند و بازرسان کار و کارشناسان بهداشت محیط برای صیانت از نیروی انسانی و ارتقای سلامت کارگران از این واحد‌ها بازدید می‌کنند.

وی افزود: بیمه، حقوق اجتماعی کارگر است و بیشترین دلیل مراجعه کارگران به مراجع قضایی، بیمه نشدن از سوی کارفرماست.

به گفته شفیع آبادی، سال گذشته بیش از ۴ هزار دادخواست از بخش صنوف تشکیل شده و امسال هم این میزان به بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ دادخواست از سوی کارگران رسیده است.

وی افزود: سامانه جامع روابط کار با ۳۰ خدمت راه اندازی شده است و صفر تا صد درخواست کارگران از جمله بیمه بیکاری در این سامانه انجام می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار