پژوهشگر حوزه آب در دانشگاه عالی کاشمر گفت: دشت کاشمر با بهره کشی آب زیرزمینی یک وچهار دهم سانتی متر درسال در کشور اول است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هادی معماریان پژوهشگر آب در دانشگاه عالی کاشمر گفت:حد مجاز برداشت و بهره کشی از آب های زیرزمینی نباید بیشتر از یک باشد بیش از یک می‌شود بهره کشی بیش از حد که کاشمر با عدد یک وچهار دهم در کشور رکورد اول را دارد.

او گفت:مهمترین منبع تامین آب در کشور ذخایر آب زیر زمینی است که کاشمر با کسری بلند مدت ۳۲ میلی متر مکعب همراه است.

 پژوهشگر حوزه آب دانشگاه عالی کاشمر گفت:دشت های کاشمر ممنوعه بحرانی است و دارای فرونشست بالا خصوصا در منطقه جنوبی است.

او گفت: تخلیه آب های زیرزمینی ۲۱۵میلیون مترمکعب درسال و متوسط کسری مخزن سالانه حدود ۴۵میلیون مترمکعب ،متوسط افت آب زیرزمینی در دشت کاشمر ۳۰سانتیمتر درسال است.

معماریان گفت:باتوجه به بهره برداری بالا از منابع آب زیرزمینی که بیشتر آن در حوزه کشاورزی مصرف می شود تا کمتر از ۲۰ سال آینده در کاشمر آب باقی نمی ماند و باید مردم شهر را ترک کنند.

پژوهشگر حوزه آب دانشگاه عالی کاشمر  گفت:توسعه پایدار یعنی وجود منابع پایدار برای نسل آینده اگر ۷۵درصد منابع آب تجدید پذیر باشد کاشمر ۱۹۵درصد بیشتر از ۷۵درصد یعنی عدد ۲۷۰درصد اضافه برداشت داشته است.

معماریان گفت:افت آب زیرزمینی یعنی کاهش امنیت و کاهش سرمایه گذاری در واقع کاشمر ۱۱۶/۱میلیارد متر مکعب برداشت برای حوزه کشاورزی از منابع آب تجدید پذیر است.

انتهای پیام//ف.ش.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.