سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: هویت پارک نفت مشکلی ندارد و مالکیت آن با وزارت نفت و به نیابت از آن، شرکت ملی نفت است.

سید فرهنگ فصیحی سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شبهات موجود پیرامون مالکیت این پارک، گفت: بخشی از این شبهات مربوط به قالب های ثبت و نحوه مکاتبات بود که این مشکلات را با هماهنگی مراجع نظارتی و تحت نظارت وزارت نفت برطرف کردیم.

او تصریح کرد: در برخی موارد، با ذکر اسامی ثبت صورت گرفته بود در حالی که باید از شخصیت حقوقی نام برده می شد. طبق قانون در هر دستگاهی، وزیر مربوط مسئول پارک یا مجموعه پژوهشی وابسته به آن دستگاه است اما در ثبت مالکیت این پارک، شاید یک مقدار بدسلیقگی رخ داده و اسامی افراد به جای شخصیت حقوقی درج شده بود.

فصیحی تاکید کرد: این ایرادات را اصلاح کرده ایم و آخرین آگهی تاسیس و ثبت پارک که از طریق روزنامه رسمی نیز در دسترس است، مشخص می‌کند که اعضای هیئت امنای پارک چه شخصیت‌های حقوقی هستند و مابقی ابهامات نیز گزارش و برطرف شده است. یعنی اکنون هویت پارک مشکلی ندارد و مالکیت آن با وزارت نفت و به نیابت از آن، شرکت ملی نفت است و ابهامی در روند اداره، اساسنامه و حاکمیت وزارت نفت در این پارک وجود ندارد.


بیشتر بخوانید:


آغاز جریان پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در پارک نوآوری نفت قبل از پایان سال

او درباره وضعیت استقرار شرکت‌های دانش بنیان در این پارک که از خردادماه امسال با هدف حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان صنعت نفت به بهره‌ برداری رسیده است، گفت: در مباحث مربوط به استقرار و فرآیند راه اندازی پارک برای بهره برداری، برخی مسائل در حال بازبینی است که پس از تصویب نهایی، انجام خواهد شد.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت گفت: هنوز هیچ شرکتی در این پارک مستقر نشده و علت آن هم این است که آیین نامه‌های ما برای پذیرش و استقرار شرکت‌ها در برخی موارد نیاز به تایید وزارت علوم دارد و روند آن کمی طولانی شد، اما مراحل نهایی آن طی شده است.

او همچنین گفت: دومین دلیل نیز مربوط به سیاست‌های وزارت نفت در دوره جدید است که باید آن‌ها را در پذیرش شرکت‌ها لحاظ کنیم. در حال انجام مذاکراتی با شرکت‌ها هستیم تا با کمک خود آن‌ها شرایط را برای رفع نیازهایشان فراهم کنیم.

فصیحی درباره اقدامات انجام شده برای صد شرکت دانش بنیان که از بهمن ماه سال ۹۸ توسط وزارت نفت به سه گروه طلایی، نقره‌ای و برنز دسته بندی شده بودند تا از حمایت‌های پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت و همچنین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت برخوردار شوند، گفت: اطلاعات این صد شرکت در آن مراسم انتخاب شدند، به ما تحویل داده شده که آن ها را در اولویت پذیرش در پارک قرار داده ایم.

مشکل مالکیت پارک فناوری نفت برطرف شده است/ آغاز فرآیند پذیرش شرکت‌های دانش بنیان قبل از پایان سال

سه مسیر استقرار در پارک نوآوری نفت

او ادامه داد: به طور کلی، برای پذیرش در این پارک سه مسیر ورودی وجود دارد؛ مسیر اول همین صد شرکت هستند که از بهمن ماه سال ۹۸ انتخاب شده اند و اکنون در حال ارزیابی آن‌ها بر اساس ملاک‌ها و آیین‌های مصوب پارک و مقررات صنعت نفت هستیم. مسیر دوم مربوط به فراخوانی است که قبلا توسط پارک منتشر شده و حدود ۴۰ تا ۵۰ شرکت نیز در آن فراخوان شرکت کردند که آن‌ها را نیز ارزیابی و بررسی کردیم و در حال داوری هستیم.

سرپرست پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت افزود: سومین مسیر نیز، مربوط به ارزیابی نیاز‌های فناورانه چهار شرکت اصلی وزارت نفت است. بعد از آن که نیاز‌های آن‌ها نهایی شد، به ترتیب اولویت، برای رفع هر کدام از نیاز‌ها فراخوان می‌دهیم و شرکت‌هایی که اعلام آمادگی کنند را ارزیابی می‌کنیم. این سه مسیر را پیش می‌بریم تا جریان پذیرش در پارک را قبل از پایان امسال آغاز کنیم.

آماده مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه فضای پارک نفت هستیم

او تاکید کرد: یعنی امیدواریم که بتوانیم تا پایان امسال، پذیرش را برای تعدادی از شرکت‌ها به سرانجام برسانیم، اما در مورد استقرار آن ها، فضای تخصیص داده شده برای توسعه پارک هنوز آمادگی استقرار و توسعه ندارد. این فضا در مجاورت پالایشگاه تهران در ری است و البته ممکن است تغییر کند.

این مقام مسئول گفت: بنابراین، برای استقرار شرکت‌ها ممکن است یک مقدار با احتیاط عمل کنیم که البته بخشی از فضا آماده شده که اگر مورد استقبال و علاقه شرکت‌هایی باشد که پذیرش می‌شوند، قابل بهره برداری خواهد بود. این بخش از فضا، برای دفاتر کاری حدود ۲۰ شرکت آماده است که می‌توانند به طور حداقلی فعالیت کنند یعنی فقط حضور داشته باشند.

فصیحی در پایان گفت: برای توسعه این فضا، آمادگی مشارکت با خود این شرکت‌ها را هم داریم، حجم و ابعاد کار در صنعت نفت با سایر صنایع متفاوت است، زیرا سرمایه بر و سنگین است و با استارتاپ‌های کوچک حوزه‌های دیگر قابل مقایسه نیست. پس از آماده شدن طرح جامع توسعه پارک نوآوری و فناوری نفت، آمادگی داریم تا با کمک شرکت‌هایی که می‌خواهند در آن جا مستقر شوند، نسبت به تکمیل و توسعه فضای آن اقدام کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار