نمایندگان مجلس امروز با تقاضای دو فوریتی بررسی طرح اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی موافقت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  نمایندگان مجلس امروز (سه شنبه) با تقاضای دو فوریتی بررسی طرح اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی موافقت کردند.

این تقاضا با ۱۸۹ رای موافق، ۵۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۴۹ نماینده حاضر تصویب شد.

بر اساس ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی، نمایندگان با ارائه لایحه بودجه و پس از چاپ و توزیع لایحه و پیوست‌هایش تا ۱۰ روز فرصت ارائه پیشنهادهایشان را به کمیسیون‌های تخصصی دارند. کمیسیون‏‌هاى تخصصى هم باید حداکثر تا ۱۵ روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش‌هایشان را به کمیسیون تلفیق ارسال کنند.

پس از تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه سالانه، این کمیسیون حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان مهلت ارائه گزارش کمیسیون‌های تخصصی، باید علاوه بر رسیدگى به آن گزارش‌ها، گزارش نهایی خود را به مجلس شوراى اسلامى بدهد که البته، مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق بودجه، حداکثر تا ۱۵ روز با موافقت هیئت رئیسه قابل تمدید شدن است.

در صورت تغییر آیین نامه و دو شوری بررسی شدن لایحه بودجه، اگر کمیسیون تلفیق به کلیات لایحه رأی موافق دهد، آن را به صحن علنی ارائه می‌کند و در صورت موافقت نمایندگان با کلیات، کمیسیون تلفیق به بندها و تبصره‌های جزئیات بودجه مانند سال‌های گذشته رسیدگی می‌کند. سپس با ارائه مجدد لایحه بودجه به نشست علنی، نمایندگان مجلس به جای کلیات در مورد بندها، تبصره‌ها و جداول اظهار نظر خواهند کرد.

موافقان این اصلاح آیین‌نامه اعتقاد دارند در استفاده از وقت مجلس صرفه جویی می شود.

با دو شوری شدن بررسی لایحه، اگر کلیات لایحه بودجه رد شود، این لایحه به دولت باز می گردد و باید در مهلت مقرر قانونی دوباره به مجلس ارائه شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار