گردهمایی پنج روزه رؤسای نمایندگی‌های ایران از ۲۰ آذرماه به مدت ۵ روز با حضور مقامات ارشد نظام و وزرا و مسئولان کشورمان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گردهمایی پنج روزه رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران از شنبه ۲۰ آذرماه به مدت ۵ روز با حضور مقامات ارشد نظام و وزرا، مقامات، بخش های محتلف اقتصادی، تجاری، پولی، بانکی و همچنین سیاسی، فرهنگی، امنیتی و نظامی برگزار شد. این سمینار در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مورد اهداف این نشست گفته بود: اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم کار و توسعه همکاری‌ با کشورهای همسایه است.برای عملیاتی کردن بیشتر و پیشرفت بیشتر در توسعه همکاری با کشورهای همسایه از روز شنبه ۲۰ آذرماه به مدت پنج روز سمینار سفرای ایران در کشورهای همسایه را در وزارت خارجه با نگاه به توسعه و تعمیق همکاری‌ها برگزار خواهیم کرد.

 سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان هم در این گردهمایی گفت: باید با قدرت تعقل و تدبیر امور را رصد کرد و پای کار ایستاد تا به نتیجه برسد؛ بیانیه گام دوم یک سند واقع بینانه برای رسیدن به شرایطی است که در شأن ملت و تراز انقلاب اسلامی است. بر اساس این سند باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم. سفرا، هویت انقلاب اسلامی و منافع کشور را در خارج کشور نمایندگی می کنند، در مواجهه با سختی و کاستی ها نباید خسته شد و باید کار را با جدیت دنبال کرد. باید ظرفیت کافی برای انجام ماموریت در افراد وجود داشته باشد.

اهميت نشست رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه

رئیسی با  بیان اینکه شناخت ظرفیت داخل کشور و کشوری که ماموریت دارند برای سفرا مهم است، گفت: باید ظرفیت ایران به سایر کشور شناسانده شود. ما در این زمینه باید بسیار کار کنیم. مصر هستیم سیاست همسایگی را دنبال کنیم و این رویکرد، برنامه راهبردی است نه تاکتیکی. تحریم علیه کشور، اقتصاد پایه است. راهبرد دشمن این است که تحریم ها را همواره نگه دارد و بیشتر کند. راهبرد ما این است که تحریم ها شکسته شود. تحریم ها باید خنثی شود و اقدام جدی برای رفع تحریم ها انجام شود. دولت دنبال تحقق هر دو مورد است. برخی گفتند مذاکره نمی کنند، برنامه ندارند و جدی نیستند اما اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، توافق خوب بدست می آید. ما در صنایع هسته ای، نظامی و فضایی بیشتر تحریم بودیم اما موفق تر بودیم اما در صنعت خودروسازی مشکل داریم. معلوم می شود همتی که در آن بخش ها بوده است در سایر بخش ها نبوده است.

رئیسی در ادامه با اشاره به نقش مهم وزارت خارجه در توسعه کشورها اظهار کرد: در همین موضوع کرونا رمز موفقیت کشور این بود که وزیر خارجه و سفرای چین و روسیه پیگیری‌های لازم را انجام دادند؛ البته نباید به کارهای پیشینیان بی توجه بود بلکه باید قدردان آنها باشیم. در واقع کرونا داخل کشور بود اما وزارت خارجه سهم مهمی در مدیریت آن داشت. اکنون به آمار تزریق ۷۴ درصدی دو دوز واکسن رسیده‌ایم و به سمت تزریق دوز سوم حرکت کرده‌ایم.وضع موجود در ارتباط با همسایگان حداقلی بوده و مطلوب نیست و نباید به این وضعیت راضی شوید، ارتباط فعلی با همسایگان ما را قانع نمی‌کند بلکه باید برای ارتقای این ارتباطات تلاش بیشتری کرد.

در دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، در روز یکشنبه وزیر کشور به همراه ۱۷ نفر از استانداران مرزی و همچنین دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دیدگاه و نقطه نظرات خود در زمینه ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مطرح کردند. در این نشست، احمد وحیدی وزیر کشور، با اشاره به اهمیت توجه به کشور های همسایه، فرصتهای فراوان موجود در منطقه را مورد اشاره قرار داد و با بیان چشم انداز ۱۴۰۴ نگاه به منطقه را ضرورتی مهم دانست. روسای نمایندگی های کشورمان و استانداران مرزی از تمامی ظرفیتهای موجود در منطقه بهره بگیرند و با طراحی مشترک برای همکاری همه جانبه با کشورهای همسایه تحرک را افزایش دهند.

اهميت نشست رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه

سعید محمد دبیر شورای ‌عالی مناطق آزاد اقتصادی نیز در این نشست ظرفیت‌های موجود در مناطق آزاد و مزایای مغفول مانده در این بستر را برشمرد. جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، نیز آمادگی مجلس شورای اسلامی برای همکاری با وزارت امور خارجه و وزارت کشور جهت ایجاد بسترهای ارتقای همکاری ها در حوزه مناسبات با کشورهای همسایه را مورد تاکید قرار داد.

در این نشست حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم برای فعال سازی رابطه با همسایگان و توسعه تجارت و گردشگری را مورد اشاره قرار داد.رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت که وزارت امور خارجه در ۲۹ استان از ۳۱ استان کشور، دفتر دارد که در گذشته شرح وظایف آن‌ها بیشتر به امور کنسولی اختصاص داشت اما اکنون رویکرد غالب وزارت امور خارجه و دفاتر آن در استان‌ها اقتصادی است؛ همانطور که بیش از ۴۰ درصد موضوعات سمینار سفرا کشورهای همسایه به مسائل اقتصادی مربوط شده است.

در این نشست، روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه و استانداران مرزی، پیشنهادات و نکات مد نظر خود را به تفصیل بیان کردند و در پایان روسای نمایندگی ها در قالب گروههای کاری، به صورت جزئی و مصداقی، مسائل خود را با استانهای هم جوار کشور محل ماموریت مطرح کردند.

اهميت نشست رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه

در ادامه برنامه‌های دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی، به همراه معاون ارزی این بانک با حضور در این نشست در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با حوزه کاری بانک مرکزی و زمینه‌های ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه با روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در حوزه همسایگان به تبادل نظر و رایزنی پرداخت .

سفرا و سرکنسول های کشورمان در حوزه همسایگان نیز در این نشست دیدگاه و نقطه نظرات خود در خصوص ارتقای مناسبات با همسایگان با محوریت همکاری‌های اقتصادی را مطرح کردند.در این نشست پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص راهکارهای توسعه دیپلماسی اقتصادی با همکاری وزارت امور خارجه و سایر نهادهای کشور از جمله مجلس شورای اسلامی پرداخت.

در نوبت بعداز ظهر سومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، معاون ارتباطات بین‌المللی دفتر مقام معظم رهبری، رئیس سازمان صدا و سیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدگاه‌های خود در زمینه ارتقای همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای با کشورهای همسایه را مطرح کردند.

در ادامه این نشست رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه دیپلماسی و رسانه ملی را پیش‌برنده اهداف جمهوری اسلامی عنوان کرد و ضمن برشمردن ماموریت‌های جدید سازمان و صدا و سیما، اولویت‌های این سازمان و همچنین راهبردهای طراحی شده برای ارتقاء سازمان صدا و سیما به یک طراز جدید را برشمرد و انتظارات از سفرا را در این راستا تشریح کرد.

اهميت نشست رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در این نشست با تشریح سیاست‌های جمهوری اسلامی در این شرایط و با توجه به استقرار دولت جدید گفت: رفع هرگونه تنش و حتی سوء تفاهم، توسعه و تقویت همکاری‌های همه‌جانبه به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، دفاعی-امنیتی و شراکت راهبردی را از اولویت‌های مهم و اصلی سیاست خارجی کشورمان در قبال همسایگان است. سیاست اولویت دادن به همسایگان باید تبدیل به شاخص‌های کمی شود و به صورت مستمر در قالب ارزیابی عملکرد مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه و استانداران استان‌های مرزی اندازه‌گیری شود. شمخانی، نقش سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در کشورهای همسایه را در پیشبرد سیاست‌های کشورمان بسیار مهم و حیاتی ذکر کرد و بر ضرورت بکارگیری همه ظرفیت‌های موجود برای تحقق این سیاست‌ها تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین روز این نشست با تاکید بر اهمیت نشست‌های برگزار شده در این همایش اظهار داشت که، با توجه به حضور قریب یک دوم اعضاء کابینه در طول هفته، از همین حالا برگزاری جلسات در بخش‌های ذی ربط دولت برای بررسی مشکلات و راهکار‌های ارائه شده از سوی روسای نمایندگی‌های ایران آغاز شده و کارگروه‌هایی نیز در این خصوص تشکیل شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور واردات واکسن را در شرایط همه گیری کرونا، اولین آزمون نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم عنوان کرد. وی معتقد است که خوشبختانه امروز با پیگیری‌ها و تلاش‌های جهادی صورت گرفته، بیش از ۸۰ درصد مردم کشور واکسینه شده اند. علاوه برکشور‌هایی مانند چین، که بیشترین سهم از واکسن‌های وارداتی را به خود اختصاص داد، و کوبا که در زمینه انتقال تکنولوژی برای تولید مشترک با کشور ما همکاری داشت، از کشور‌های فراوان دیگری نیز واردات واکسن صورت گرفت، به گونه‌ای که اکنون انبار‌های وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر ظرفیت پذیرش واکسن‌های وارداتی جدید را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار