دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار وضع قوانینی درباره محدودیت و نحوه استفاده از سلاح‌های خودکار مرگبار در جهان شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روسیا الیوم، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد وضع قوانینی در خصوص استفاده از سلاح‌های خودکار مرگبار در جهان را خواستار شد.

کشور‌های عضو سازمان ملل در نشست‌های این سازمان طی هشت سال درباره محدودیت‌های سلاح‌های مرگبار که کاملاً اتوماتیک هستند و بر فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و فناوری تشخیص چهره متکی هستند، بحث می‌کنند.

اما این فشار تا حدودی با گزارشی که در ماه مارس از سوی یک هیئت سازمان ملل تهیه شده بود، افزایش یافت که می‌گفت ممکن است نخستین حمله با یک پهپاد اتوماتیک پیشتر در لیبی رخ داده باشد.

گوترش در آغاز نشست پنج روزه درباره موضوع «سلاح‌های خودکار مرگبار» در ژنو گفت: من اعضای نشست را تشویق می‌کنم تا بر روی یک برنامه آینده نگر برای اعمال محدودیت‌هایی بر استفاده از انواع خاصی از سلاح‌های خودکار به توافق برسند.

این درخواست با اشاره به کنوانسیون موسوم به تسلیحات متعارف با عضویت ۱۲۵ کشور از جمله آمریکا و چین است، مطرح شده است.

برخی از کشور‌های شرکت کننده در این نشست مانند اتریش خواستار ممنوعیت کامل سیستم‌های تسلیحاتی خودکار مرگبار هستند، در حالی که برخی دیگر مانند آمریکا موضع محافظه کارانه تری اتخاذ کرده و به مزایای بالقوه چنین سلاح‌هایی اشاره می‌کنند که ممکن است از نظر از اصابت به اهداف دقیق‌تر از انسان عمل کنند.

این در حالی است که عفو بین‌الملل و گروه‌های جامعه مدنی خواستار آغاز مذاکره جدی درباره انعقاد یک معاهده بین‌المللی درباره سلاح‌های اتوماتیک مرگبار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار