رییس دانشگاه زابل گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت علوم در دوره جدید تقویت دیپلماسی علمی است .

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان  ،  از زاهدان ،  پیمان افراسیاب رییس دانشگاه زابل گفت: :یافته‌های باستان شناسی در واقع دیپلماسی علمی است.

وی  گفت: دانشگاه زابل نقش مهمی در حوزه فرهنگ و تولید علم در جنوب شرقی کشور بر عهده دارد و تا کنون به موفقیت‌های بسیار خوبی دست یافته است.

رییس دانشگاه زابل گفت: حفاری‌هایی که در شهر سوخته و منطقه سیستان انجام شده ما را به گذشته برده که چگونه مردمانی در طول قرن‌ها در کنار یکدیگر در آرامش و امنیت زندگی کردند.

وی افزود: اصولا باستان شناسی که از کنش‌های علمی حاصل می‌شود برای ما ۲ پیام دارد یکی اینکه چارچوب‌های زندگی را برای ما مشخص می‌کند که اجداد ما چگونه زندگی می‌کردند و اینکه درون ما تبدیل به ارزش شده و ما می‌توانیم به گذشته پر افتخار خودمان بازگردیم.

امام جمعه زابل نیز در این همایش اظهارداشت: باستان شناسی از سنت‌های بشر ساخت و امضا شده توسط وحی است و می‌شود این گونه به موضوع ورود کرد که علمی توسط بشر برای شناخت گذشته ایجاد شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی عزیزی تصریح کرد: نگاه به گذشته از نظر وحی بخشی نیست بلکه یک نگاه مرکب است.

وی  گفت: دیدن گذشته معرفت ما را نسبت به عناصر تشکیل دهنده تمدن بالا برده و لایه‌های ذهنی بشر در دوران‌های مختلف تحرکات مختلفی دارد.

امام جمعه زابل گفت: فرهنگ یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده تمدن است بنابراین با علم باستان شناسی ما می‌توانیم از چگونه زیستن گذشتگان خود باخبر شویم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: توجه به حوزه مسائل اجتماعی یکی از اصلی‌ترین مباحث علمی است که می‌تواند گذشته و علاوه بر آن آینده را رقم بزند.

محمد میهنی گفت: انچه که ما امروز داریم برساختی است از تمدن و فرهنگ دیرینه‌ای که در گذشته داشته ایم پس علم باستان شناسی به ما کمک می‌کند تا از گذشته پر افتخار خودمان آگاهی یابیم.

وی  گفت: آنچه که امروز جهان را در بسیاری از مواقع دچار بی هویتی کرده عدم شناخت از تمدن گذشته بوده است پس آگاهی یافتن از تمدن گذشته بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: آثار باستانی که در این استان وجود دارد همه این‌ها گویای تمدن بزرگ است که چندین هزار سال قدمت دارد.

وی گفت:  پیوند تمدن‌ها به نوعی همگرایی ملی و جهانی ایجاد می‌کند.

سرپرست گروه باستان شناسی شهرسوخته نیز گفت: شهر سوخته از لحاظ گوناگونی آثار و بقایای انسانی در دنیا بی نظیر است.

سید منصور سید سجادی گفت: تا کنون ۱۶ فصل کاوش در شهر سوخته انجام شده و با این تعداد کاوش توانستیم که این شهر را در سازمان یونسکو به ثبت برسانیم.

انتهای پیبام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار