به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در جلسه هماهنگی برگزاری چهارمین جشنواره منطقهای هوره و سیاچه مانه کامیاران که با حضور معاون امور هنری و سینمایی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کامیاران و ارتباط آنلاین با فرماندار و رئیس شورای اسلامی کامیاران برگزار شد، اظهار داشت: در شرایط پسا کرونا نیاز هست برنامههای فرهنگی و هنری شاد و سرگرم کننده برای تلطیف محیط و فضای جامعه و همچنین تزریق امید و نشاط اجتماعی به مردم مدنظر قرار گیرد.
رستمی افزود: برگزاری جشنوارههای موسیقی محلی از جمله جشنواره هوره و سیاچه مانه میتواند در این شرایط پس از کرونا نه تنها مردم را با هنر و موسیقی در فضای مجتمعهای فرهنگی و هنری آشتی بدهد بلکه در تلطیف محیط و ایجاد شور و نشاط اجتماعی موثر باشد.
او اضافه کرد: چهارمین جشنواره هوره و سیاچه مانه که پس از وقفه یک ساله به خاطر شیوع کرونا در اولین روز زمستان در شهر کامیاران با حضور گروههای مختلف از استانهای کرمانشاه، ایلام، لرستان و کردستان بصورت منطقهای برگزار و تقدیم مردم شهر کامیاران میشود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان ضمن قدردانی از فرماندار شهرستان کامیاران وشورای اسلامی شهر به جهت پیگیری برگزاری این جشنواره اذعان داشت: یکی از برنامههای شاخص شهرستان کامیاران، جشنواره هوره و سیاچه مانه است، ضروری است با رعایت کامل پروتکلهای هوشمند بهداشتی و همچنین استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای همه دستگاههای اجرایی سطح شهرستان برای برگزاری باشکوه این جشنواره مورد استفاده قرار گیرد.
رستمی تاکید کرد: برای برگزاری جشنوارههای منطقهای استفاده از ظرفیتهای انجمنها و تشکلهای فرهنگی و هنری بسیار ضروری است، بخشی از اجرای این جشنواره را به انجمنهای مرتبط بایستی واگذار نمود.
او با اشاره به وسعت آوازها وترانههای کُردی از جمله موره، هوره، سیاچه مانه، شیخانه، هورامی و انواع دیگر این نوع موسیقی کُردی اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره، حفظ این میراث گرانبها و ترانههای قدیمی است، در برگزاری این جشنواره سعی شود از پیشکسوتان این نوع ترانههای کُردی با عزت واحترام دعوت و در مراسم حضور داشته باشند.
یکی از مهمترین آوازهای کُردی سیاه چه مانه است این آواز به شکل هجایی و در قالب ده هجایی و دو مصراعی به سبک و سیاق ایرانان کهن سروده میشود و به علت هم زیستی با مسائل عرفانی رنگ و بوی جدیدی هم به خودش گرفته در پاره ایی مواقع به آن مقام صوفیانه هم گفته میشود.
هوره آواز ممتدی است که خواننده، شعرها و ابیات بیشماری را در ذهن داشته و آنها را هنگام آواز به صورت پی در پی استفاده میکند، گاه شعرها سروده خود خواننده است و گاه شعرهای مورد استفاده را از دیگر شاعران به عاریه میگیرد.
مقامهای نوع هوره بان بنهای، بنیریچر، دودنگی، باریه، غریبی، ساروخانی، گل و دره، پاوه موری، قطار، هجرانی، مجنونی، سحری و هیلاوه هستند.
انتهای پیام/م