رئیس پلیس فتای البرز از شناسایی مجرم سایبری که از طریق ارسال بیش از هشت هزار پیامک جعلی ابلاغ الکترونیکی قضایی اقدام به کلاهبرداری ۳۰ میلیارد ریالی از هموطنان کرده بود، خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، سرهنگ رسول جلیلیان، رئیس پلیس فتای البرز گفت: در پی ارجاع یک فقره پرونده قضایی با موضوع برداشت غیر مجاز از طریق ارسال پیامک جعلی ابلاغ الکترونیک قضایی به مبلغ ۳۴ میلیون ریال، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

رئیس پلیس فتای البرز افزود: بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس فتا حاکی از آن بود که برداشت‌های غیرمجاز از طریق اینترنت و با ورود به لینک جعلی سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی انجام شده است.

سرهنگ جلیلیان گفت: با تحلیل رفتاری و آنالیز اقدامات مجرمانه انجام شده در این پرونده و همچنین بررسی تخصصی بر روی لینک آلوده که در گوشی قربانی نصب شده بود سر نخ‌هایی از متهم را در اختیار کارشناسان پلیس فتا قرار داد.

او افزود: ترس مجرم از دستگیری توسط کارشناسان پلیس فتا باعث پیچیدگی در کشف این پرونده مالی شده بود، تا جایی که متهم برای گمنامی و فرار از دست قانون اقدام به جعل هویت و مبالغ سرقتی را تبدیل به ارز‌های دیجیتال کرده بود.

رئیس پلیس فتای البرز گفت: علی رغم این موضوع، اما در نهایت متهم که فیشینگ کار حرفه‌ای و سابقه داردر دام اطلاعاتی پلیس و مورد شناسایی قرار گرفت که در یک عملیات پیچیده پلیسی در یکی از استان‌های شمال غرب کشور دستگیر و به پلیس فتا البرز منتقل شد.

سرهنگ جلیلیان افزود: این مجرم سایبری در ابتدا منکر هرگونه جرم ارتکابی شد و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت، ولی پس از مشاهده ادله انکارناپذیرپلیسی لب به سخن بازکرد و گفت با طراحی وارسال پیامک جعلی ابلاغ الکترونیکی قضایی به صورت انبوه به کاربران فضای مجازی برخی از آن‌ها فریب می خوردند و با کلیک بر روی لینک آلوده به بدافزار به درگاه جعلی بانک (فیشینگ) هدایت و موجبات سرقت از حسابشان را فراهم می‌کردند.

او با بیان این که متهم تا این لحظه به برداشت ۳ میلیارد ریالی از بیش از ۱۱۰ نفر از هموطنان با این شگرد اعتراف کرده است  به کاربران توصیه کرد و گفت: به هیچ عنوان برروی لینک‌هایی که در پیامک‌ها و یا پیام‌های شبکه‌های اجتماعی از افراد ناشناس دریافت می‌کنند اعتماد و کلیک نکنند، زیرا مجرمان سایبری در این فضا به دنبال کاربرانی هستند که با عملیات روانی آن‌ها قربانی می‌شود.

رئیس پلیس فتای البرز با تاکید بر این که کاربران باید برنامه‌های مورد نیاز خود را از منابع معتبر دانلود کنند و آگاه باشند که اپلیکیشن‌هایی که در دسترسی نامتعارف قرار می‌گیرند قابل اعتماد نیستند، افزود: هموطنان می‌توانند همواره با مراجعه به سایت پلیس فتا از آخرین اخبار و اطلاعات سایبری و جدیدترین شگرد‌های مجرمانه مطلع شده و مجرمان سایبری را در رسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: پیامک جعلی ، پلیس فتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.