رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس میزان افزایش مالیات در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۱ و میزان افزایش حقوق ها را تشریح کرد.

محسن زنگنه رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۱ گفت: بودجه سال بعد توسط دولت با ۷ درصد رشد منابع به هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان رسید. در حوزه منابع بخشی از آن در حوزه درآمد‌ها است که مالیات این درآمد را تشکیل می‌دهد که امسال شاهد رشد ۴۶ درصدی در حوزه مالیات را داریم که به رقم ۵۲۶ هزار میلیارد می‌رسد.  

روز گذشته ۲۱ آذر ماه رئیس جمهور با حضور در صحن علنی مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تقدیم بهارستانی‌ها کرد.

به گفته‌ی زنگنه، با توجه به تورمی که در سال جاری داریم رقم مالیات در نظر گرفته شده واقع بینانه است و چندان فشار بر روی بخش تولید نمی‌گذارد . علاوه بر این نرخ مالیات تولید کنندگان هم ۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.  

این نماینده مجلس درباره واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز گفت: برای سال جاری برای فروش نفت ۱۹۹ هزار میلیارد در نظر گرفته شده بود که این رقم برای سال ۱۴۰۱ به ۳۸۱ هزار میلیارد رسیده که نشان از افزایش ۹۲ درصدی دارد که بخش عمده آن به دلیل بالا رفتن قیمت نفت است که در بودجه قیمت هر بشکه نفت ۶۰ دلار دیده شده ،همچنین به دلیل حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ است، زیرا سال گذشته ۸ میلیارد دلار برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته بودیم، به همین دلیل افزایش ۹۲ درصدی در بخش دارایی‌های سرمایه‌ای داریم.  

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید که در حوزه انتشار اوراق امسال دولت به شدت کاهشی عمل کرده و ۸۸ هزار میلیارد تومان را از محل فروش اوراق دیده است، ولی سال گذشته ۱۳۲ هزار میلیارد بود که ۵۰ هزار میلیارد هم دولت قبل از شورای سران مجوز کرد که در نهایت به ۱۸۲  هزار میلیارد فروش اوراق رسیدیم. در مجموع دولت منابع را کاملا منطقی دیده و اینکه منابع را در بودجه واقعی ببینیم قدم بزرگی در کاهش کسری منابع بودجه‌ای دولت است.  

«بودجه تقدیمی دولت برای سال بعد سه نقطه قوت دارد» این جمله را زنگنه می گوید و ادامه می دهد: یکی از نقاط قوت بودجه واقعی بودن منابع و نکته دوم آن کاهش هزینه‌های دولت است. دولت فقط ۵ درصد کل مصارف خودش را افزایش داده با توجه به اینکه حقوق تقریبا ۶۸۰ هزار میلیارد از منابع را به خودش اختصاص می‌دهد و حقوق‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد .

وی ادامه داد که این امر نشان دهنده این است که دولت مصارف خودش را کاهش داده و نقطه قوت سوم بودجه این است که دولت با تشکیل صندوق‌های پیشرفت و عدالت در استان‌ها منابع و درآمد استان‌ها را در خود استان‌ها با مدیریت استاندار هزینه کند که در جهت تمرکز زدایی سیاست درستی است.  

زنگنه معتقد است که آنچه که باید در بودجه به آن اهتمام بیشتری می‌شد اصلاح ساختار بودجه است که متاسفانه در اصلاح ساختار بودجه جز واقعی کردن منابع و کاهش هزینه ها، خیلی از بند‌های بودجه در حوزه اصلاح ساختار بودجه عملا حذف شده است. بحث دیگر در حوزه شفافیت شرکت‌های دولتی است که بسیاری از بند‌هایی که نظارت بر عملکرد شرکت‌های دولت داشت در لایحه بودجه دولت برای سال بعد حذف شده که باید احیا و دنبال شود.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
صدیف .م ن
۲۳:۲۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
سلام،من بعنوان یک بازنشسته حقوق کف بگیرم!فقط از این در عجبم که وقتی انتخابات میخواد شروع بشه یکجوره بعد انتخابات یکجورهایی فرق میکنه بنده بعنوان بازنشسته‌ای که در وضعیت معیشتی بسیار نامناسب بسر میبرم ولی در انتخابات سعی کرده‌ام شخصی که لایق رفتن به مجلسه راهی مجلس بشه چون برای آن شخص تبلیغ کردم میخواستم بگم بعضی نمایندگان مواظب حرف‌هایی که میگویند باشند دوباره انتخابات می‌آید ما که به بدبختی عادت کردیم و به این وضعیت معیشتی بسیار بسیار بسیار وخیم و اسفبار و حاد با سفره خالی بسر میبریم اعتراضی نداریم ولی نمایندگان دلسوز و محترم خانه ملت بعد اتمام مدت نمایندگان بازم میخواهند نماینده شوند و حدف‌هائی میزنند‌که عمل نخواهند کرد جلوی چشمان بازنشستگان این طرح همسانسازی حقوق بازنشستگان با شاغلین را از دستور کار مجلس محترم شورای اسلامی خارج کنند در حالیکه تعداد ۲۰۹ نماینده محترم مجلس موافقت خودشانرا آنهم با حمایت و اصرار به تصویب دولت قبلی به صورت دو فوریتی به تصویب رسانده بودند بعدا نمایندگان دلسوز و محترم خانه ملت مخالف طرح دو فوریتی دائمی شدن همسانسازی حقوق بازنشستگان شدند و آخرش هم تصویب و اجرا نگردید دیگه نمی‌توانم چی بنویسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
شما مجلسیا ودولتیا میخواهید چنین وانمود کنید که بودجه را طوری بستیم که کسری نداره ودولت روحانی نتونست این کارا بکنه نه عزیزم شما با افزایش ده درصدی حقوقها در برابر تورم بالای 60درصدی عمدا کسری بودجه را از جیب کارگر بدبخت وکارمند مظلوم می خواهید جبران کنید این که هنر نیست یه بچه ابتدایی هم میتونه این کارا انجام بده . زمان روحانی که حقوقها 25درصد افزایش پیدا می کرد شما مجلسیا همگی اعتراض داشتید ومی گفتتید تورم بالی 45درصده ودولت روحانی باید متناسب با تورم حقوقها را افزایش بده حالا چطور شده که شما مجلسیا افزایش 10درصدی حقوقها را در برابر تورم بالای 60درصد نقطه قوت می دانید ؟ واقعا به حال شماها باید تاصف خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
وقتي دولت و مجلس از بودجه رضايت كامل دارند ، يعني خدا به ما حقوق بگيران رحم كنه
-
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
کارمندقرار دادی آموزش پرورش ارومیه هستم حقوق سه میلیون ششصد میگیریم با مدرک کارشناسی با 18 سال سابقه آقای رییس جمهور کجاش عدالت علی یکی که حقوق 15 میلیون یا اضافه میگیره گی میخوای برای قشر ضعیف کاری انجام دهیدچرا هیچ کسی حتی وزیر نه ما را میبیند نه صدای مارا میشنود مگر وسایل کالای اولیه کشور دو نرخی یا سه نرخی که به ما مفتی یا ارزان بدن چون حقوق ما کمتر راهی برای مانمونده به فکر قشر ضعیف و مظلوم جامعه باشید چوب خدا صدا ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
شما توی کدوم کشورزندگی می کنی , با تورم 300درصدی , 10درصد افزایش حقوق , نقطه قوت است !!!! سرت به جایی نخورده, این افزایش برای حقوق های نجومی شما نقطه قوت است نه برای حقوق های ما که زیر5میلیون تومان است.
-
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
عدالت حضرت علی یعنی یکی سه پانصد حقوق میگیره یکی 15 میلیون یکی سی میلیون واقعا آدم به خودش افتخار میکنه عدالت پا برجاست
-
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۰
نکته قوت است برای شماکه بالای سی میلیون حقوق میگیری برای ما که سه میلیون پانصد میگیریم نکته شرمندگی بی اعتنایی به قشر ضعیف کارمندی وبی عدالتی است خدا قبول نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
اگه حقوق شما هم به اندازه یک کارمند ساده بود اینقدر دست و پا نمیزدید برید مجلس . خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
زیر ده میلیون زیر خط فقره اون وقت حقوق من 4500 با این ده درصد میشه 5000 که مالیات هم ازش کم میشه ایران خودرو و سایپا امسال دو بار افزایش قیمت داشتن قیمت مرغ گوشت وبقیه اجناس رو هم نمیگم خواهشا یکم اقتصاد بخونید و یکم جامعه رو ببینید شما یعنی نماینده مردم هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
زیر ده میلیون زیر خط فقره اون وقت حقوق من 4500 با این ده درصد میشه 5000 که مالیات هم ازش کم میشه ایران خودرو و سایپا امسال دو بار افزایش قیمت داشتن قیمت مرغ گوشت وبقیه اجناس رو هم نمیگم خواهشا یکم اقتصاد بخونید و یکم جامعه رو ببینید شما یعنی نماینده مردم هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
خدا با شیطان محشورتان کند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
با کدام معیار تورم این درصد در نظر گرفته اید.تورم واقعی یا خیالی !!!!!
آخرین اخبار