اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران طی روزهای 20 و 21 بهمن به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سعید جلالی هنرمند دبیر علمی این همایش در نشستی خبری که امروز(21 آذر) برگزار شد، به پنج دهه قدمت دانشگاه رازی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این دانشگاه طی 50 سال با مجاهدت و تلاش علمی و آموزشی به یکی از دانشگاه های خوب و مطرح ایران در عرصه ملی و بین المللی تبدیل شده و رسالت خود را در زمینه های مختلف انجام داده است.

او با بیان اینکه این دانشگاه در عرصه پرورش نیروهای متخصص در مقاطع مختلف نیز دستاوردهای مهمی داشته، عنوان کرد: گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی پردیس کشاورزی از جمله گروه های قدیمی دانشگاه رازی با سابقه حدود 40 سال فعالیت است که نیروهای متخصص و پرورش یافته این دانشگاه در آن مشغول به فعالیت هستند.

دبیر علمی اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران افزود: تعدد رشته ها و تعداد قابل توجه اعضای هیات علمی، گروه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه رازی را به یک گروه قوی، توانمند و تاثیرگذار تبدیل کرده که برای نشان دادن این توانمندی و یافته های علمی که تاکنون در آن داشته ایم، برنامه ریزی هایی را انجام دادیم.

او بیان داشت: در این راستا از سال گذشته تصمیم گرفتیم که یافته های علمی و توانمندهای این گروه را عرضه کنیم و از سوی دیگر زمینه آشنا سازی اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان این گروه را با آخرین دستاوردهای روز دنیا در عرصه مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی فراهم شود و بتوانند با پژوهشگران و اساتید دانشگاه های خارجی هم ارتباط بگیرند.

جلالی هنرمند یادآورشد: در نهایت باتوجه به جایگاه و اهمیتی که موضوع بذر در امنیت غذایی دارد، تصمیم گرفته شده تا دراین زمینه ورود کنیم و براین اساس، رایزنی هایی را با انجمن علمی بذر ایران آغاز کردیم که منجربه این شد تا میزبانی پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران را بگیریم.

او ادامه داد: باتوجه به توانمندیهایی که داشتیم، بنا شد تا برای اولین بار این همایش را در کشور به شکل بین المللی برگزار کنیم و دراین راستا برنامه آن را علاوه بر دانشگاه رازی، در وزارت علوم هم پیگیری کردیم که مورد موافقت قرار گفت و مصوب شد.

دبیر علمی اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران افزود: از آنجایی که بدنبال نمایه سازی معتبر ملی و بین المللی از این همایش بودیم، با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) هم مکاتباتی انجام دادیم و استانداردهای همایش را برای آنها ارسال کردیم که آنها نیز موافقت کردند حامی ما باشند و این همایش و مقالات برگزیده آن را در پایگاه خود نمایه سازی کنند.

او در ادامه با بیان اینکه در برگزاری این همایش نهادها و موسسات مختلفی به عنوان حامی معنوی و علمی کمک کننده خواهند بود، گفت: "بذر بهتر، سلامتی و امنیت غذایی بیشتر، هدر رفت کمتر منابع" شعاری است که برای این همایش انتخاب کرده ایم.

جلالی هنرمند با بیان اینکه فراخوان این همایش بین المللی از ابتدای امسال منتشر شده، گفت: علاقمندان به شرکت در این همایش تا 20 دی فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه آن واقع در کرمانشاه، بزرگراه امام خمینی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی ارسال کنند.

او با بیان اینکه این همایش در چهار محور برگزار می شود، گفت: زیست شناسی بذر، فن آوری تولید و فرآوری بذر، کنترل و گواهی بذر و صنعت و اقتصاد بذر(کارآفرینی، ثبت، مالکیت، بازاریابی، زنجیره ارزش، خوشه صنعتی و تجاری سازی) چهار محور اصلی این همایش هستند که آثار حول این محورها ارسال می شوند.

دبیر علمی اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران زمان برگزاری این همایش را هم 20 و 21 بهمن اعلام کرد و افزود: همایش در دو بخش فارسی و انگلیسی اطلاع رسانی و برگزار می شود. در زمان برگزاری همایش نیز یک روز مقالات انگلیسی و روز دوم هم مقالات فارسی ارائه خواهد شد.

او یادآورشد: طبق برنامه ریزی انجام شده، در نظر داریم که این همایش را به شکل نیمه حضوری برگزار کنیم، به گونه ای که شرکت کنندگان خارجی بتوانند از طریق مجازی مقالات خود را ارائه دهند و بخشی از همایش بویژه مراسم افتتاحیه آن نیز به شکل حضوری باشد.

جلالی هنرمند از حضور 45 عضو هیات علمی در کمیته علمی این همایش خبرداد و اظهار داشت: هر اثر ارسال شده به دبیرخانه همایش، در بررسی اولیه توسط سه داور ارزیابی می شود و در نهایت حدود 30 تا 40 مقاله برای سخنرانی در مراسم انتخاب خواهند شد.

او با بیان اینکه تاکنون حدود 13 کشور جهان برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده اند، افزود: یونان، دانمارک، امارات، عراق، اتیوپی، الجزایر، مصر، برزیل، لهستان، بنگلادش، هند، فرانسه و آمریکا کشورهایی هستند که یا داورانی در کمیته علمی همایش دارند و یا اینکه شرکت کنندگانی داشته اند که به دبیرخانه آثار ارسال کرده اند.

دبیر علمی اولین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی علوم و تکنولوژی بذر ایران از برگزاری چند پیش نشست و کارگاه علمی تا پیش از برگزاری همایش اصلی خبرداد و گفت: طبق برنامه تا زمان برگزاری همایش اصلی حدود 20 پیش نشست با حضور اعضای هیات علمی و اساتید شاخص و نیز تعدادی کارگاه علمی خواهیم داشت.

او در ادامه در خصوص اهمیت برگزاری این همایش هم گفت: در دنیای بی رحم کنونی، تامین و امنیت غذایی رکن بسیار مهمی است، بگونه ای که هر کشوری که می خواهد استقلال داشته باشد، در بخش کشاورزی خود را نشان می دهد.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.