مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از افزایش ۱۳ درصدی جمعیت کل و بز در زیستگاه‌های جنوب استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طی برنامه سرشماری امسال حیات وحش در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های جنوب استان، افزایش ۱۳ درصدی جمعیت کل و بز بعنوان گونه شاخص علفخوار، نسبت به سال گذشته در زیستگاه‌های منطقه شاهد بودیم.

او افزود: تمهیدات و اقدامات گسترده‌ای در یک سال گذشته برای حفاظت از این گونه‌ها صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به ایجاد پاسگاه محیط بانی در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول شهرستان کوثر، اعزام نیروی محیط بان و تزریق نیروی کمکی از سایر واحد‌های تابعه استان به منطقه، افزایش گشت و کنترل در مناطق و زیستگاهها، تعامل و حمایت‌های ارزنده مقامات قضایی منطقه و همچنین ارائه آموزش‌های زیست محیطی در جهت حفاظت از حیات وحش و عرصه‌های طبیعی و زیستگاه‌های وحوش اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین به آموزش‌های ارائه شده از سوی محیط‌بانان و کارشناسان منطقه به اهالی روستا‌های واقع در منطقه حفاظت شده آق داغ اشاره کرد و افزود: نهادینه شدن فرهنگ حفظ و صیانت از محیط زیست، کمک بزرگی به حفظ حیات وحش منطقه و نقش قابل توجهی در افزایش جمعیت حیات وحش این منطقه دارد.

منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال به وسعت ۸۸ هزار هکتار از زیستگاه‌های شاخص گونه‌های کل و بز، پلنگ، سیاه گوش، خرس، گرگ و گراز می‌باشد و منطقه شکار ممنوع دربند مشکول نیز با مساحت ۳۰ هزار هکتار زیستگاه گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله پلنگ، کل و بز، خرس، سیاه گوش، گربه و درختان بنه، ارس، ریش بز، بادام وحشی، گون و شیرین زبان از گونه‌های گیاهی منطقه است.

شایان ذکر است برنامه سرشماری پاییزه پستانداران شاخص علف خوار هر ساله در مناطق تحت مدیریت انجام می‌شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.