معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: فضای روابط بین الملل غیر از مسیر دیپلماسی برای اروپا قائل نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا و معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی در بیان جزئیات دور هفتم مذاکرات می‌گوید که این دور از نشست‌های وین که در ادامه مذاکرات قبلی انجام می شود رویکرد کاملا عملگرایانه دارد که نشان دهنده عزم و اراده جدی تیم مذاکره کننده دولت است.

اومعتقد است این همان چیزی است که طرف مقابل را منفعل کرده، واقعیت این است که طرف‌های غربی درصدد این هستند که برجام به گونه‌ای احیا شود که ایران به موقعیت قبلی خود در کاهش تعهدات برگردد و طرف مقابل هم بدون اینکه تعهدی داده باشد به طور غیر مستقیم مختصر امتیاز‌هایی را بدهد و به گمان خود برجام محکم‌تر و بلندمدت را از ایران بگیرند.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا می‌گوید که برای اروپا مهم این است که برجام حفظ شود، اما با کم ترین میزان تعهدات؛ در دور بعدی که انجام شود اروپایی‌ها درصدد هستند به برجام کوچک تری دست پیدا کنند.

به گفته ظهره وند جمهوری اسلامی ایران مطالبه‌ای فرای برجام ندارد و می‌خواهد تمام تحرکات مرتبط با هسته‌ای به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام برگردد. تروئیکای اروپا به دنبال این است که با پیچیده سازی مسائل شرایطی را بوجود آورد که ایران بدون دریافت تعهدات به برجام پایبند باشد. تحریم‌های هسته‌ای باید کاملا لغو شود و کشورمان بتواند از امتیازات برجام استفاده کند.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا در پاسخ به این سوال که ممکن است دوباره مذاکرات فرسایشی شود؟ گفت: ایران با رفتار خود به نوعی حجت را تمام کرده است و به هیچ عنوان مذاکره را برای مذاکره انجام نمی‌دهد، درست است که اروپا  از خود اراده‌ای ندارد اما متحد آمریکاست؛ روسیه و چین هم سو با ایران هستند، مهم این است که فضای یکسویه‌ای که علیه ایران شکل داده بودند امروز شکسته شده است. نکته بعدی اینکه آن ایده‌ای که می‌خواستند یا عملیات روانی از ایران امتیاز بگیرند خنثی شده؛ بنابراین غرب از مزایای برجام برخوردار شده است پس باید برای آن هزینه‌های لازم را بپردازد.

او معتقد است فضای کلی منطقه و بین الملل هم زمینه‌ای غیر از مسیر دیپلماسی برای اروپا قائل نیست و در حال حاضر و در این دور از مذاکرات هیچ گزینه‌ای جز دیپلماسی روی میز غرب وجود ندارد. 

ظهره وند درباره اظهار نظرات هدف دار و مغرضانه درباره مذاکرات  وین هم می گوید که کارشکنی‌ها و جوسازی‌ها  بر روی مذاکرات بیشتر عملیات روانی  بر افکار عمومی ایجاد کرده  و سعی می کنند این فشار روانی را بر دولت  و تیم مذاکره کننده  هم بیاورند تا از موضع خود  به اصطلاح پایین بیاید و امتیاز بدهد. 
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
خيلي رو داريد! فشار تحريم‌ها وقتي روي شماها نيست بايد هم اينطوري صحبت كنيد. هر وقت با حقوق 3 ميليون تومني زندگي بدون مشكل تونستيد براي مردم فراهم كنيد ، اونوقت براي غربي‌ها كري بخونيد.
آخرین اخبار