وزیر خارجه هند اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر پروژه بندر چابهار هند تأثیری نداشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیا اکسپرس، اس جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، در پاسخ به سوال ایتش پاندی، یکی از نمایندگان مجلس هند و عضو حزب BSP، که پرسیده بود که آیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأثیری بر پروژه هند در بندر چابهار دارد یا خیر، تصریح کرد که تحریم‌های آمریکا به هیچ وجه به پروژه بندر چابهار هند در ایران ربطی ندارد.

ایتش پاندی همچنین مدعی شد که آگاه است که چین در تلاش است تا با استفاده از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پروژه‌ی چابهار را در دست بگیرد. وزیر امور خارجه هند در پاسخ به این ادعا گفت: «این ادعا کاملا نادرست است. این قرارداد در سال ۲۰۱۶ امضا شد و ما در سال ۲۰۱۸ پایانه را در اختیار گرفتیم.»

این نماینده مجلس هند همچنین درباره هرگونه توافقی در پشت توافق چابهار برای کمک به کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان پس از تسلط طالبان بر دولت افغانستان پرسید و جایشانکار توضیح داد: «تمام توافقات در مورد عملیات بندر چابهار، محدود به ایران است. در ابتدا، یک توافق سه جانبه وجود داشت، اما فقط مبنای تنظیم آن بود. در مورد عملیات بندری، ما ملزم به توافق با دولت افغانستان نیستیم.» 

چندی پیش، جایشانکار در سخنرانی خود در بیستمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که هند اقداماتی را برای عملیاتی کردن بندر چابهار در ایران در راستای فراهم کردن دسترسی ایمن و تجارت مناسب به دریا برای کشور‌های آسیای مرکزی انجام داده است؛ و از پیشنهاد هند مبنی بر قرار دادن بندر چابهار در چارچوب کریدور حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب خبر داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار