معاون اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: اجرای طرح احیای کارگاه شعربافی در مجاورت حمام تاریخی سلطان امیر احمد هیچ گونه مغایرتی با ضوابط میراث فرهنگی ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ساخت و ساز در بافت تاریخی کاشان در سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده و با اعتراض گاه و بیگاه دوستداران میراث فرهنگی روبرو شده است.

احداث مجتمع تجاری راهب در حریم درجه یک خانه بروجردیها، پارکینگ تجاری چارسو مجاور بازار، ساخت چند باب واحد تجاری بدون دریافت مجوز از میراث فرهنگی روبروی خانه بروجردی‌ها و اجرای یک طرح عمرانی توسط شهرداری در حریم باغ تاریخی فین نمونه‌هایی است که این سال‌ها حواشی زیادی داشته است.

اکنون نیز علاقه‌مندان به آثار تاریخی به طرح احیای کارگاه شعربافی مجاور حمام تاریخی سلطان امیراحمد به دیده تردید می‌نگرند. حمامی که از معماری قاجاریه به یادگار مانده و سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساخت و ساز مجاور حمام قاجاری طبق ضوابط میراث

عباس متولی معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان به خبرنگار ما گفت: طبق اسناد، مِلکی که طرح احیای کارگاه شعربافی در آن اجرا می‌شود در مالکیت شخص حقیقی است.

وی گفت: شهرداری در خصوص کاربری این ملک به عنوان کارگاه شعربافی از میراث فرهنگی استعلام گرفته و این اداره نیز مجوز را با رعایت ضوابط مربوط به بافت تاریخی صادر کرده و هیچ تخلفی تاکنون مشاهده نشده است.

حمام قاجاری سلطان امیراحمد در خطر است؟

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: به طور قطع در صورت بروز هرگونه تخلف زیان آن به همه مردم می‌رسد و در این صورت میراث فرهنگی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

متولی گفت: حساسیت مردم و به خصوص دوستداران میراث فرهنگی روی اجرای طرح‌های عمرانی در حریم آثار تاریخی، ستودنی است، اما گاهی خبرسازی‌های برخی افراد ناآگاه یا مغرض سبب ایجاد شبهه برای مردم می‌شود.

وی احیای این کارگاه را با توجه به اینکه کاشان شهر ملی نساجی است طرحی با اهمیت خواند و گفت: اجرای چنین طرح‌هایی در رونق صنعت گردشگری و اشتغالزایی موثر است.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: اداره میراث فرهنگی کاشان بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه کاشان بنا دارد تا در موضوعاتی نظیر ساخت و ساز در بافت تاریخی به مردم آموزش‌هایی را ارائه کند؛ به عنوان مثال آموزش کسبه بازار برای نگهداری آن و آموزش حفظ آب انبار‌ها به متولیان آن از این موارد است.

متولی گفت: به دهیاران و شورا‌های روستا‌ها نیز در حوزه‌های مختلف بر پایه این تفاهم نامه خدمات آموزشی ارائه می‌شود.

وی از مردم خواست سوالات و شبهات خود درخصوص ساخت و ساز در حریم بافت تاریخی را از طریق تماس با شماره ۵۵۲۴۳۲۲۲ جویا شوند.

نگرانی برای ساخت و سازی جدید در بافت تاریخی کاشان

در مراحل صدور پروانه تمام جزییات رعایت شده

حسن نعناکار، معاون شهرسازی و معماری شهرداری کاشان به خبرنگار ما گفت: بر پایه پرونده ثبتی مکان مجاور حمام، در گذشته کارگاه نساجی بوده، ششم آذر سال ۶۷ به عنوان یک پلاک ثبت شده و تاکنون تحدید حدود نشده و بدیهی است مِلک، جاری و تاکنون منجر به صدور سند مالکیت نشده است.

وی گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کاشان نیز پس از درخواست ورثه مرتضوی برای صدور پروانه ساختمانی پنجم شهریور ۹۹ از اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان استعلام کرد که یک ماه بعد میراث با اعلام ضوابطی، اجرای طرح را تایید کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کاشان گفت: بر اساس نامه میراث، کاربری پلاک به عنوان کارگاه شعربافی بوده است و احداث مکان باید با همین کاربری و رعایت ۱۲ بند از مقدمات شامل تراز کف این پلاک نسبت به مجاور، ممنوعیت ارتفاع بیش از چهار متر در بنا، اجرا نشدن سقف‌های شیشه‌ای، نمایه قابل رویت و چند مورد دیگر باید باشد.

نعناکار گفت: اداره میراث فرهنگی کاشان پس از اعلام رعایت ۱۲ بند در پاسخ استعلام، صدور پروانه را منوط به تایید نقشه ساختمانی کرد که این نقشه هم ۱۱ اسفند ۹۹ تأیید و نوشته شد: با توجه به موقعیت قرارگیری پلاک، همجواری‌ها و بر اساس نقشه‌های پیوست رعایت حداکثر ارتفاع چهار متر در نقشه‌ها صدور یک فقره پروانه ساختمانی برای کل عرصه بلامانع است.

وی گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری کاشان نیز بر اساس نقشه تایید شده میراث و استعلام‌ها ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ پروانه ساختمانی را به مساحت ۳۷.۳ متر در قالب یک زیر زمین برای انباری، طبقه همکف برای کارگاه و رعایت کوچه سه و پنج متری بر اساس وضع موجود صادر کرد.

نگرانی برای ساخت و سازی جدید در بافت تاریخی کاشان


شهرداری آماده ارائه مستندات به رسانه‌ها

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کاشان گفت: همه این مراحل اداری و رسمی با توجه به حساسیت ساخت و ساز در بافت تاریخی، طی و تمام موارد ضروری حتی جزئی بیان و به مالک ابلاغ شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کاشان گفت: شهرداری روی ساخت و ساز در مراحل مختلف هم نظارت می‌کند و تاکنون در اجرای طرح احیای کارگاه شعربافی هیچ تخلفی اتفاق نیفتاده است.

نعناکار گفت: برای رفع ابهامات شهرداری حاضر است مدارک و مستندات پرونده را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

نگرانی برای ساخت و سازی جدید در بافت تاریخی کاشان


احیای کارگاه شعربافی به شیوه سنتی

استاد محمد کدخدایی معمار سنتی احیای کارگاه شعربافی به خبرنگار ما گفت: این پلاک از قدیم کارگاه بوده، اما تخریب شده است و براساس مجوز‌های قانونی که دریافت شده قرار است به شیوه کاملا سنتی بازسازی شود.

وی گفت: هیچگونه گود برداری در این پلاک نشده و فقط با دست و بدون ماشین آلات، ۱۱۰ تن خاک و نخاله‌ای که سال‌ها در این مکان ریخته شده بود، از آن خارج شده است.

این استادکار معماری سنتی حساسیت کار در بافت تاریخی را قابل درک دانست و گفت: نرده آجری بالای دیوار‌های کارگاه با شبکه‌های جعفری و با الهام از آجرنمای خانه تاریخی عامری‌ها، سقف به شکل قوسی از داخل و پشت بام به شکل تخت و مسطح با ختایی و بدون ایزوگام ساخته می‌شود تا منظر بصری حمام را خدشه دار نکند.

علی تقدیری مجری طرح احیای کارگاه شعربافی نیز گفت: ورثه مرتضوی این کارگاه را به‌عنوان یادگاری از هنر شعربافی پدر و اجدادشان از جمله سید رضا رشتی (مرتضوی) با رعایت کامل قوانین و ضوابط میراث فرهنگی و شهردای احیا می‌کنند.

نگرانی برای ساخت و سازی جدید در بافت تاریخی کاشان

 

وی گفت: احیای این کارگاه به رونق هنر‌های سنتی، کسب و کار و گردشگری در شهرستان کمک و زمینه اشتغال مستقیم سه و غیرمستقیم بیش از ۶۰ نفر را فراهم می‌کند.

آنطور که از شواهد برمی آید بر خلاف ساخت و ساز‌های پرسروصدای قبلی، ضوابط قانونی در اجرای طرح احیای کارگاه شعربافی مجاور حمام سلطان امیراحمد کاشان رعایت شده  است.

طرحی که قرار است مطابق معماری سنتی و بافت تاریخی محل باشد و اگر کار به خوبی پیش برود الگویی برای ساخت و ساز‌های قانونی در جوار میراث تاریخی؛ طرح‌هایی که نه تنها هویت ملی را خدشه دار نمی‌کند بلکه سبب رونق گردشگری و اشتغالزایی هم می‌شود.

گزارش از حرمت سادات متولی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۳ دی ۱۴۰۰
سلام و خداقوت! تشکر از تهیه این گزارش مفید و مطالبه گری برای حفظ بافت تاریخی کاشان. اینکه خبرنگار به صورت خودجوش فضای ملتهب مجازی و حرف و حدیث های فراوان در مورد تخریب آثار تاریخی را رصد کند و به عنوان زبان پرسشگری مردم جامعه از نهادها و دستگاه های اجرایی پاسخ بخواهد خیلی پسندیده هست تا خبرنگاری که صرفا اخبار روابط عمومی ها را بازنشر دهد و با گرفتن رپورتاژ خبری کاغذ رنگی نشریه خود را پر کند یا خبرنگارنمایی که مانند خاله زنک ها با هوچی گری در فضای مجازی علیه مسئولین شهر بخواهد برای خود کسب اعتبار کند. چند روزی بود که در برخی گروه های میراث دوست کاشان عکس گودی این سازه را گذاشته بودن و اظهاراتی داشتند که شهرداری دوباره دست به تخلف زده و پارتی بازی کرده برای تخریب بافت محله سلطان امیراحمد و جای خبر و گزارش در فضای رسمی خبری برای این موضوع خالی بود. در نتیجه این تهیه این گزارش می توانست ابهام زدایی کند. بخصوص که خانواده مرحوم مرتضوی از خانواده های سرشناس اصیل کاشان هستند و پدرانشان مالکان اصلی حمام بوده اند و سال های متمادی به مردمان کاشان خدمت کرده اند و نمونه اش هم مرحوم حاج رضا قاسمی است که در همین حمام سلطان امیراحمد هنر شکسته بندی را آموخت و سالیان سال مشکلات مردم کاشان را حل می کرد.ممنون و در پناه حق. از طرف: یکی از دوستداران میراث فرهنگی کاشان و راهنمایان گردشگری