فعالیت تلسکوپ هابل از سر گرفته شد

تلسکوپ هابل که چندی پیش با مشکلاتی روبرو شده بود، دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از phys، در تاریخ اکتشافات فضایی، تعداد انگشت شماری از ماموریت ها از نظر استحکام و طول عمر در فضا رکورد‌های جدیدی را ثبت کرده اند. در سیاره مریخ، مریخ‌نورد آپورچونیتی در ابتدا قرار بود تنها ۹۰ روز کار کند، اما در عوض به مدت ۱۵ سال فعالیت کرد. در مدار مریخ، هم ادیسه مریخ ۲۰۰۱ را شاهد هستیم که ۲۰ سال پس از رسیدن به مدار سیاره سرخ هنوز در حال فعالیت است.

در اعماق فضا، عنوان طولانی‌ترین ماموریت به کاوشگر وویجر ۱ می‌رسد که ۴۴ سال گذشته را صرف کاوش در منظومه شمسی و فراتر از آن را کرده است. اما در مدار زمین، افتخار بیشترین طول عمر به تلسکوپ فضایی هابل تعلق می‌گیرد که پس از تجربه مشکلات فنی بار دیگر به طور کامل عملیاتی می‌شود. پس از این عملیات بازسازی، هابل در راه تکمیل ۳۲ سال خدمت خود قرار گرفته است.

تلسکوپ هابل

در ۲۳ اکتبر، ناسا گزارش داد که تلسکوپ هابل در حال ارسال کد‌های خطا است. در طول ماه نوامبر، تیم هابل ناسا تلاش کرد تا کامپیوتر اصلی و سیستم‌های پشتیبان خود را مجددا راه اندازی کند. پس از آن، گروهی که روی تلسکوپ هابل کار می‌کردند، طیف‌نگار منشأ کیهانی (COS) و دوربین میدان وسیع ۳ (WFC-۳)، پرکاربردترین ابزار هابل، را بازسازی کردند.

۶ دسامبر بود که این گروه اعلام کرد هر چهار ابزار تلسکوپ پس از بازگرداندن برق به طیف‌نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی (STIS) دوباره آنلاین شدند. در ژوئن گذشته یک مشکل نامشخص باعث شد که رایانه هابل از کار بیفتد و باعث شد که وارد حالت ایمن شود. در ۲۶ اکتبر، پس از تلاش قابل توجه تیم عملیات، ناسا اعلام کرد که هابل به حالت عادی بازگردانده شده است.

همکاری هابل و جیمز وب در دهه آینده

هابل در ۳۱ سال فعالیت خود مسئول برخی از مهمترین اکتشافات نجومی بوده است. این تلسکوپ همچنین برای مطالعه سیارات فراخورشیدی و به طور گسترده‌ای برای مطالعه سیارات، دنباله دارها، سیارک‌ها و سایر اجرام در منظومه شمسی مورد استفاده قرار گرفته است.

تلسکوپ جیمزوب

با پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در اواخر این ماه، ناسا انتظار دارد که این دو رصدخانه در طول باقیمانده این دهه با هم کار کنند و دانش ما از کیهان را بیش از پیش گسترش دهند. برخی تخمین می‌زنند که هابل می‌تواند تا دهه‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ به فعالیت‌های خود ادامه دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار