جزئیات اختتامیه جشنواره بین‌المللی قصه گویی صبح امروز با حضور دبیر آین رویداد فرهنگی تشریح شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جزئیات اختتامیه جشنواره بین المللی قصه گویی صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محمد گودر هریزی، دبیر این رویداد فرهنگی تشریح شد.

در این مراسم مهدی علی اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان با اشاره به اینکه این بار برای جشنواره قصه و قصه گویی بیان کرد: پرونده جشنواره بیست و سوم قصه گویی در شب یلدا بسته می‌شود. قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده است. دوست داریم قصه بگوییم و بشنویم. قصه این انتقال مطلب را تسهیل می‌کند ضمن اینکه باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می‌شود، چون ذهن مخاطب، قصه را آنطور که می‌خواهد تجسم می‌کند. هرکس متناسب با علایق خودش شخصیت‌ها را تجسم می‌کند برای همین است که قصه شیرین است. از شنیدن قصه ها، نویسندگانی متولد می‌شود شاهد هنرمند پروری و شاعر پروری در جامعه باشیم.

وی ادامه داد: از مجموع حدود ۲۷ هزار اثری که به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، مرحله اول در سطح استانی در قالب فیلم و در مرحله منطقه‌ای به صورت زنده قصه گویی‌ها انجام شد. از ۲۵ آذر ماه شروع می‌شود به صورت حضوری و کاملا محدود در تهران برگزار می‌شود و تا سی ام ادامه دارد؛ به جهت مجازی بودنش برد رسانه‌ای خوبی داشت از سوی دیگر داوری‌ها به صورت متمرکز انجام و چون در فضای، مجازی برگزار شد، داوران غیر تهرانی هم به کار گرفته شدند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برند بودن جشنواره قصه گویی برای کانون ابراز کرد: اینکه روز سی ام با عنوان روز قصه گویی در تقویم جای خود را باز کرده است، نشانه آینده جشنواره است. از پنج قاره در جشنواره شرکت کردند و متقاضیان کشور‌های دیگر می‌خواستند گواهی حضور در جشنواره را داشته باشند؛ امسال جشنواره بیست و سوم که شب یلدا به کارش پایان می‌دهد آثار برگزیده را انتخاب و به جامعه معرفی می‌کند.

وی ادامه داد: ۲۱ قصه گوی خارجی به جشنواره راه پیدا کردند و از کشور خودشان قصه گویی شان را اجرا می‌کنند و چون از کل دنیا شرکت کننده داشتیم این انتظار را داریم مخاطبانی از سراسر دنیا داشته باشیم؛ ۸۱ قصه ایرانی و خارجی به مرحله نهایی رسید. قصه گویی به زبان اشاره، جستارنویسی از جمله بخش‌هایی است که به جشنواره قصه گویی اضافه می‌شود؛ از پوستر جشنواره بیست و چهارم هم در اختتامیه رونمایی می‌شود.

در ادامه این مراسم محمد گودرز هریزی، دبیر جشنواره بین المللی قصه گویی با اشاره به اینکه جشنواره قصه گویی دو بخش اصلی و الحاقی دارد ابراز کرد در بخش اصلی، قصه گویی ملی،قصه گویی بین الملل،آیینی سنتی،نود ثانیه ای، پادکست قصه گویی و به زبان اشاره دیده می شود. جنین جشنواره ای نمی تواند از دانش غفلت بورزد با این هدف بخش علمی به جشنواره شد. کتاب،جستارنویسی، مقالات در بخش دوم جشنواره بررسی می شوند. جشنواره بیست و سوم به جهت مجازی بودن آن با سایر جشنواره های قبلی تفاوت دارد. از ۲۵ تا ۳۰ آذر ماه اجرای زنده دارند. تلاش کردیم در هر مرحله به اجرای زنده نزدیک کنیم. حداقل حدود هشتاد قصه گو داریم که به صورت پراکنده قصه های همدیگر زا می بینند. بخش قصه گویی بین الملل ،۱۹ قصه گویی ایرانی اجرا می کنند.همچنین ۲۱ قصه گوی خارجی از پنج قاره جهان با زیر نویس فارسی پخش می شود ۲۶ قصه گو در بخش،ملی برگزار می شود بخش آیینی سنتی یک روز جشنواره را به خود اختصاص می دهد قصه گویان به زبان اشاره اولین بار است که اجرا می شود چهار قصه گو در این بخش اجرا می شود. بخش غیر رقابتی امسال در جشنواره داریم.

وی ادامه داد: بیست و سه سال از جشنواره بین المللی قصه گویی می گذرد. بخش بین الملل می تواند به صورت غیر رقابتی در دوره های بعدی برگزار شود. چون کسی که به بخش بین الملل رسیده است بخش های قصه گویی را گذرانده است؛ امسال تمام بخش های جشنواره تفکیک شده است. بخش قصه های صوتی بخش جدید جشنواره است؛ بخش ۹۰ ثانیه ایده خوبی بود که دوستان اجرا کردند؛ امسال پادکست قصه گویی را اضافه کردیم‌. در سال های گذشته نشست قصه گویی را با موضوعی خاص برگزار کردند و یک نشست در بخش بین الملل داریم که برای ما برگزار می کنند در بخش های دیگر جلسه نقد و بررسی را داریم.

دبیر جشنواره بین المللی قصه گویی عنوان کرد: تمام قصه گویی ها به صورت مجزا نقد و بررسی می شود؛ این جلسه ها ضبط می شود به استان ها ارسال می شود و مبنای آموزشی قرار می گیرد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پایان با اشاره به اینکه کتاب چهل قصه را تولید کردیم گفت: در بخش قصه‌ها، قصه‌های مختلفی را می‌توانند جستجو کنند. بخش تولید فیلم کتاب است که می‌خواهیم رونق بدهیم چند هفته آینده سامانه‌ای برای محصولات کانون ایجاد می‌کنیم که در دو هفته آینده از این سامانه رونمایی می‌شود. در فرهنگ، جزیره‌ای عمل کردن مشکل ساز خواهد بود و اگر حالت سازمان یافته و مداوم داشته باشیم، اتفاق خوبی روی می‌دهد. قصه‌های برتر جشنواره بین المللی قصه گویی هم در قالب کتاب منتشر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.