خشکسالی، رمق محصولات کشاورزی را گرفت

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: امسال تنش آبی و گرمای هوا باعث شده ۸۰ درصد از محصولات کشاورزی اردستان کیفیت و مرغوبیت خود را از دست بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اسحاق شفیعی سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: در شهرستان اردستان حدود ۹۵ هکتار سطح زیرکشت زعفران قرار دارد که از این میزان ۹۱ هکتار بارده و اقتصادی و ۴ هکتار دیگر غیربارده است.

وی با اشاره به آغاز برداشت محصول زعفران در مناطق گرمسیری شهرستان، گفت: با توجه به اینکه گیاه زعفران در اکثر مناطق شهرستان اردستان کشت می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۲۷۰ کیلوگرم زعفران در شهرستان اردستان برداشت شود.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان با بیان اینکه امسال به دلیل وضعیت آب و هوای شهرستان شاهد افت شدید برداشت محصول زعفران هستیم، گفت: حدود ۷۰ درصد از محصولات زعفران در نقاط شهرستان به دلیل تنش گرمایی و رطوبتی که وجود دارد با کاهش بهره‌برداری مواجه است. متاسفانه گرمای زمین باعث شده برداشت زعفران عملکرد قابل توجهی را نداشته باشد و در این راستا کاهش شدید برداشت محصول را شاهد هستیم.

شفیعی گفت: با توجه به وضعیتی که در بخش کشاورزی شهرستان مشاهده می‌شود، باید کشاورزان اردستانی به سمت محصولاتی مانند کشت گلخانه‌ای و زعفران که کم آب مصرف می‌کنند، سوق پیدا کنند.

وی گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی که در شهرستان اردستان شاهد هستیم باید با تغییر تکنیک‌ها و روش‌های کشتِ محصولات در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

وی با بیان اینکه کشت زعفران در دوسال گذشته افزایش چشمگیری داشته است و کشاورزان به دیل کمبود آب و صرفه اقتصادی بالا به سمت کاشت این محصول رفتند، گفت: بیشترین برنامه و آموزش‌هایی که در مدیریت جهادکشاورزی برگزار می‌شود در موضوع تغییر الگوی کشت برای گیاهان دارویی و گلخانه‌ای است.

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی اردستان امسال تنش آبی و گرمای هوا باعث شده حدود ۸۰ درصد از محصولات کشاورزی شهرستان اردستان کیفیت و مرغوبیت خود را از دست بدهند.

شفیعی با اشاره به دلایل کاهش مرغوبیت محصولات کشاورزی شامل آلودگی هوا، کمبود آب و آلودگی برخی از صنایع شهرستان، گفت: پیگیر دلایل کاهش مرغوبیت محصولات کشاورزی به‌صورت تخصصی و کارشناسی در شهرستان اردستان هستیم، زیرا اقتصاد و معیشت بخش زیادی از مردم شهرستان در بخش کشاورزی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.