پیشنهاد نشستی بین ناتو و روسیه از سوی جو بایدن، خشم کشور‌های ناتو را به دنبال داشته و آن‌ها نگرانند که آمریکا امتیازاتی به روسیه بدهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از آن‌که پیشنهاد برگزاری نشستی بین آمریکا، کشور‌های ناتو و روسیه به منظور کاهش تنش‌ها بین مسکو و بروکسل را ارائه کرد، مورد انتقاد کشور‌های اروپای شرقی عضو ناتو قرار گرفته است.

در همین راستا خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ، به نقل از یک دیپلمات ناشناس که نام کشورش را عنوان نکرده بود، مدعی شد که کشورش خشمگین است و می‌خواهند بدانند که بایدن قصد دارد دقیقاً درباره چه چیزی با مسکو گفت‌وگو کند. دیپلمات ناشناس دیگری نیز ابراز نگرانی کرد که ممکن است آمریکا امتیازاتی را به روسیه بدهد که منجر به «تضمین سیاسی» و «محدود کردن آزادی حرکت ناتو» شود.

اعلامیه بایدن مبنی بر این‌که خواستار برگزاری نشستی بین ناتو و مسکو است، پس از نشست مجازی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در روز سه‌شنبه منتشر شد. پس از این گفت‌وگو، او با رهبران دیگر کشور‌های عضو ناتو، مانند بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت‌وگو کرد.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا مذاکرات آتی شامل «حداقل ۴ متحد اصلی در ناتو» خواهد بود. این موضوع کشور‌های کوچکتر اروپای شرقی عضو ناتو را نگران کرده است که آیا آن‌ها به نفع متحدان اروپای غربی کنار گذاشته می‌شوند.

افزایش فشار برای گفت‌وگو در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین همچنان در حال افزایش است. ناتو به فرماندهی آمریکا به مسکو هشدار داده است که هرگونه تجاوز نظامی به اوکراین، پاسخ داده خواهد شد، این در حالی است که روسیه تمامی اتهامات مربوط به برنامه‌ریزی حمله به اوکراین را به دفعات تکذیب کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار