میدل ایست آی:

مکرون با انگیزه‌های مادی به عربستان سفر کرد

روزنامه انگلیسی میدل ایست آی فاش کرد رئیس‌ جمهور فرانسه به قصد کسب درآمد از ولیعهد عربستان به این کشور سفر کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه انگلیسی میدل ایست آی با اشاره به سفر اخیر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان و دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان نوشت: فرانسه می‎خواهد در ازای سفر مکرون به به عربستان و ملاقات او با بن سلمان از ولیعهد این کشور کسب درآمد کند، زیرا مکرون اولین مقام غربی است که حاضر شد انزوایی را که بعد از رسوایی‌های بن سلمان به عربستان تحمیل شده بود، بشکند.

این روزنامه همچنین اعلام کرد که طرف فرانسوی و عربستانی توافق کردند یک هیئت تجاری متشکل از ۱۰۰ شرکت تجاری فرانسوی به عربستان سفر کنند که معروف‌ترین آن‌ها توتال انرژی،‌ای دی اف، تالس و ویوندی است.

وب سایت معروف مدیا لاین نیز با غیرقابل‌قبول بودن سفر رئیس‌ جمهور فرانسه گفت: هیچ چیزی نمی‌تواند مشروعیت دیدار با حاکمی را که خبرنگاران را می‌کشد، فعالان حقوق بشر را زندانی می‌کند، غیرنظامیان یمنی را قتل‌عام می‌کند و به جامعه جهانی دروغ می‌گوید، توجیه کند.

رئیس‌جمهور فرانسه شنبه (۱۳ آذرماه) در سفری دوره‌ای به عربستان سفر و در جده با محمد بن سلمان دیدار کرد. او اولین مقام غربی است که از زمان قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸ پا به خاک ریاض گذاشته است.

اگنس کالامار، دبیرکل گروه حقوق بشر عفو بین الملل در واکنش به سفر مکرون به ریاض اعلام کرد که این سفر چه هدفمند باشد چه نباشد، به سیاست بازپروری شاهزاده سعودی و موجه کردن وجهه بین المللی او کمک می‌کند.

فرانسه یکی از تامین کنندگان اصلی تسلیحات عربستان است، اما تاکنون اجازه انتشار اسناد گمرکی که نشان می‌دهند این کشور در سال چه میزان تسلیحات نظامی به ریاض می‌فروشد را نداده است و این موضوع به شدت انتقادات سازمان‌های حقوق بشری و عفو بین‌الملل را در پی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار