معاون میراث‌فرهنگی گیلان از اتمام مراحل مرمت بنای کلاه‌فرنگی رشت به منظور راه‌اندازی موزه تخصصی رشتی‌دوزی در این بنا خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: مراحل مرمت و بهسازی بنای عمارت کلاه‌فرنگی شهر رشت به منظور راه‌اندازی موزه تخصصی رشتی‌دوزی به اتمام رسید.

او افزود: عملیات مرمت این بنا شامل مراحل مرمت سقف، رنگ‌آمیزی، مرمت تعدادی از ستون‌ها، ساخت ویترین و خرید اشیاء مورد نیاز برای راه‌اندازی موزه تخصصی رشتی‌دوزی پس از أخذ مجوز لازم از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال به پایان رسید.

معاون میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه هنر فاخر رشتی‌دوزی از جمله رشته‌های ارزشمند صنایع‌دستی این استان است، اظهار داشت: رشت در سال گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به عنوان شهر ملی رشتی‌دوزی ثبت و معرفی شده است.

رشتی‌دوزی

جهانی همچنین یکی از شیوه‌های مؤثر در حفاظت و نگهداری از بنا‌های تاریخی را تعریف کاربری بر اساس نیاز‌های جدید دانست و گفت: تاکنون بیش از ۲۲۰ اثر تاریخی دستگاه‌های دولتی و ۳۰ اثر تاریخی توسط معاونت میراث‌فرهنگی گیلان مورد شناسایی قرار گرفته است.

او تصریح کرد: نیاز است با تعامل با دستگاه‌های مالک این بناها، نسبت به تعریف کاربری جدید به منظور حفاظت و نگهداری از بنا‌های ارزشمند تاریخی گیلان اقدام شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.