نیمی از دشت‌های خراسان جنوبی شوری بیش از حد مجاز دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، محمدی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در نشستی به مناسبت روز جهانی خاک گفت: سالانه حدود ۱۴ تُن در هکتار فرسایش خاک داریم و در استان‌ ای سی خاک ۵ هزار و ۳۴۰ میکروزیمنس است که حد مجاز آن ۴ هزار میکروزیمنس است.

او گفت: نیمی از دشت‌های استان دارای شوری بیش از ۶ هزار میکروزیمنس، ۳۳ درصد دارای شوری متوسط بین ۳ تا ۶ هزار میکروزیمنس و حدود ۱۷ درصد شوری کمتر از ۳ هزار میکروزیمنس دارند.

محمدی گفت: دشت سده با بیش از ۶ هزار کیلوگرم نمک در هکتار بیشترین میزان شوری خاک را دارد و کمترین میزان شوری در اراضی دستگردان طبس با حدود ۲۰۰ کیلوگرم نمک در هکتار است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای جلوگیری از روند افزایشی شوری خاک باید آبشویی به تناسب اراضی یک تا سه بار در سال مخصوصا در روش‌های آبیاری قطره‌ای انجام شود.

او علت شور شدن خاک‌های استان را کم شدن بارندگی ها، افزایش دما، کاهش کیفیت آب آبیاری و بهره برداری غیراصولی دانست و گفت: کاشت مستقیم و بی خاک در ۲ هزار و ۸۴ هکتار، کاشت و برگردان کود سبز در ۸۴۷ هکتار و مدیریت بقایای گیاهی در ۳۳ هزار و ۴۶۰ هکتار از اقدامات جهاد کشاورزی از ابتدای امسال به منظور اصلاح خاک، افزایش مواد آلی و جلوگیری از فرسایش خاک در استان بوده است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.