رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد علائم ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد خون ریزی، مرگ و میر زودهنگام و دسته جمعی پرندگان را از علائم ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام کردو گفت: این آنفلوانزا یکی از بیماری‌های به شدت واگیردار و کشنده درپرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول‌های مخاطی و خصوصا دستگاه تنفس و دستگاه گوارش دارد، ایجاد می‌شود.

آغاز با بیان اینکه آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی جدی و بسیار عفونی ماکیان و پرندگان شکاری است که توسط تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود، افزود: عفونت ناشی از این ویروس‌ها ممکن است به پستانداران و به خصوص انسان‌ها گسترش یابد.

وی شاخص‌های اصلی اپیدمیولوژیکی را مخاطره نوع تیپ بیماری، جمعیت حساس و در معرض خطر، نحوه انتشار و انتقال آن، میزان بروز، میزان شیوع، میزان واگیری میزان تلفات یا مرگ و میر اعلام و اضافه کرد: تنها راه کنترل بیماری مهلک آنفلوانزای پرندگان، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای است.

آغاز از شهروندان خواست در صورت مشاهده تلفات در طیور، مراتب را به شبکه دامپزشکی اعلام کنند و همچنین شهروندان از تهیه گوشت مرغ از مراکز غیر مجاز و عرضه‌کنندگان و کشتار کنندگان دوره گرد خودداری کنند و گوشت مرغ مصرفی خود را به‌صورت بسته بندی شده تازه یا منجمد و از مراکز مجاز تهیه کنند.

صنعت طیور در این خصوص بسیار آسیب پذیر است و پایش مستمر و مدوام برای جلوگیری از آن جزو اساسی‌ترین اقدامات خواهد بود.

در ایران نیز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تحت تاثیر تیپ H۵N۱ برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ در قو‌های وحشی تالاب بندر انزلی گزارش شد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.