حسن کاظمی قمی گفت: کشورهای همسایه نباید نسبت به تحولات افغانستان بی تفاوت باشند و باید همکاری‌های خود را با ملت افغانستان توسعه دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسن کاظمی قمی مشاور رئیس جمهور در امور افغانستان امروز درحاشیه بازدید از گذرگاه مرزی دوغارون بین ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران گفت: کشور‌های همسایه نباید نسبت به تحولات افغانستان بی تفاوت باشند و باید همکاری‌های خود را با ملت افغانستان توسعه دهند.

وی افزود: مدیریت واحد مرز‌ها یکی از مولفه‌های همانگی فعالیت‌های اقتصادی است و مرز‌ها در دیپلماسی روابط بین الملل نقش تاثیرگذاری دارند و در این مسیر بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی نیز می‌توانند نقس بسزایی داشته باشند.

مشاور رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه امیدواریم درآینده نزدیک شاهد روان‌سازی مراودات تجاری در مرز دوغارون باشیم گفت:در سفری که به کابل صورت گرفت، یک کارگروه در حوزه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بین ۲ کشور شکل گرفت که در قالب آن، اقدامات فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه، همکاری‌های دانشگاهی در زمینه علوم انسانی، پزشکی و مهندسی انجام می‌شود.

امیدجهانخواه، ناظر گمرک استان خراسان رضوی نیز با بیان این مطلب که بیش از ۵۰ درصد صادرات کشور از مرز دوغارون انجام می‌شود، گفت: در ۷ ماهه امسال ۵۹۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۱۶ میلیون دلار از خراسان رضوی به افغانستان صادر شده است.

وی افزود: میزان کالای صادر شده خراسان رضوی در سال جاری به کشور افغانستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۵ درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.