مهریه درازدواج سنتی است که میان ایرانیان و البته مسلمانان، ریشه های دینی و عرفی دارد.

به گزارش وب گردی باشگاه خبرنگاران، مهریه درازدواج سنتی است که میان ایرانیان و البته مسلمانان، ریشه های دینی و عرفی دارد. نگاه دین آن را به عنوان امری ثابت ملحوظ داشته وعرف هرجامعه شکلی خاص به آن بخشیده است. از طرفی کارکرد هر سنت تاجایی دوام می یابد که بتواند نسبت خود را با شرایط و موقعیت های جدید تعریف و حفظ کند. همچنین شرایط وتحولات برنوع کارکردها موثر بوده وقابلیت تغییررا بوجود می آورد.

مهریه در ازدواج به عنوان هدیه ی مرد به زن از جمله سنت هایی است که دراین سال ها تاحدودی کارکرد اصلی خود به عنوان عامل استحکام زندگی مشترک (مادی،معنوی) از دست داده ودرمیان تغییر معیارهای ازدواج برای عده ای، خود را به عنوان عامل تامین خلاهای احساسی، شخصیتی و اجتماعی معرفی کرده است. "نیاز به متفاوت بودن" در برابر پررنگ شدن جنبه های فردی نیازهای افراد، شاید ازجمله مهمترین علل اجتماعی برای بوجود آمدن چنین مسئله ای باشد.

وقتی دختر جوانی مهریه اش را 1000 کیلوبال مگس قرار داده است می خواهد این حس را به اطرافیان خود منتقل کند که داماد حاضر است به خاطر وی تا سرکوه قاف هم برود وبرایش 1000 کیلو بال مگس فراهم کند!

بعضی از این مهریه های نامتعارف به علاقه ی شخصی زوج های جوان به شی خاص برمی گردد. زن جوانی که استاد یکی از دانشگاه های تهران بود مهریه اش یک دستگاه پیانو بود. وقتی به دادگاه آمد مهریه اش را به اجرا گذاشت و دلیل تعیین این مهریه را چنین عنوان کرد "چون به موسیقی علاقه داشتم مهریه ام را یک پیانو قرار دادم وحالا هم مهریه ام را از همسرم می خواهم."

"مینا" و "احمد" زوجی هستند که پس از 3 سال زندگی مشترک کارشان به دادگاه کشیده شد. اووقتی برای مطالبه ی مهریه ی خود که 100 لپ تاپ آخرین مدل تعیین شده بود، دلیل تعیین این مهریه را به قاضی دادگاه این طور عنوان کرد. "من مهندس کامپیوتر هستم وهمان ابتدا این وسیله را به عنوان مهریه به خاطر علاقه ام به کامپیوتر تعیین کردم. اکنون هم مهریه ام را از شوهرم که به مواد مخدر اعتیاد دارد، مطاله می کنم."

اما گاهی طرز فکر و قدرت خلاقیت بعضی افراد مثال زدنی است و گاهی این موضوع پرونده های عجیبی را دردادگاه خانواده باز می کند.

در همین راستا زنی به نام "زلیخا" به شعبه 268 دادگاه مراجعه و مهریه اش را به اجرا گذاشت. 10 راس آهوی وحشی. زلیخا به قاضی دادگاه گفت " من و شوهرم دریکی از شهرستان های اطراف بوشهر زندگی می کردیم. اداره ی شوهرم را به تهران منتقل کردند. از وقتی به تهران آمدیم رفتار شوهرم عوض شد تا اینکه یک روز همسران همکارانش را به رخم کشید و گفت من عقب مانده هستم. از این حرفش خیلی ناراحت شدم وحالا مهریه ام را می خواهم ".

خواندن این ماجرا نیز خالی از لطف نیست : عاشق هم شده بودیم هردو خانواده برای تفریح به شمال رفته بودیم و من درساحل داریوش را دیدم. پسرخیلی خوبی بود. درآن چند روز مفصل با هم صحبت کردیم و وقتی به تهران آمدیم قرار ازدواج گذاشتیم. پدرو مادرهایمان مخالفتی نکردند. وقتی از من درباره ی مهریه پرسیدند چون من وداریوش کناردریا باهم آشنا شده بودیم، مهریه ام را 5 هزارمرجان دریائی تعیین کردم."

از جانوران وآبزیان که بگذریم نوبت به مهریه های فرهنگی می رسد. عروس خانمی که مهریه اش یک دوره کامل آثار دکتر شریعتی بود، بعد از کلی جنجال و کشیده شدن کاربه دادگاه تجدیدنظر توانست طلاق بگیرد والبته در دقایق آخر قید فرهنگ را زد و مهریه اش را بخشید.

البته مهریه های فرهنگی تری هم تا به حال در مجتمع قضایی خانواده ثبت شده است. مثلا زنی که مهریه اش رونویسی از دیوان باباطاهر بود دردادگاه اصرار کرد مهریه اش حفظ کردن دیوان حافظ است وحالا شوهرش باید این کار را انجام دهد. البته چون این مسئله ارزش مالی نداشت و طبق قانون مهریه باید حتما ارزش ریالی داشته باشد، دادگاه خودش برای تعیین مهریه جایگزین دست به کارشد.

مهریه با توجه به تغییر نگاه عده ای به ازدواج کارکرد اصلی خود را میان ان ها ازدست داده است.مهریه امروز بیشتر ازآن که به عنوان پایه های استحکام زندگی مشترک، کارکردهای مادی و معنوی خود یعنی ایجاد مهر و محبت میان طرفین و تامین اقتصادی زن را برعهده داشته باشد، برای عده ای پاسخگوی نیازها و کمبودهای شخصیتی، اجتماعی و احساسی آن ها شده است./س

منبع: رویداد آنلاین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۳:۱۳ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
مسئولین محترم خواهش میکنم فکری برای مهریه ها با گرانی سکه ها کنید در این شرایط نا به سامان چه کسی می تواند خرج خودش را بدهد تا بخواهد مهریه هم پرداخت کند؟ چرا باید جوان هایی که فقط قصد تشکیل زندگی و خوشبخت شدن را دارند اینگونه بدبخت شوند؟ آیا طلاق و جدایی برای مرد ضربه ی روحی و آسیب اجتماعی ندارد و فقط برای زن است؟ چرا باید علاوه بر این مهریه ای را به زنی که هیچ نسبتی به او ندارد و شاید همسر کسی دیگری شده بپردازد؟ یعنی بعد طلاق حق زن گرفتن و ازدواج کجدد ندارد و یا باید خرج دو زن را همزمان بدهد؟ لطفا چاره ای بیندیشید در این جامعه ای که زنها بعد جدایی به زودی ازواج می کنند و شزایط مثل قدیم نیست و طلاق مثل قبل برای زن عیب نیست واقعا درست نیست که مرد مهریه یی به این سنگینی بدهکار باشد و یا در زندان سر کند
Iran (Islamic Republic of)
rana
۱۶:۲۴ ۲۵ بهمن ۱۳۹۱
haq ba shomast
آخرین اخبار