احمدی گفت: اکنون از عرصه بیش از ۶۰۰ هزار هکتاری جنگل‌های استان، ۱۵۰ هزار هکتار آن درگیر آفت لورانتوس است که باید این اراضی احیاء و بازسازی شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، رضا احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام در حاشیه بذرکاری بوستان جنگلی چغاسبز گفت: قطع درختان، آفات و امراضی، چون لورانتوس و بیماری ذغالی، چرای بی رویه دام، کشاورزی در زیر اشکوب درختان و عرصه‌های جنگلی، تغییرات آب و هوایی و گرد و غبار باعث آسیب دیدن جنگل‌ها و تُنُک شدن اراضی جنگلی شده است.

او ادامه داد: جنگل‌های استان باید با کاشت نهال و بذر ترمیم و احیاء شوند.

او مطرح کرد: اکنون از عرصه بیش از ۶۰۰ هزار هکتاری جنگل‌های استان، ۱۵۰ هزار هکتار آن درگیر آفت لورانتوس است که باید این اراضی احیا و بازسازی شوند.

احمدی در مورد کاشت بذر نیز بیان کرد: این بذور از رویشگاه‌های طبیعی و درختان سالم ، خاص و مقاوم در برابر تغییرات اقلیمی و آفات گرفته می‌شوند و دست کاشت نهالستان‌ها نیستند.

او مطرح کرد: بذرگیری از این عرصه‌ها سال‌ها کارآمد بوده و هر سال بسته به میزان بارش ها، رطوبت هوا، سلامت درختان و عوامل دیگر متفاوت است و بارش نزولات جوی نقشی موثر در میزان باروری درختان و تولید بذر دارد.

او در مورد مزایا و تفاوت بذر با نهال نیز گفت: بذر برخلاف نهال نیاز به مراقبت، آب دهی و چاله کنی عمیق ندارد بلکه در وقت جوانه زدن به مدت ۲ فصل نهال‌های رشد کرده از چرای احشام حفاظت و غُرق می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام بیان کرد: بذور کاشته شده امروز از نوع بنه، بلوط و بادام بودند که از رویشگاه‌های بذرگیری جمع آوری شده اند و در تمامی مناطق استان بر اساس نوع اقلیم آن منطقه بذور مناسب کاشته می‌شود.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.