بانوی هنرمند اراکی با احیای هنر صنعت ۵ هزار ساله ۲۰۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در روز‌هایی که خسته از آسمان خاکستری و به دنبال اندکی آرامش روح هستیم، درب مکانی دنج در مجموعه موسوم به سرای کتاب فروش‌ها به روی مردم همواره باز است و نغمه خوش پرندگان، بوی کاهگل سرای سنتی و تکاپوی هنرمندان صنایع دستی در این سرا روحی تازه به کالبد هر رهگذری می‌دمد.

غرفه‌ای کوچک موسوم به یادگار مادر، دقیقا همان جایی است که هنرمند اراکی با زدودن غبار فراموشی از هنر صنعت کهن ایرانی که پیشه‌ی ۵ هزار ساله دارد، توانسته گره از کار هنر جاجیم بافی استان مرکزی باز کند.

خانم بهزادی نسب بانوی هنرمند اراکی توانسته با دادن رنگ و لعاب جدید به هنری که از مادر خود آموخته ضمن کسب بازار خوب برای فروش محصولاتش، به ۲۰۰ بانوی جویای این هنر نیز جاجیم بافی را آموزش دهد.

خانم بهزادی نسب گفت: سال ۱۳۷۲ بود که مادرم با خرید یک دستگاه جاجیم بافی قدیمی کار احیای جاجیم بافی که در استان مرکزی به دست فراموشی سپرده شده بود را از سر گرفت و از همان زمان نیز من در کنار او این هنر را آموختم.

این هنرمند برجسته استانی ادامه داد: بعد از فوت مادر تصمیم گرفتم هنر او را ادامه دهم و بنابراین با راه اندازی غرفه‌ای کوچک در بازار و کار با همان دستگاه قدیمی ادامه مسیر دادم و در کنار هنر جاجیم بافی از هنر‌های سوزن دوزی سنتی، پته دوزی در خلق آثار جدید بهره بردم.

او اضافه کرد: در این سال‌ها حدود ۲۰۰ هنر جو را آموزش دادم که یا در کنار خودم مشغول هستند و یا خود مستقلا مشغول به فعالیت هستند.

در غرفه کوچک خانم بهزادی نسب انواع کیف، کفش، رو انداز، رو کرسی، رومبلی تولید جاجیمی بدون واسطه تولید و به فروش می‌رسد.

در سال‌های گذشته بعد از خانم بهزادی نسب ۳۰ هنرمند استان مرکزی این هنر منسوخ شده را احیا نمودند و در حال حاضر سالانه نزدیک به ۱۵ هزار متر مربع جاجیم تولید می‌کنند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.