حسرت تماشاگران فوتبال برای نشستن روی سکو‌های ورزشگاه‌ها به حدود دو سال می‌رسد و ۱۴تیم هنوز هوادارانشان را در ورزشگاه‌ها ندیده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حالا دیگر دو سالی می‌شود که تماشاگران فوتبال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا رنگ ورزشگاه‌ها را ندیده‌اند و نمی‌توانند دیدار‌های تیم محبوبشان را از نزدیک تماشا کنند؛ آن‌هم درحالی‌که در دیگر کشور‌ها هواداران حتی با ظرفیت صددرصدی کنار یکدیگر به تماشای فوتبال‌های جذاب می‌نشینند.

یک‌ماه پیش بود که رئیس فراکسیون ورزش مجلس خبر از بازگشایی د‌رهای ورزشگاه‌های کشور به روی تماشاگران داد؛ خبری که تمام فوتبال‌دوستان ایران را مشتاق و خوشحال کرد، اما هنوز شک و شبه‌هایی در این خصوص وجود داشت.

با اعلام سازمان لیگ فدراسیون فوتبال هفته پنجم تنها بازی استقلال برابر نساجی با حضور تماشاگران برگزار شد تا به‌صورت آزمایشی شرایط حضور هواداران سنجیده شود و البته این موضوع اعتراض سایر تیم‌ها را نیز به‌دنبال داشت.

سهیل مهدی اعلام کرد در این دیدار آنچه که باید برای حضور بدون مشکل هواداران در ورزشگاه اتفاق می‌افتاد انجام نشد و به‌نظر می‌رسد دیگر بازی‌ها با حضور هواداران برگزار نشود، اما هفته ششم باز هم آزادی به‌عنوان ورزشگاه آزمایشی انتخاب شد و این‌بار سرخپوشان پایتخت میزبان تماشاگرانشان در دیدار مقابل صنعت‌نفت شدند و صدای اعتراض تیم‌های دیگر به خصوص سپاهان، ذوب‌آهن و تراکتور بلند شد.

البته باید این نکته را ذکر کرد که دستورالعمل‌های ناقص مربوط به حضور تماشاگران هم به خوبی رعایت نشده و همین مسئله باعث شده به‌جز این دو دیدار هیچ رقابتی در ۸ هفته گذشته با حضور هواداران تیم‌ها برگزار نشود. سکو‌های ورزشگاه‌ها را گرد و غبار گرفته و سوت و کوری آن‌ها بینندگان تلویزیونی و به ویژه بازیکنان را ناراحت می‌کند.

هنوز ابلاغیه اختصاصی برای فوتبال صادر نشده

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان  با اشاره به وضع آبی اصفهان گفت: در این هفته وضع استان اصفهان از حالت نارنجی خارج شده و به زرد و در بسیاری شهرستان‌ها به آبی رسید و هیچ شهرستان قرمزی نداریم.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی، اصفهان می‌تواند در فضا‌های ورزشی به فعالیت عادی‌اش ادامه دهد، گرچه شیوه‌نامه اختصاصی برای ورزش به خصوص فوتبال هنوز ابلاغ نشده و قرار است ابلاغیه اختصاصی آن در روز‌های آتی صادر شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: اینکه شرایط اجرایی ورزشگاه‌ها به چه شکل است مربوط به باشگاه‌ها می‌شود و باید باشگاه‌ها در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند، اما باید حداقل‌هایی وجود داشته باشد که کارشناسان بهداشت در ارزیابی اولیه مجوز بازگشایی را برای حضور تماشاگران صادر کنند.

عقدک درباره قوانین الزامی برای حضور هواداران گفت: این شیوه‌نامه چند گانه است، برای نشستن هواداران روی سکو‌ها باید ۲ متر فاصله وجود داشته باشد، همچنین برای حضور در ورزشگاه‌ها، پشت گیت‌های ورودی و موقع دریافت بلیت تجمعی شکل نگیرد.

ورزشگاه‌ نقش جهان

ورزشگاه‌ها باید زیر ساخت‌های لازم را دارا باشند

وی درخصوص راه اندازی سامانه برای کنترل افراد حین ورود به ورزشگاه‌ها گفت: در ورزشگاه‌ها اگر زیرساخت ارتباطی لازم برای رصد افرادی که وارد ورزشگاه می‌شوند و صحت دریافت دو دز واکسن در این افراد وجود داشته باشد مشکلی نخواهد بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت : این سامانه در سایت وزارت بهداشت فعال است و می‌توانیم اقدامات لازم برای بررسی وضع تمام افراد را انجام دهیم، اما این سامانه باید در ورزشگاه نیز وجود داشته باشد تا اطلاعات افراد چک شود و در این صورت ورزشگاه‌های اصفهان مشکلی برای حضور هواداران ندارند.

عقدک گفت: در استان اصفهان ۷۴درصد جمعیت هدف، دوز اول و ۵۸درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، اطلاعات همه افراد در سامانه الکترونیک ثبت شده و کسانی که بلیت رزرو کنند اطلاعاتشان به‌راحتی بررسی می‌شود، اما موقع ورود به ورزشگاه نیز از طریق گیت‌ها باید این عملیات ثبت و انجام شود.

وی گفت: از علاقه‌مندان، می‌خواهیم ما را در رعایت موازین بهداشتی همراهی کنند تا بتوانیم زمینه ورودشان به ورزشگاه را تسهیل کنیم و از حفظ سلامتشان مطمئن شویم.

دریافت دو دز واکسن نخستین و مهم‌ترین قدم

مهدی محمدی دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان درخصوص بازگشت تماشاگران گفت: اولین تصمیم‌گیرنده درباره حضور مجدد هواداران در ورزشگاه‌ها وزارت بهداشت است؛ با صلاحدید مسئولان ستاد مقابله با کرونا و براساس رنگ‌بندی استان‌ها شرایط به‌گونه‌ای شده که حضور هواداران در ورزشگاه‌ها در آستانه تحقق است.

وی   گفت: البته همه تماشاگران باید هر دو دز واکسن را دریافت کرده و کارت واکسن همراه داشته باشند، در برخی موارد می‌توانیم تست pcr را نیز شرط کنیم.

تماشاگران فوتبال پشت در‌های بسته


الزام بلیت‌فروشی الکترونیکی برای جلوگیری از ازدحام هنگام ورود

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان با ذکر موارد مهم برای حضور تماشاگران گفت: در کنار واکسینه‌شدن رعایت موازین بهداشتی هم مدنظر است و قطعا تعداد محدودی از تماشاگران یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

محمدی گفت: باید ابتدا همه مردم واکسینه بشوند و بعد از اطمینان به‌صورت آزمایشی و تدریجی، در‌های ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران بازگشایی شود.

وی گفت: توصیه می‌کنیم بلیت فروشی به‌صورت الکترونیکی باشد و برای دریافت بلیت، ازدحام ایجاد نشود و گیت‌ها و در‌های ورودی به‌صورت حداکثری باز باشند.

دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: هیئت پزشکی ورزشی باید از حضور هواداران اطلاع پیدا کند ، افسران کنترل سلامت هیئت پزشکی ورزشی، از ابتدای همه گیری کرونا کاملا آموزش دیده‌اند و می‌توانند به‌خوبی بر روند رعایت موازین بهداشتی نظارت کنند، بنابراین همکاری باشگاه‌ها با هیئت‌های پزشکی ورزشی استان‌ها برای حفظ سلامتی تماشاگران ضروری است.

سپاهان کاملا آماده و مشتاق حضور تماشاگرانش است

محمدرضا ساکت مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان درخصوص میزبانی سپاهان از تماشاگران در ورزشگاه خانگی‌اش به خبرنگار ما گفت: ما برنامه‌ریزی‌های لازم را کرده‌ایم و ستاد اجرایی برگزاری مسابقات با حضور تماشاگران را نیز تشکیل داده ایم، گیت‌هایی که برای ورود تعداد مجاز تماشاگران باید فعال باشد آماده است، بلوک‌ها و صندلی‌ها با رعایت فاصله‌اجتماعی آماده شده است.

وی گفت: انتظار داریم سازمان‌لیگ و مسئولان بهداشت و درمان کشور در هر تصمیمشان تمام ایران را ببینند.

تماشاگران استقلال

سازمان‌لیگ میان تیم‌ها تبعیض قائل نشود

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان   با گلایه از تصمیم سازمان‌لیگ مبنی بر حضور هواداران در ورزشگاه آزادی گفت: ایران تنها تهران نیست و تیم‌های بقیه استان‌ها نیز باید در تمام موارد سهیم باشند، اصلا پسندیده نیست ورزشگاه آزادی به‌عنوان ورزشگاه آزمایشی انتخاب شود و، چون آنجا نواقصی داشته کلا موضوع منتفی شود، شما اشتباه کردید که چنین تصمیمی گرفتید.

ساکت گفت: تمام استان‌هایی که در لیگ‌برتر نماینده دارند، مجموعه‌های فرهیخته‌ای دارند که وقتی برای آن‌ها برنامه‌ریزی و مقررات سازمان‌دهی پیاده شود مطمئنا رعایت می‌کنند، ما ضمن اینکه تجلیل می‌کنیم گلایه‌مندیم که یک یا دو بازی اقدام شده و ممکن است دیگر این اتفاق اجرایی نشود.

وی  گفت:  سپاهان از سازمان‌لیگ خواهان دریافت آیین‌نامه شده است تا هواداران به نقش‌جهان بیایند،   نامه‌نگاری رسمی با سازمان‌لیگ داشته و اعلام کرده‌ایم شیوه نامه‌ها را به ما اعلام کنید، این حق طبیعی‌ست که هر خدماتی که برای تماشاگران برنامه‌ریزی می‌شود برای تمام استان‌ها و تیم‌ها باشد.

مدیرعامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان گفت: تمام باشگاه‌ها و مدیرانشان ظرفیت و توانایی پذیرش این اتفاق را دارند ما نیز به‌عنوان باشگاه سپاهان تدابیر لازم را اندیشیدیم. امیدوارم نگاه یکسان در تمام تصمیمات صورت پذیرد و حق هواداران به‌طور مساوی داده شود.

ساکت گفت: ورزشگاه نقش‌جهان این آمادگی را دارد که قدم به قدم دستورات را عملی کند و ما مطالبه‌گر حضور هواداران هستیم.

وی در پایان گفت: هیچ نامه‌ای هنوز نیامده، ما چندین روز قبل شیوه نامه‌ها را مطالبه کردیم و، ولی تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکردیم، امیدواریم مسئولان پاسخگو باشند و ما را از بلاتکلیفی و چشم‌انتظاری خارج کنند.

ذوب‌آهن زیرساخت‌های موردنیاز را مدت‌هاست فراهم کرده

فرشاد دادفر عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب‌آهن اصفهان درخصوص نبود تماشاگران در ورزشگاه به خبرنگار ما گفت: در این زمینه باشگاه‌ها بسیار متضرر شدند و هواداران خونگرم‌شان را کنار خود نمی‌دیدند، البته در فضای‌مجازی هواداران به ما کمک می‌کردند و دلشان با تیم بود، اما روی سکو‌ها نیستند و این قضیه به دو سال می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌های ذوب‌آهن برای پذیرش دستورالعمل‌های ویژه وجود دارد گفت: باشگاه ذوب‌آهن به‌علت دید بلند مدت از سال‌های دور بهترین زیر ساخت‌ها را دارد و هر ساله این زیرساخت‌ها را به‌روز کرده و حتی ناظران AFC نمرات قابل‌قبولی را در بازدید اخیرشان از ورزشگاه فولادشهر و زمین‌های تمرینی به ذوب‌آهن دادند.

ما آماده‌ایم، اما منتظر ابلاغیه هستیم

عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب‌آهن اصفهان گفت: این آمادگی را داریم پس از اینکه سازمان‌لیگ، وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و ستاد کرونا در ورزش، آیین‌نامه خود را به ما ابلاغ کردند آن را بررسی کنیم و بر اساس آن پذیرای هواداران باشیم.

دادفر  گفت: قبل از کرونا نیز باتوجه به دوراندیشی برای تجهیز کامل گیت‌های ورودی ورزشگاه برنامه‌ریزی‌های مناسبی کردیم و برای بلیت فروشی الکترونیکی هم مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه ابلاغیه‌ای از طرف سازمان‌لیگ برای ذوب‌آهن نیامده و گفت: اطلاعاتی از آیین‌نامه نداریم که چه مواردی موردنظر وزارت بهداشت است، گفته‌اند دو دیدار قبلی آزمایشی بوده و باید خروجی آن مشخص شود، اما ما منتظر آیین‌نامه هستیم تا بتوانیم سریع‌تر بند‌های آن را اجرایی کنیم.

عضو هیئت مدیره باشگاه ذوب‌آهن اصفهان گفت: هیچ آیین‌نامه مکتوبی به دست ما نرسیده؛ با این حال کارگروه‌هایی را برای تجهیزات سخت‌افزاری تشکیل داده‌ایم تا اقدامات لازم صورت پذیرد.

دادفر یادآور شد: از حضور هواداران استقبال می‌کنیم، گرچه باید جوانب موردنیاز سلامتی در نظر گرفته شود، اما ذوب‌آهن مواردی را که برای حفظ سلامت هواداران لازم است اجرایی خواهد کرد و امیدوارم حضور گرم هواداران را در ورزشگاه‌مان احساس کنیم.

لیگ برتر به پایان نیم‌فصل اول نزدیک می‌شود، اما هنوز هیچ دستورالعمل مشخصی به منظور حضور هواداران برای تیم‌ها ابلاغ و صادر نشده و سکو‌های ورزشگاه‌ها را سکوت فرا گرفته است.

درحالی‌که تیم‌ها خواهان حضور تماشاگران هستند و بیشتر آن‌ها آمادگی خود را برای میزبانی از هواداران نشان داده‌اند گویی تجربه نه چندان خوشایند میزبانی سرخابی‌ها راه را بر ورود تماشاگران سایر تیم‌ها به ورزشگاه‌ها بسته است.

گزارش از علی کریمی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.