کشتی‌های رو-رو را می‌توان به عنوان پل ارتباطی میان کشور‌ها برای رونق اقتصاد به حساب آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،محمدتقی انزان‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در رابطه با مزیت‌های شناور‌های رو-رو و نیاز بنادر شمالی کشور به ویژه بنادر استان به این نوع شناور‌ها  گفت: کشتی‌های رو-رو را می‌توان به عنوان پل ارتباطی میان کشور‌ها به حساب آورد. 

او گفت:  با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر شمالی، این نوع کشتی‌ها بیشترین منفعت اقتصادی را در زمینه حمل و نقل داشته و حمل بار از کریدور شمال جنوب را اقتصادی‌تر می‌کند.

ویژگی‌های مثبت شناور‌های رو-رو

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از کشتی‌های رو-رو، بهره‌مندی از ظرفیت‌های بندر در جهت ارائه خدمات تخصصی به کالا‌های رو-رو و کانتینری است.

او گفت: ویژگی‌های دیگر آن با توجه به چشم‌انداز توسعه کریدور شمال-جنوب، زمان تحویل کالا از چین و سایر کشور‌های آسیایی به اروپا است که به شدت کاهش می‌یابد و می‌تواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال و جنوب را افزایش دهد.

انزان پور گفت:  پذیرش کالا‌های رو-رو، راهی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی، خودرو از روسیه با کشور‌های حوزه خلیج فارس و هند از طریق ایران و همین طورکالا‌های چینی به مقصد اروپا است.

او گفت: انتظار می‌رود بیشتر بار ترافیکی رو-رو از هند و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از مسیر بنادر شمالی منتقل شود.

شناور‌های رو-رو چه شرایطی دارند؟

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: کشتی‌های رو-رو؛ کشتی‌های باری هستند که برای حمل محموله‌های چرخ‌دار شامل اتومبیل، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس و... طراحی شده‌اند و منحصرا برای حمل و نقل اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در اقیانوس‌ها استفاده می‌شوند.

او گفت: این نوع حمل و نقل، معمولا کم هزینه‌ترین روش حمل و نقل است و  در مقایسه با روش‌های مختلف حمل و نقل کانتینری استفاده از کشتی‌های رو-رو کم هزینه‌تر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: کشتی‌های رو-رو مدرن، شاهکار‌های بسیار پیچیده مهندسی مدرن هستند و  برخی از بزرگترین کشتی‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند بیش از ۸۶۰ فوت طول و ۹ عرشه داخلی دارند و قادر به حمل ۶۰۰۰ اتومبیل در هر دریانوردی هستند.

 سرعت تخلیه بالا

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران در مورد برخی از مزایای کشتی‌های رو-رو، گفت: سرعت تخلیه یکی از مزایای این کشتی‌ها است و از آن جا که ماشین‌ها و کامیون‌ها می‌توانند مستقیم به سمت کشتی در یک بندر حرکت کنند، بارگیری شوند و سپس در چند دقیقه پس از پهلوگیری کشتی به سمت بندر دیگر حرکت کرده و در آن محل تخلیه شوند، بنابراین در زمان حمل‌کردن صرفه‌جویی بسیاری انجام می‌گیرد.

او گفت: علاوه بر این محصولات به صورت پکیج و کانتیری قابلیت تخلیه و بارگیری مستقیم دارند و به دلیل داشتن رامپ شرایط آسان است و تخلیه و بارگیری به سرعت و با ایمنی انجام می‌شود.

انزان‌پور  گفت: شناور‌های رو-رو می‌توانند به خوبی با سایر روش‌های حمل و نقل مانند کانتینر‌ها ادغام شوند و استفاده از واحد‌های پلمب شده گمرکی امکان عبور از مرز‌ها را با حداقل تاخیر فراهم می‌کند و باعث افزایش سرعت و کارایی فرستنده می‌شود.

تطبیق پذیری مناسب

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران  گفت: ظرفیت حمل بار هر کشتی باعث افزایش کارایی کشتی‌ها می‌شود و استفاده بهینه از فضای بار که ذاتا با مفهوم Ro-Ro مشکل‌ساز بوده است، به منظور ایجاد نقشه‌های انبار بهینه بسیار مهم است.

انزان‌پور گفت: در قالب تفاهم نامه‌ها باید فرایند استفاده از شناور‌های رو-رو فراهم شود و ارایه تعرفه‌های مناسب مانند حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری، برای این کشتی‌ها مدنظر قرار گیرد. 

او گفت: خطوط کشتیرانی به ویژه کشتیرانی دریای خزر باید پیشگام در خرید شناور‌های رو-رو باشند هرچند که اقتصادی بودن استفاده از کشتی‌های رو-رو مستلزم داشتن بار در دو طرف مسیر است.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
مجلس ایران طرحی برای خرید کشتی های رو رو به دولت ارائه داده که نیازمند پیگیری خبری برای نتیجه دادن است !!!! (( رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و لجستیک اتاق ایران می گوید: ما معتقدیم با یک برنامه ریزی منسجم و یک کنسرسیوم تخصصی می توانیم وارد این حوزه شویم؛ در این خصوص هم دولت وعده داده تا 80 درصد از تسهیلات خرید این کشتی ها را پرداخت کند ، اما با توجه به اینکه حوضه دریای خرز برای ما جدای از بحث اقتصادی از لحاظ امنیتی هم برای دارای اهمیت است، کمیسیون پیشنهاد کرد که دولت کل مبلغ خرید مرحله اول شناورها که شامل چهار دستگاه است را به صورت وام بدون بهره تامین کند و از سوی دیگر تعهده بده که در صورتی که این شناورها تا 18 ماه دچار ضرر و زیان شدند،‌ ضرر و زیان رو پرداخت کند تا این خطوط فعال شوند که در حال حاضر منتظر پاسخ دولت هستیم.)) خبر : حلقه مفقوده بهره‌وری از بنادر شمال / سایت اکو ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
این مسایل در کنار واقعیاتی امروز که کشورهایی مثل قزاقستان یا آذربایجان چند ده کشتی رو رو دارند و تمرکز اصلی جابجایی بار در دریای خزر از شرق به غرب را به کمک این کشتی ها انجام می دهند !!!!! باید برای ایران تا امروز نیاز مبرم به خرید چندین فروند کشتی رو رو برای دریای خزر را روشن می کرد !!!!!! خصوصا کشور ما که تمایل بالایی به برقراری کریدپدور نوستراک و ترانزیت و صادرات کالا به اوراسیا ، روسیه و قزاقستان را دارد !!!!!!!!