به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار داشت: موتورسیکلتهای دودزا ۶ برابر بیشتر از خودروها آلودگی ایجاد میکنند و از طرفی گاز منوکسید کربنی که از اگزوز موتورسیکلتها خارج میشود هم خطرناک است.
وی در خصوص برخورد ماموران پلیس راهور با موتورسیکلتهای دودزا گفت: برخورد با این گونه موتورسیکلتها در دستور کار جدی پلیس راهور است و قطعاً اگر توسط ماموران مشاهده شوند با راکبان آنها برخورد قانونی صورت میگیرد.
محمدی گفت: در ۸ ماهه سال جاری یک هزار و ۱۶۳ دستگاه موتورسیکلت به علت تخلفات گوناگون همچون ایجاد آلودگی صوتی، حرکت به صورت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، نداشتن پلاک، نداشتن گواهینامه و عدم استفاده راکبان از کلاه ایمنی بوده و بخشی ازاین موتورسیکلتها هم به علت دودزا بودن توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طبق ائین نامهای خرداد ماه امسال به تصویب هیأت وزیران رسید شاخص سن مرز فرسودگی انواع موتورسیکلتهای بنزینی – انژکتوری ۶ سال و بنزینی – کاربراتوری ۵ سال است گفت: این درحالی است که باید گفت تعداد زیادی از موتورسیکلتهایی که در سطح شهرها تردد میکنند در سن فرسودگی قرار دارند و هیچ اقدامی برای اسقاط و جایگزینی آنها با موتورسیکلتهای جدید صورت نگرفته است.
وی گفت: طبق قانون تعداد مراجعه به معاینه فنی موتورسیکلتها ۲ مرتبه در سال یعنی هر ۶ ماه یک بار است در حالی که در استان اصفهان یک مرکز معاینه فنی برای موتورسیکلتها وجود ندارد و بایستی مسؤولان شهری در این خصوص اقدام لازمی انجام دهند.
محمدی گفت: علاوه بر این براساس همین آیین نامه تردد انواع موتورسیکلتهای بنزینی که سیستم سوخت رسانی کاربراتوری دارند در شهرهای با اولویت آلایندگی از ابتدای سال ۱۴۰۱ ممنوع است.
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: در حال حاضر استان اصفهان یکی از استانهایی است که بیشترین تردد موتورسیکلت را در هسته مرکزی شهرها دارد و با تولید و جایگزین کردن موتورسیکلتهای بنزینی با برقی میتوان تاثیر بسیار زیادی در کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و دیگر آسیبهایی که این وسیله نقلیه دارد ایجاد کرد ضمن اینکه میتوان جلوی جان باختگان راکبان این وسیله نقلیه که به دلیل سرعت زیاد صورت میگیرد را هم گرفت.
وی گفت: این پلیس را راستای احترام به حقوق شهروندان تلاش زیادی در زمینه حمایت از تولید کنندگان موتورسیکلتهای برقی کرد و اولین نهادی بود که به منظور فرهنگسازی از این موتورسیکلتها در مامویتهای خود استفاده کرد.
محمدی با بیان اینکه بسیاری از موتورسواران مدعی هستند که از موتورسیکلت به عنوان وسیلهای برای امرار معاش خود استفاده میکنند، گفت: پلیس هم تا حد امکان و تاجایی که قانون اجازه دهد با این افراد مدارا کرده و میکند، اما توصیه ما این است که برای احترام به حقوق دیگر شهروندانی که حق دارند از هوای پاک استفاده کنند هرچه زودتر نسبت به تعویض موتورسیکلت خود اقدام کرده و قوانین مربوط به تردد با این وسیله نقلیه را نیز رعایت کنند.
انتهای پیام/ی