عبدالغفاری مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: واکسن یک کالای استرتژیک بوده و برای هر کشوری بسیار مهم و با اهمیت است. در سالهای گذشته ایران در تولید واکسن در منطقه فعالیتهایی داشته، اما زیر ساخت لازمی برای واکسنهایی با تکنولوژی بالا خیلی وجود نداشت و این مسئله خود را در پاندمی کووید ۱۹ نشان داد. صنعت بیوتک در ایران از دهه ۷۰ در کشور رو به رشد بوده و پیشرفتهای فراوانی هم داشته، ولی حوزه واکسن در این بین مغفول مانده بود که تیم ما با توجه به نیاز کشور به این حوزه وارد شد.
او افزود: این شرکت دانش بنیان از سال ۱۳۹۷ با پشتوانه کاری که تیم تحقیق و توسعه آن بر روی واکسن نوترکیب دیگری انجام داده بود، تصمیم به تولید واکسنهایی با تکنولوژی بالا کرد. در این حوزه تمرکز این شرکت بر روی واکسنهایی مانند واکسن آنفلوانزای فصلی نوترکیب قرار گرفت که برای کشور حیاتی بوده و صرفا وارداتی هستند و تولید داخل نداشتند و ارزبری بسیار بالایی را برای کشور داشتند.
عبدالغفاری بیان کرد: فعالیت بر روی این واکسن از همان سال ۱۳۹۷ شروع شد و در طی ۳ سال تیم تحقیق و توسعه این شرکت با حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که این حوزه از جمله دغدغههای جدی ایشان از گذشته بود به سرانجام رسید و امروز این افتخار را داریم که واکسن آنفلوانزا فصلی نوترکیب را برای اولین بار به عنوان اولین تولید کننده این واکسن در داخل کشور به بازار عرضه کنیم. واکسن آنفلوانزا نوترکیب ۴ ظرفیتی، از جمله واکسنهای مورد نیاز کشور بوده که سازمان بهداشت جهانی توصیه میکند تمامی خانم های باردار، افراد مسن و افراد دارای نیازهای خاص و پرسنل شاغل در حوزه سلامت به صورت سالانه دریافت کنند.
او ادامه داد: از سالهای گذشته نیاز به واکسن آنفلوانزا حداقل جهت واکسینه کردن افراد حساس و سالمند در کشور وجود داشته و همه ساله تعداد زیادی در حدود ۳ الی ۵ میلیون دوز از این واکسن وارد کشور میشد و نیازمند تامین ارز بسیار بالایی بوده است. با توجه به پاندمی بیماری کرونا و نیاز بیشتر به واکسن آنفلوانزا و کمبود این واکسن در ایران و تمام دنیا و همچنین تحریمهای ظالمانه در سالهای گذشته متاسفانه تامین واکسن با تاخیر و به سختی انجام شد. بهترین زمان مصرف این واکسن در پاییز هر سال بوده و به صورت تک دوز است، ولی استفاده از آن در هر زمان دیگری از فصل سرد توصیه میشود و میتواند باعث پیشگیری از آنفلوانزا و بیماریهای مرتبط با آن میشود. بر اساس مطالعات صورت گرفته نشان داده شده که استفاده از این واکسن میتواند باعث کاهش مراجعه افراد به پزشک از منظر بیماریهای تنفسی شود و کاهش هزینههای اقتصادی را نیز برای جامعه خواهد داشت.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: این محصول ترکیبی از پروتئین هماگلوتینین خالص، تهیه شده از سویههای اعلامی سازمان بهداشت جهانی و مورد تایید سازمان غذا و دارو است. اکثر محصولات موجود در بازار بر اساس تکنولوژی سنتی در تخم مرغ تولید میشوند. در این محصول از تکنولوژی نوترکیب که نسل سوم واکسن بوده استفاده شده که از جدیدترین تکنولوژیهای تولید واکسن آنفلوانزا در دنیا محسوب میشود که علاوه بر اینکه میتوان در مدت زمان کوتاه تری و میزان بیشتری تولید این واکسن را انجام داد همچنین دارای اثر بخشی بهتر، عوارض جانبی و حساسیتهای کمتری به نسبت واکسنهای آنفلوانزای دیگر است. این نوع واکسن با تکنولوژی نوترکیب فقط در اختیار ۱ شرکت بوده و این محصول فقط در ایالات متحده و بخشهایی از اروپا توزیع میشود.
او اظهار کرد: تولید صنعتی این محصول انجام شده و با نظارت سازمان غذا و دارو مطالعه بالینی آن نیز در ۲ مقطع انجام شد و از نظر اثر بخشی و عوارض، کاملا بررسی شد و کاملا نتایج رضایت بخش بوده است. این واکسن پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو وارد بازار شده و در حال حاضر در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. از برنامههای این شرکت، در ابتدا تامین نیاز داخلی و پس از آن ورود به بازارهای منطقه و صادرات این محصول بوده. همچینین این شرکت به صورت اختصاصی در حوزه واکسن فعالیت دارد و تمام سعی این شرکت ایجاد دانش فنی و تامین واکسنهای مورد نیاز کشور است که تولید داخل ندارند.
عبدالغفاری گفت: تمام تکنولوژی این واکسن از ابتدا تا انتها توسط متخصصین داخلی این شرکت انجام شده و صرفا بعضی از مواد برای تولید، از خارج از کشور تهیه میشود. در حال حاضر این واکسن با تکنولوژی تخم مرغی هر عدد با قیمت ۷ الی ۹ میلیون یورو از خارج از کشور تامین شده که باعث خروج ارز بسیار بالایی از کشور میشود و با تولید این محصول نوترکیب از خروج این میزان ارز میتواند جلوگیری شود. نیاز کشور تا قبل از پاندمی کووید حدود ۳ الی ۵ میلیون دوز در هر سال بوده است که نیاز به آن با توجه به شرایط حاضر خیلی بیشتر هم شده. در حال حاضر شرکت نیواد فارمد با همکاری شرکت آریوژن فارمد به دلیل توان تولید و ظرفیتهای بالایی که در این شرکت وجود دارد توان تامین نیاز بازار داخل را تا حدود ۸ میلیون دوز هم خواهد داشت.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/