به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از همدان ، احمد قرهخانی,رئیس آموزش و پرورش استثنایی همدان با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۶۰۰ دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنائی استان دوره تعلیم و تربیت را میگذرانند گفت: این دانشآموزان در گروههای مختلف آسیبدیده بینایی، آسیبدیده شنوایی، آسیبدیده ذهنی (کمتوان ذهنی) و گروه در خودمانده (اوتیسم) جای میگیرند.
او با اشاره به اینکه در گروه اختلالات یادگیری نیز دانشآموزانی هستند که هوش عادی دارند و در مدرسه عادی تحصیل میکنند، اما نیاز به خدمات کلینیکی دارند، افزود: آنها را چند جلسه به کلینیکهای اختلالات یادگیری ارجاع میدهیم تا اقدامات درمانی برای آنها صورت گیرد و به چرخه آموزش و پرورش عادی برگردند.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه مراکز اختلالات یادگیری استان سالانه به ۲ هزار نفر خدمات ارائه میدهند، تصریح کرد: این تعداد بجز آن یکهزار و ۶۰۰ نفری هستند که آسیب دیده شنیداری، بینایی، کمتوان ذهنی و اوتیسم بودند و خدمات دریافت میکنند.
قرهخانی از وجود ۴۳ مرکز مستقل یادگیری دانشآموزان استثنایی در استان خبر داد و افزود: این تعداد با مدارس ضمیمه ۶۳ مرکز را شامل میشود چراکه در برخی مناطق مدرسه استثنایی وجود ندارد و یک یا دو کلاس اختصاص یافته است.
او با بیان اینکه امیدوارم با جذب اعتبار و کمک خیرین بتوانیم مراکز مستقل زیادی را در استان راهاندازی کنیم گفت: امسال بیش از ۴۰۰ تبلت در اختیار دانشآموزان با نیازهای ویژه قرار دادیم، بیش از ۸۰ درصد تبلت دانشآموزانی که بدون وسایل هوشمند آموزشی بودند را با منابع دولتی و کمک نیکوکاران تامین کردهایم.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه آموزش مدارس استثنائی ترکیبی است، افزود: آموزش اختلالات یادگیری به صورت کیفی و موردی بوده و سعی کردهایم با رعایت شیوه نامه بهداشتی به صورت حضوری و چهره به چهره داشته باشیم که خوشبختانه تا حدودی موفق بودهایم.
قرهخانی با اشاره به اینکه در مدارس استثنایی نیز دانشآموزان مشکلات و بیماری زمینهای دارند و ریسک ابتلا به بیماریهای مختلف در آنها بیشتر و خطرپذیر هستند، تاکیدکرد: برای این دانشآموزان آموزش مجازی از طریق شبکه شاد و حضوری با ارائه خدمات توانبخشی با رعایت پروتکلهای بهداشتی مورد توجه بوده است.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی همدان با اشاره به اینکه امسال هفت مرکز اختلالات یادگیری در استان اضافه شده است، گفت: قبلا ۱۴ مرکز فعال بود که امسال نیز هفت مرکز اضافه شده و جمعا به ۲۱ مرکز میرسد.
قرهخانی افزود: امسال خوشبختانه در حوزه آزمونهای دانشآموزان نیازهای ویژه ۳ قبولی دانشگاه به دست آمده که در بین دانشآموزان آسیب دیده شنوایی و بینایی بودند.
او با بیان اینکه امیدوارم خانوادهها تاخیر رشدی زیر پنج سال فرزندان خود را جدی بگیرند گفت: بسیاری از این خانوادهها وقتی کودکانشان دچار مشکل حاد میشوند مراجعه میکنند که دانشآموزان دوران طلایی رشد خود را از دست دادهاند و آن خدماتی که ما ارائه میدهیم تاثیر موثر مانند قبل از پنج سالگی را ندارد.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی همدان تصریح کرد: تاکید ما به والدین این است اگر فرزند آنها تاخیر رشد، گفتار و حرکت دارند حتما به آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کنند تا بتوانیم در سنی که حساس و مناسب بوده خدمات ارائه دهیم.
قره خانی افزود: اغلب خانوادههای دانشآموزان نیازهای ویژه محروم هستند و فرزندان آنها نیاز به هزینههای توانبخشی بالایی دارند که خدمات هر جلسه کاردرمانی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است که از خیرین میخواهیم این دانشآموزان را هم ببینند و به یادگیری آنها کمک کنند.
او تاکید کرد: در جذب دانشآموزان نیازهای ویژه متوسطه اول و دوم نیاز به خوابگاه داریم چراکه در مناطق و شهرستانهای استان تعداد مدارس متوسطه کم است و دانشآموزان باید به مرکز استان مراجعه کنند که امیدواریم خیرین کمک کنند.
انتهای پیام/غ