به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،در پایتخت، پاساژهای بزرگ خدماتی وجود دارد و تعدادشان هم کم نیست و به دلیل استقبال شهروندان از این مراکز خرید، همیشه ازدحام جمعیت در مقابل این پاساژها وجود دارد البته پارکینگهایی را هم اختصاص دادهاند که یا ظرفیتشان کافی نیست و یا هزینههای زیادی از شهروندان دریافت میکنند.برای مثال پاساژهای پر مخاطب، همیشه مورد گلایه مردم بودهاند و گاهی اوقات هم هزینه دریافتی آنها بیش از حد مجاز است.
۲۶ تیرماه امسال، نرخ مصوب پارکینگهای خصوصی اعلام شد و طبق آن برای وانت و سواری از ۵ الی ۷ هزار تومان، موتورسیکلت از هزار الی ۳ هزار تومان و ون و مینیبوس هم از ۶ هزار تومان الی ۹ هزار تومان باید هزینه پرداخت کنند که در این راستا، نرخ تمام پارکینگهای خصوصی کاملا مشخص است و اجازه ندارند بیشتر از حق مجاز ورودی دریافت کنند.اما متاسفانه در پارکینگ پاساژهایی همچون پالادیوم تهران، میزان تعرفه بیش از این است و حتی هزینه اخذ شده از رانندگان در روزهای تعطیل هم متفاوت است و به نظر میرسد این پاساژها نرخهای مصوب پارکینگهای عمومی و شهرداری را رعایت نمیکنند.
محمد سالاری یکی از اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: «اساسا یکی از پیوستهای مطالعاتی ایجاد مراکزی که منجر به جذب سفر میشوند، تامین پارکینگهای مورد نیاز است و مراکزی که جذب بالای سفر دارند اعم از هایپرها، پاساژها و فضاهای تفرجگاهی باید براساس میزان جذب سفری که در آنجا صورت میگیرد، پارکینگ فراهم کنند و جانمایی این پروژهها باید در محلهایی از شهر باشد که برای سکونتگاههای آن منطقه مشکلات ترافیکی ایجاد نکند.
سالاری گفت:ارائه خدمات پارکینگ در تمامی این اماکن باید رایگان باشد، ما در این مورد قانون داریم و طرح تفصیلی هم میگوید مجموعههایی که در شهر ساخته میشوند باید پیوستهای مطالعاتی داشته باشند.
وی گفت:هایپرها نباید برای استفاده از پارکینگ در قبال یک مقدار مشخص خرید، پولی دریافت کنند، زیرا آنها از منافع جذب سفر در قبال ارائه خدمات استفاده میکنند و وقتی از این منافع استفاده میکنند، پول گرفتن در قبال استفاده از پارکینگ خلاف قواعد شهرسازی است.
با این اوصاف، اما باز هم بسیاری از پارکینگ این پاساژها از شهروندان هزینهای دریافت میکنند.
مجددا موضوع را از جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران پیگیری کردیم.
وی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پارکینگ های که پاساژها دارند ۲ نوع کاربری برایشان تعریف شده است، برخی اختصاصی که به کارکنان اختصاص می دهند اما بعضی مجتمع ها پارکینگ جنبه عمومی دارند که حق بستن پاکینگ را به روی مردم و تغییر کاربری ندارد ما دیدیم که پارکینگها به بنا تبدیل شدند و باید شهرداری با جدیت با این موضوع برخورد و بحث تعرفه ها را مدیریت کنند.
تشکری هاشمی تاکید کرد: پاساژهایی که پارکینگ عمومی دارند باید طبق نرخ مصوب شهرداری پیش روند و بیش از آن مبلغی را دریافت نکنند اما مراکزی که جنبه خصوصی دارند طبیعتا شهرداری در حوزه نرخ گذاری اش اجازه ورود ندارد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/