شروین مسیح مشاور تخصصی کنکور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت کنونی هدایت تحصیلی دانش آموزان گفت: هدایت تحصیلی دانش آموزان در سال نهم انجام می شود و دارای جنبه های مختلفی است که اگر انصاف را رعایت کنیم متوجه می شویم موارد مرتبط با این زمینه نسبتا خوب است.
او افزود: به عنوان مثال، مواردی مانند نظر دبیران، نمره دانش آموزان در سال های مختلف، بعضی از آزمون های گرفته شده از دانش آموزان، نظر اولیا و رشته تحصیلی که دانش آموز آن را انتخاب می کند در هدایت تحصیلی تاثیر دارد، بنابراین این موضوع یک امر مناسبی خواهد بود.
مسیح تصریح کرد: هدایت تحصیلی یک بار انجام می شود و اگر بخواهیم دانش آموز و آینده شغلی او را بر حسب علاقه و استعداد و سایر موارد در نظر بگیریم این شناسایی استعدادها و توانایی های دانش آموزان تنها به یک سال منجر نمی شود، بنابراین این کار باید در سال های قبل از انتخاب رشته دانش آموزان حتی در دوران ابتدایی صورت بگیرد تا علائق و توانایی آن ها شناسایی شود.
این مشاور تحصیلی ادامه داد: از جمله مواردی که می توانیم در ارتباط با هدایت تحصیلی دانش آموزان در نظر بگیریم این است که دانش آموزان در مناطق مختلف دبیران گوناگونی دارند و می دانیم که آن ها در سنین پایین تر یعنی قبل از پایه نهم به صورت معمول طریقه درس خواندشان بستگی به خوش آمدن آن ها از دبیرانشان دارد، به عنوان مثال اگر فردی از معلمش خوشش بیاد درس او را بهتر مطالعه می کند و ارتباط با او را بیشتر برقرار می کنند که این موضوع نشان از استعداد و توانایی آن ها در آن درس نیست بلکه این موضوع یک خصلت در سیستم آموزش دانش آموزان است که به صورت معمول در سنین پایین ترس اتفاق می افتد.
مسیح گفت: دانش آموزان معمولا بر اساس علاقه به استاد یا معلم خود درس را مطالعه می کنند و هرچه این دوست داشتن بیشتر باشد توانایی یادگیری در آن ها هم افزایش می یابد، بنابراین وقتی میبینیم که دانش آموزانی در رشته ای از خود ضعف نشان می دهند دلیل بر نداشتن استعداد در آن نیست که این موضوع باعث می شود تا نمرات درسی آن ها کاهش یابد و به اینصورت طرح هدایت تحصیلی باعث می شود تا مدیران و معاونان مدرسه رشته تحصیلی دانش آموز را تغییر دهند، در صورتی که این موضوع نیازمند بررسی است، چرا که اگر دانش آموز با دبیر ارتباط موثری نگیرد دیگر نمی تواند آن درس را به خوبی مطالعه کند و نمره بالایی از آن بگیرد.
این مشاور تخصصی کنکور بیان کرد: البته گفتنی است که ضعف زیادی در دانش آموزان مذکور به وجود می آید که باید با یک برنامه ریزی مناسب دریابیم که چرا بهش زیادی از دانش آموزان یک منطقه به سمت رشته ای خاص سوق داده می شوند و این موضوع به عنوان معضل آموزش عالی است که در طرح هدایت تحصیلی دانش آموزان دیده نمی شود.
مسیح تاکید کرد: باید از سال های پایه تر با دانش آموزان ارتباط موثری برقرار کنیم تا استعدادها و توانایی های آن ها را از طریق آزمون و سنجش های منظم شناسایی کنیم، بنابراین این خلأ در هدایت تحصیلی دانش آموزان باعث شده تا تعداد زیادی از آن ها بعد از انتخاب رشته علاقه خود را در رشته دیگری شناسایی کنند و هم اکنون شاهد تغییر رشته زیادی از دانش آموزان هستیم که این موضوع هماهنگ با مسئله ای تحت عنوان عدم توازن شغلی در اجتماع است که باعث شده تا خیلی از دانش آموزان بر اساس علاقه به رشته ای جذب نشوند، بلکه بیشترین توجه آن ها به آینده شغلی رشته و مسئله مالی باشد.
او اضافه کرد: نمی توان گفت که مسئله مالی برای تمام جامعه اهمیت ندارد، در واقع اگر اختلاف های زیادی میان درآمدها وجود نداشته باشد علاقه و استعداد و توانایی مطرح می شود و به اینصورت دانش آموزان در انتخاب رشته های بالاتر در دانشگاه می توانند متناسب با استعدادهای خود انتخاب رشته کنند و دیگر نگران درآمد مالی نباشند اگر این موضوع حل شود جامعه هم رشد خواهد یافت، چرا که فعالیت کاری افراد متناسب با رشته تحصیلیشان پیشرفت کشور را رقم می زند.
مسیح گفت: حتی دانشجویی که به انجام کارهای تحقیقاتی می پردازد، نباید نگران درآمد شغلی خود باشد، بلکه باید از توانایی هایش به نحو احسن در رفع مشکلات جامعه استفاده کند.
این مشاور تخصصی کنکور در پایان اضافه کرد: باید سعی کنیم که هدایت تحصیلی دانش آموزان مرتبط با استعدادهایشان سنجیده شود و سال های پایه تر به صورت آزمون های منظم از دانش آموزان گرفته شود تا استعداد آن ها مشخص شود و بتوانند آینده خود را در همین امتحانات ببینند و خودشان را به آن سمتی که دوست دارند سوق دهند.
انتهای پیام/