سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت افزایش پرواز هواپیما‌های آمریکایی در نزدیکی مرز‌های چین، روابط بین دو کشور را به سوی تاریکی می‌برد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تله تریدر، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت افزایش تعداد پرواز‌ هواپیما‌های آمریکایی در نزدیکی مرز‌های چین که پکن آن ها را شناسایی کرده، خطری برای روابط بین دو کشور است.

اندیشکده «وضعیت استراتژیک دریای جنوبی چین» مستقر در پکن در گزارش خود اعلام کرد: هواپیما‌های جاسوسی آمریکا تنها در ماه نوامبر ۹۴ پرواز در نزدیکی مرز چین انجام دادند.

لیجیان در این خصوص گفت: «افزایش پرواز هواپیما‌های جاسوسی آمریکا در مرز چین، روابط دو کشور را به تاریکی می‌برد.»

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا قبلا از پکن انتقاد و تأکید کرده بود که رفتار چین با تایوان مستلزم واکنش مناسب است.

چین مدعی مالکیت بر دریای چین جنوبی است و گفته می‌شود پکن در حال توسعه جزایر مصنوعی و پایگاه‌های نظامی در این آبهاست که از سوی نیرو‌های گارد ساحلی کشورش محافظت می‌شود.

این در حالی است که ویتنام، مالزی و برونئی نیز مدعی قلمروی دریایی در بخش‌هایی از این دریا‌ها هستند و کشتی‌های آمریکا نیز می‌گویند طبق قانون جهانی آزادی ناوبری در آب‌های آزاد حق ترانزیت و عبور و مرور از آن‌ها را دارند.

 پس از دیدار وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا با همتایان اروپایی خود از جمله استفانو سانینو، دبیرکل اقدام خارجی اتحادیه اروپا مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند اقدامات چین در دریای جنوبی و شرقی چین و تنگه تایوان نگران کننده است و صلح و امنیت منطقه را تضعیف می‌کند.

اختلافات سیاسی میان واشنگتن و پکن در ماه‌های اخیر بالا گرفته؛ آمریکا به شدت نگران پیشرفت‌های گسترده و سریع چین در زمینه اقتصادی، فناوری و تسلیحات نظامی است.

براساس منطق رئالیسم تهاجمی که جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و یکی از برجسته ترین استراتژیست های جهان آن را پایه گذاری کرده است، ظهور چین بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا تلقی می شود. وی بر این باور است دریای جنوبی چین، جزایر مورد اختلاف در دریای شرقی چین و تایوان از جمله مهمترین مناطقی محسوب می شوند که احتمال رویارویی نظامی میان واشنگتن و پکن در آنها وجود دارد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار