همایش صیانت از حقوق ورزشکاران و مربیان در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، جمعی از ورزشکاران، مربیان، داوران و مسئولان ورزشی چهارمحال و بختیاری روز پنجشنبه در نخستین همایش از مجموعه نشست‌های علمی آموزشی با موضوع «حفاظت از ورزشکاران و سرپرستی تیم‌های ورزشی از دیدگاه حقوق ورزش» آشنا شدند.

مهین فرهادی‌زاد رئیس کمیسیون زنان و ورزش کمیته ملی المپیک و معاون سابق توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در این برنامه آموزشی با اشاره به اینکه ورزش نیز همچون دیگر مباحث اجتماعی در برخی موارد دچار مشکلات حقوقی می‌شود، گفت: برای حمایت از ورزشکاران و فعالان در این حوزه باید سیاست‌گذاری‌های ویژه‌ای صورت گیرد که لازم است این سیاست‌ها بر اساس شرایط و ملاحظات فرهنگی، بومی‌سازی شود.


بیشتر بخوانید


او، ایجاد محیط ایمن برای تمامی افراد درگیر با امر ورزش را از ماموریت‌های کمیته بین‌المللی المپیک بیان کرد و افزود: اگر چه خط‌مشی حضور ورزشکار در مسابقات باید از طریق آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها به درستی مشخص شود، اما همچنان این آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌ها نتوانسته‌اند، محل مراجعه ورزشکار در صورت بروز مشکل را برای وی مشخص کنند.

فرهادی‌زاد اضافه کرد: هر گونه حرکت و رفتاری که منجر به خدشه‌دار شدن عزت‌نفس و کرامت انسانی و تحقیر ورزشکار شود به عنوان آزار و اذیت شناخته می‌شود از این رو مربیان و داوران و مسوولان ورزشی باید مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

او در ادامه به مسیر طولانی و دشوار زنان برای ورود به المپیک و کمرنگ بودن حضور آنان در قامت مربیان تیم ملی اشاره کرد و اظهار داشت: کمبود مربیان زن در تمامی کشور‌های جهان وجود دارد و از این رو بنا به نظر کمیته بین‌المللی المپیک باید در المپیک پاریس علاوه بر برابری آمار ورزشکاران زن و مرد شرکت‌کننده در این المپیک، تیم‌های ملی زنان از مربیان زن نیز به میزان قابل‌توجهی استفاده کنند.

فرهادی‌زاد با بیان اینکه در حال حاضر در کشور نزدیک به ۱۰۰ هزار مربی زن در رشته‌های مختلف ورزشی مشغول به فعالیت هستند، افزود: این آمار در بخش داوران برابر با ۸۰ هزار نفر است که تلاش می‌شود با برپایی دوره‌های آموزشی، فراهم شدن امکان همراهی تیم‌های ملی در مسابقات برون‌مرزی و شرکت در برنامه‌های توانمندسازی بین‌المللی شرایط استفاده از بانوان در سطح مربی تیم ملی بهبود یابد.

او همچنین به برخی اقدامات پیشگیرانه برای ایجاد محیط ایمن در عرصه ورزش اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۲ نفر به عنوان امین ورزشکاران در کمیته ملی المپیک معرفی شده‌اند و ورزشکاران می‌توانند علاوه بر پیگیری موضوعات مورد نظر خود در شورا‌های رسیدگی از طریق کمیته‌های انضباطی نیز موارد حقوقی را برای احقاق حق خود دنبال کنند.

علی تشنیزی معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست علمی تخصصی با بیان اینکه سال‌های اخیر رویکرد مطلوبی در بحث آموزشی و ارتقای سطح علمی جامعه ورزشی استان شکل گرفته است، گفت: چهارمحال و بختیاری در این موضوع توانسته است در جمع استان‌های برتر کشور قرار گیرد.

او افزود: یکی از حلقه‌های مفقوده در توسعه ورزش، امر آموزش است که تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی صحیح، مباحث آموزشی به صورت تخصصی در سطوح مختلف در استان دنبال شود.

تشنیزی تاثیر آموزش در سرعت بخشی به روند توسعه ورزش در ابعاد همگانی و قهرمانی را یادآور شد و تصریح کرد: در صورتی که بتوان این مبحث را به خوبی هدایت کرد می‌توان به حرکت ورزش در استان نیز شتاب داد.

در این همایش مربیان و داوران سوالات خود پیرامون مسائل حقوقی ورزش مطرح کردند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار