مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: شهرداری مشهد خواستار این است که در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور مبلغی از کمک‌های نقدی دولت، ردیف اعتباری برای طرح های ریلی دورن شهری مشهد باز شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چندین سال است که برای ساخت قطارشهری در مشهد، بیشتر کمک‌های دولتی به اوراق مشارکت و البته مقدار کمی کمک‌های نقدی معطوف شده است و در عمل عمده منابع مالی برای ساخت این شبکه مهم حمل ونقل در مشهد را مدیریت شهری تأمین می‌کند.

اما با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت دیگر این ارقام برای سرعت بخشی به فعالیت‌ها در ساخت قطارشهری پاسخ گو نیست؛ کیانوش کیامرز مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت:  شهرداری نامه‌ای به رئیس مجلس و نمایندگان مشهد در مجلس با مضمون توجه ویژه برای افزایش اعتبارات قطارشهری در بودجه ۱۴۰۱ فرستاده است.

او افزود: شهرداری مشهد خواستار این است که در بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، مبلغی بین ۲۵۰۰ میلیارد تا ۳ هزارمیلیارد تومان از اوراق مشارکت و کمک‌های نقدی دولت، ردیف اعتباری برای پروژه‌های ریلی دورن شهری مشهد باز شود.

نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: با ارسال نامه‌هایی به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، پیگیر افزایش اعتبار قطارشهری مشهد در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور هستیم.

پروژه قطار شهری مشهد، پروژه ملی است

کیانوش کیامرز مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره نامه شهرداری مشهد به رئیس مجلس و نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی با هدف افزایش اعتبارات قطارشهری مشهد در بودجه ۱۴۰۱، گفت: مضمون این نامه بدین شرح است که پروژه قطارشهری مشهد پروژه‌ای ملی است و هزینه‌های ساخت آن بسیار زیاد شده است؛ ازهمین رو دیگر ردیف‌های بودجه‌ای مانند ردیف‌های مربوط به بودجه سال ۱۴۰۰ یا سال‌های ۱۳۹۹ یا ۱۳۹۸ کفاف پیشبرد اهداف ساخت قطارشهری را نمی‌دهد.

او با بیان اینکه دولت دو مدل بودجه نقدی و بهره مندی از اوراق مشارکت برای ساخت قطارشهری در نظر دارد، افزود: بودجه نقد کمک‌های دولتی برای ساخت قطارشهری مشهد تا سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما در سال‌های بعد این بودجه روندی کاهشی به خود گرفت و به نوعی پارسال فقط ۵۰ میلیارد تومان بودجه نقد دولتی برای ساخت قطارشهری مشهد در نظر گرفته شد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: ما درخواست می‌کنیم در بودجه سال ۱۴۰۱ به صورت ویژه به بودجه کمک‌های نقدی دولت نگاه شود و دست کم این رقم به ۲۰۰ میلیارد تومان سال ۱۳۹۴ برسد؛ هرچند انتظار ما این است که این رقم باید بین ۵۰۰ میلیاردتا هزارمیلیارد تومان باشد.

کیامرز با بیان اینکه در موضوع اوراق مشارکت مجلس بودجه سالیانه‌ای مصوب کرده و بهره مندی ۸ هزارمیلیاردتومانی برای حمل ونقل عمومی از محل این اوراق است، بیان کرد: از این ۸ هزارمیلیارد تومان، ۵۵۰۰ میلیارد تومان به قطارشهری‌ها مربوط است که اگر این عدد را بین ۹ کلان‌شهر تقسیم کنیم، به هر شهر حدود ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.


بیشتر بخوانید


او تصریح کرد: باتوجه به اینکه بازپرداخت ۵۰ درصد اوراق مشارکت برعهده شهرداری و ۵۰ درصد برعهده دولت است، از مجلس درخواست کرده ایم که ۵۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای قطارشهری شهر‌های کشور در بودجه ۱۴۰۱ دست کم ۳ برابر شود و به ۱۵ هزارمیلیارد تا ۲۰ هزارمیلیارد تومان برسد تا در صورت تقسیم آن بتوانیم برای قطارشهری مشهد حدود ۲ هزارمیلیارد تومان از محل اوراق مشارکت اعتبار مالی تأمین کنیم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تاکید کرد: درمجموع پیشنهاد کلی شهرداری مشهد برای اعتبارات قطارشهری این کلان شهر در سال ۱۴۰۱، رقمی بین ۲۵۰۰ میلیارد تا ۳ هزارمیلیارد تومان است.

کیامرز اظهار کرد: در صورتی که دولت برای تأمین بودجه روش سال‌های قبل را پیش بگیرد، به قطع سرعت ساخت قطارشهری در مشهد کاسته می‌شود و با این اعدادوارقام بودجه ای، ساخت قطارشهری ۱۵ تا ۲۰ سال طول می‌کشد.

او افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه کرد که براساس توافق شهرداری مشهد با دولت، هرچه دولت کمک کند، شهرداری مشهد به همان میزان آورده برای ساخت قطارشهری می‌آورد؛ بدین معنی که اگر دولت ۳ هزارمیلیارد تومان کمک کند، شهرداری مشهد نیز ۳ هزارمیلیارد تومان به صورت نقد و غیرنقد می‌آورد؛ هرچند در این سال‌ها آورده شهرداری مشهد به مراتب بیشتر از کمک‌های دولتی بوده است.


پیگیری برای افزایش اعتبار قطارشهری در بودجه ۱۴۰۱

نصرالله پژ مان فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی درباره پیگیری افزایش اعتبارات قطارشهری گفت: مشهد دومین کلان شهر و پایتخت مذهبی ایران است و همچنین بیشترین جمعیت شهرنشینی بعد تهران مختص مشهد است و بیشترین جمیعت حاشیه نشین در کشور نیز در مشهد ساکن است؛ به همین دلیل در شهر مشهد مشکلی جدی در موضوع حمل ونقل عمومی وجود دارد.

او افزود: از طرف دیگر موضوع آلودگی هوا از مهم‌ترین مشکلات مشهد بوده که گریبان گیر مردم شده است؛ آلودگی هوا در مشهد به نحوی است که در برخی روز‌ها مراکز فرهنگی، آموزشی و اداری تعطیل می‌شوند و همچنین به دلیل ترافیک شدید در معابر مشهد، راهی به جز توسعه حمل ونقل ریلی وجود ندارد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمعیت مردم مشهد روز به روز درحال افزایش است و سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد سفر می‌کنند؛ به همین دلیل بنده موضوع افزایش اعتبار قطارشهری را در مجلس مطرح کردم و به رئیس مجلس و رئیس سازمان برنامه و بودجه نامه نوشتم؛ تلاش ما این است که مجلس در کنار شهرداری قرار بگیرد تا با کمک یکدیگر بخشی از مشکلات شهری را حل کنند.

پژ مان فر درباره افزایش اعتبار قطارشهری مشهد بیان کرد: باتوجه به اینکه دولت درحال نگارش بودجه ۱۴۰۱ است، ما نیز در تلاشیم که سهم اعتبار قطارشهری مشهد را نسبت به دیگر کلان شهر‌ها افزایش دهیم و کمک خواهیم کرد که این اعتبارات در وضعیت مناسب و در شأن و جایگاه مشهد باشد.

 

انتهای پیام//ت. ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.