کارشناس مسائل بین الملل گفت: استراتژی ایران همچنان ادامه مذاکرات برجام و رسیدن به توافق است، به نظر می‌رسد دور هفتم مذاکرات کوتاه خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رحمان قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین الملل در ارزیابی روند مذاکرات وین میان ایران با ۱+۴ و با حضور غیرمستقیم ایالات متحده برای احیای برجام، گفت: استراتژی ایران مشخص و مبتنی بر لغو کلیه تحریم‌های ناقض برجام است، البته در این دور طرفین مذاکره هنوز به موارد اختلافی نرسیده‌اند و به همین دلیل هم هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در این مذاکرات اظهار خوشبینی کرده است، چراکه انتظاری که آن‌ها از تیم جدید مبنی بر در پیش گرفتن رویکرد و راهبردی کاملا متفاوت با تیم داشتند، درست نبوده است.

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیئت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا عصر روز دوشنبه هشتم آذر ماه در هتل کوبورگ وین برگزار شد. مذاکرات کارشناسی هیئت های مذاکره کننده نیز سه شنبه با برگزاری نشست کارگروه رفع تحریم‌ها ادامه یافت و کارگروه هسته‌ای نیز روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرد. هیئت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این جلسه حضور یافته است.

دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیئت ایرانی حاضر در نشست وین بودند.

به گفته قهرمان‌پور، یک جریانی در داخل به دنبال این بود که استراتژی مذاکراتی تغییر کند یا برای این گروه اساسا مذاکره معنا ندارد، اما خروجی جلسات نشان داد که استراتژی حاکمیت همچنان ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق است. با توجه به استدلال‌های مطرح شده در خصوص اعضای ۴۰ نفره حاضر در هیئت ایرانی مبنی بر اینکه زمان برای ایران مهم بوده و به دنبال کسب نتیجه در کم ترین زمان است، فکر می‌کنید این دور از گفت‌وگو‌ها چه مدت به طول بینجامد، افزایش اعضای تیم مذاکره کننده با توجه به طولانی و پیچیده شدن پرونده هسته‌ای ایران تصمیم خوبی بود و در مرحله کنونی نمی‌توان توقع داشت که ۵ نفر مقابل ۵ تیم متشکل از متوسط ۲۰ نفر قرار بگیرد؛ پس نفس افزایش تعداد تیم مخصوصا اینکه افراد حاضر متخصص باشند، خوب است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نوشت: مذاکرات وین با اولویت اساسی رفع تحریم‌ها و با جدیت جریان دارد. مذاکرات کارشناسان هم تداوم دارد. با مذاکره کننده ارشد کشورمان در ارتباط روزانه هستیم. اگر غرب حسن نیت نشان دهد توافق خوب در دسترس است. هیئت ایرانی مذاکراتی منطقی قوی متین و نتیجه محور را دنبال می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت، من نمی‌دانم این افراد از چه وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌هایی هستند، اما کاش از بخش خصوصی که با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند هم در این هیئت باشند. با این حال علیرغم حضور این تعداد افراد در هیئت و تاکید ایران بر اهمیت زمان، از ابتدا مقرر شده که تصمیم‌گیری در وین نباشد و لازم است مباحث و متون در پایتخت‌ها مطرح شود. همچنین از این منظر که هر دو طرف برای ارزیابی یکدیگر به وین آمده‌اند نیز به نظر می‌رسد دور هفتم کوتاه خواهد بود. واقعا سخت است که بگوییم این دور چند روز به طول خواهد انجامید، چراکه حتی اگر طرف ایرانی عزم و اراده حصول توافق را داشته باشد، این موضوع چند متغیر دیگر از جمله عزم و اراده سایر طرفین و فشار‌های رژیم صهیونیستی را نیز داراست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار